2013-07-24, 23:00
Medlem
Quarrels avatar
TTELA: Runt 100 letade i Norra Björke
Citat:
Vid 20:30 pågick fortfarande sökande med en patrull som valt att stanna kvar. När och var nästa sökning kommer att hållas är ännu oklart, men enligt Kenneth Edström utgår man från de tre geografiska punkter som finns i fallet.
De tre geografiska punkter? Dannebacken, Hunneberg, Kabelvägen?
Citera
2013-07-24, 23:01
Medlem
panzertaxs avatar
Den infon jag har fått är att man sett en liknande bil - behöver inte vara den eftersom regnr osv inte är bekräftat i huvudtaget - i stan. Tyvärr finns det ju ett antal mörka S40s och det är svårt o avgöra om det är grön eller svart eller mörkblå om det är mitt i natten.

Det känns dock irrelevant, även OM bilen skulle ha blivit sedd vid BO så binder det fortfarande ingen vid dådet eftersom den var "stulen". Det är alltså inte det tipset som polisen har hurrat över. Däremot om man sett bilen och hur personen som körde eller satt i såg ut - då spricker hela stöldsnacket först o främst om det visar sig vara FH, AJ eller DB.
Citera
2013-07-24, 23:03
Medlem
Att JA har haft kontakt med "aftonhoran" eller vilken tidning det nu var?
Är väl ett stort misstag från JA.
Då tidningen i detta fall inte kan skydda källa till informationen.
För polisen behöver ju endast ringa ett samtal till tidningen och spåra samtalet/sms från tidningens telefon.
Vilket då skulle kunna ge en indikation på att JA befinner sig utomlands och därmed den nu internationella efterlysningen?
Citera
2013-07-24, 23:04
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Den infon jag har fått är att man sett en liknande bil - behöver inte vara den eftersom regnr osv inte är bekräftat i huvudtaget - i stan. Tyvärr finns det ju ett antal mörka S40s och det är svårt o avgöra om det är grön eller svart eller mörkblå om det är mitt i natten.

Det känns dock irrelevant, även OM bilen skulle ha blivit sedd vid BO så binder det fortfarande ingen vid dådet eftersom den var "stulen". Det är alltså inte det tipset som polisen har hurrat över. Däremot om man sett bilen och hur personen som körde eller satt i såg ut - då spricker hela stöldsnacket först o främst om det visar sig vara FH, AJ eller DB.

Usch, jag känner mig dum som gått igång på en massa som skapar onödigt många sidor i tråden :/
Och jag är ruggigt nyfiken på vad det heta tipset i så fall var.
Citera
2013-07-24, 23:06
Medlem
panzertaxs avatar
Det som ger mig mest funderingar är att A*J gjorde samma sak efter dådet, då höll han sig borta i ett par dagar för att sedan infinna sig. Ungefär som att han verkligen var "långt borta" fast han i själva verket kanske satt o tryckte hos mamma.

Det känns som om det är lite dejavú, han försöker få det o framstå som att han är på semester medan han i själva verket trycker o kommer ge sig till känna om någon dag. Antagligen med en till snyftstory till AB först om hur brutalt han fick lämna sin semester på Maldiverna för dessa hemska anklagelser.

Vad GÖR nassen dessa dagar? Varför får jag magkänslan av att han just nu sopar undan spår och försöker städa bort något, kanske något som har hintats om här i tråden?
Citera
2013-07-24, 23:10
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Det som ger mig mest funderingar är att A*J gjorde samma sak efter dådet, då höll han sig borta i ett par dagar för att sedan infinna sig. Ungefär som att han verkligen var "långt borta" fast han i själva verket kanske satt o tryckte hos mamma.

Det känns som om det är lite dejavú, han försöker få det o framstå som att han är på semester medan han i själva verket trycker o kommer ge sig till känna om någon dag. Antagligen med en till snyftstory till AB först om hur brutalt han fick lämna sin semester på Maldiverna för dessa hemska anklagelser.

Vad GÖR nassen dessa dagar? Varför får jag magkänslan av att han just nu sopar undan spår och försöker städa bort något, kanske något som har hintats om här i tråden?

Exakt, det är lite som en repris från i början av juli. Men, vågar han städa undan spår och bevis? Alla vet ju vem han är och intresset för det här fallet är stort så vågar han sig ut, vågar han ringa nån om hjälp osv?
Citera
2013-07-24, 23:12
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Usch, jag känner mig dum som gått igång på en massa som skapar onödigt många sidor i tråden :/
Och jag är ruggigt nyfiken på vad det heta tipset i så fall var.

