2013-07-23, 14:28
  #2521
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som paradoxalt nog hade kunnat blåsa liv i kvällstidningarnas upplagor, både AB & Expressen, vore om Expressen blev rabiat mångkulturkritiker så att ett kvällstidningskrig hade startat.

Då hade det hettat till lite & läsarna hade nog hittat tillbaka till bägge blaskorna för att ta del av kampen.

Tänk ett AB-reportage om Zigenares utsatthet. Som genast kontras i Expressen av en artikelserie om Zigenares omfattande brottslighet & allmänna problembild. Detta hade efterhand kunnat utvecklas till en festlig pajkastning där de olika journalisterna även går till personangrepp mot varandra.

Visst tusan hade detta ökat upplagorna, i varje fall tillfälligt.
Det hade åtminstone fått mig att köpa ett nummer av blaskan.

Vem är egentligen intresserad av att läsa samstämmig samhällspropaganda, som enbart består av gamla falska mantran. Jag vill ha något nytt, kontroversiellt, som får mig att tänka till. Jag vill läsa om någon som står ensam med nya åsikter som utmanar etablissemanget. Jag vill ha en tidning som vågar stå för icke etablerade åsikter. Hur modig är kvällspressen när de gång på gång tar parti för den politiska korrektheten och vågar skriva en tramsig snyfthistoria om människor som det väldigt ofta inte alls är synd om?
Citera
2013-07-23, 20:41
  #2522
Bannlyst
Det jag tror många tänker fel i är att just AB och Expressen är kvällstidningar. Alltså en skvallertidning med lite seriösa inslag då och då. Men jag tycker det mer och mer börjar bli trams av alltihopa, idag är ju DN och SvD ungefär i samma format som AB och Expressen var för 10-20 år sedan. Tidningarnas målgrupp är alltså folk som vill läsa något lättläst och dom allra flesta vet att man ska ta det man läser med en nypa salt och inte tro på allt som står. Och dom köper tidningen om och om igen, det är alltså den målgruppen man riktar sig till.

Vad internetkrigare anser om tidningen rör dom alltså inte i ryggen. Dom är ändå inte rätt målgrupp, och dessutom en grupp som inte bidrar med speciellt mycket ekonomiskt.

Det finns inget värre än folk som först hatar kvällstidningarna, för att några dagar senare använda dom som källa när artikeln handlar om något som faller en in i smaken, och sedan några dagar senare uttrycka sitt hat mot dom igen. Hyckleri i sin renaste form.
Citera
2013-07-23, 20:47
  #2523
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det hade åtminstone fått mig att köpa ett nummer av blaskan.

Vem är egentligen intresserad av att läsa samstämmig samhällspropaganda, som enbart består av gamla falska mantran. Jag vill ha något nytt, kontroversiellt, som får mig att tänka till. Jag vill läsa om någon som står ensam med nya åsikter som utmanar etablissemanget. Jag vill ha en tidning som vågar stå för icke etablerade åsikter. Hur modig är kvällspressen när de gång på gång tar parti för den politiska korrektheten och vågar skriva en tramsig snyfthistoria om människor som det väldigt ofta inte alls är synd om?

Då är frågan, är det kvällstidningarnas fel som haft skvaller/snyft/trams-formaten åtminstone så länge jag kan minnas, eller är det du som helt enkelt tycker att världen ska anpassa sig efter dig?

Vill du inte ha en könssjukdomar så knulla inte utan kondom, vill du inte spela golf så gå inte till en golfbana, vill du inte ha lungcancer så rök inte, vill du inte ha snyfthistorier så läs inte tramstidningar och hitta en som passar dig istället och låt dom som vill läsa tramset läsa sitt trams.
Citera
2013-07-24, 08:53
  #2524
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Det jag tror många tänker fel i är att just AB och Expressen är kvällstidningar. Alltså en skvallertidning med lite seriösa inslag då och då. Men jag tycker det mer och mer börjar bli trams av alltihopa,
Smaka på nedanstående rubrik från dagens Expressen. Det är inte ens skräpjournalistik
längre. Språkbruket är som på något internetforum med unga tonåringar.
"Kannibaldrog", "ballade ur"
Citat:
Tog kannibaldrog – och bet brandman

Ballade ur och gick till attack "Han bet en brandman och sa att han var hungrig."
Citera
2013-07-24, 09:02
  #2525
Medlem
Grundproblemet är inte alls att vi inte läser nyheter, tvärtom vi läser nyhetsartiklar mer än tidigare.

Det är svårigheten att ta betalt.