För att det ska betraktas som hett så tror jag det involverar en iakttagelse av någon, eller flera, av de inblandade i trakten av BO's lägenhet - antagligen på en tidpunkt som de uppgett att de var någon helt annanstans. Kanske rentav att man observerat någon av de inblandade bära något till bagageluckan på en bil eller sådant. Särskilt eftersom kommisarien uttryckte något i stil med "för bra för att vara sant".

Jag trodde först det var ett tips om att man sett någon dumpa kroppen, men eftersom ingen kropp är hittad så verkar det inte så.
Citera
2013-07-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Finns det nån sanning över huvud taget? Jag tror inte det. Det som är sanning för en person, är inte sanning för en annan. Således finns det lika många sanningar som det finns människor. Vad som är sant eller ej, ligger i betraktarens ögon...
Klart att det finns en sanning! Tror Du att det handlar om en TV-serie eller en B-film?
Citera
2013-07-24, 23:15
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Exakt, det är lite som en repris från i början av juli. Men, vågar han städa undan spår och bevis? Alla vet ju vem han är och intresset för det här fallet är stort så vågar han sig ut, vågar han ringa nån om hjälp osv?

Knappast någon som kommer att svara när han ringer. Vem vill bli inburad?
Citera
2013-07-24, 23:15
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
För att det ska betraktas som hett så tror jag det involverar en iakttagelse av någon, eller flera, av de inblandade i trakten av BO's lägenhet - antagligen på en tidpunkt som de uppgett att de var någon helt annanstans. Kanske rentav att man observerat någon av de inblandade bära något till bagageluckan på en bil eller sådant. Särskilt eftersom kommisarien uttryckte något i stil med "för bra för att vara sant".

Jag trodde först det var ett tips om att man sett någon dumpa kroppen, men eftersom ingen kropp är hittad så verkar det inte så.

Det är jag med på. Säger polisen de orden och är uppenbart nöjd över tipset så måste det ha en ordentlig bäring för utredningen, som du säger, sånt som går att cross-checka mot förhören och som därmed kanske blir motsägelsefullt mot dessa.
Citera
2013-07-24, 23:17
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:

Nja... Jag köper inte riktigt det du skriver Grejen är ju den att åklagaren ville få dem häktade för medhjälp till människorov. Alltså måste åklagaren på något sätt ha kopplat samman AJ med DB och FH den aktuella natten. Att gömma honom senare dagar kan knappast vara medhjälp. Jag har hela tiden trott, men inser nu att jag inte har belägg för det, att man kunnat koppla samman DB och FH med bilen och därmed redan spräckt stöldteorin. Om man redan har spräckt att bilen inte var stulen så blir det ytterst graverande om den setts på väg till BO bostad om man kan räkna bort den identiska S40 som redan hör hemma där.

Tipset har enligt Haraldsson aldrig heller gällt dådet. Han talar om en iakttagelse som stärker misstankarna mot de häktade (dvs vid den tiden bara FH och DB). De är häktade för skyddande av brottsling. Om deras påstådda stöld redan visat sig vara falskt så stärks ju misstankarna väsentligt om bilen kan visas ha åkt till brottsplatsen, annars räcker det ju på rättegången att erkänna att man faktiskt kört bilen och tänt på för att få ut försäkrningspengar om den nu var försäkrad dvs.
Citera
2013-07-24, 23:18
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:

Han verkar ju ha kunnat röra sig fritt och ingen här har ju rapporterat att han setts till mer än vid ett tillfälle i Vänersborg.

Om det stämmer att han var på bolaget så stärker det min tidigare tes att han är lite väl glad i droger och alkohol. Han fick nyligen en större leverans med sprit som han postade på fb och är den redan förbrukad så har han korkat upp en del.

Ska man på utlandssemester så är det dock lite märkligt om man handlar på ett systembolag först. Möjligen som färdkost till ett tåg? Men varför åka utomlands när hans bästa vänner är häktade och om det var ett tåg bokat i helgen så varför väntade han inte då det lika gärna hade kunnat bli frigivning av de häktade igår tisdags? Möjligen om någon fågel har viskat till honom att han blivit anhållen i sin frånvaro, men varför då gå på ett systembolag o visa sig offentligt?

Får ingen hållbarhet i något av den teorin, får en stark känsla av att han trycker närmare än vad man kan tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in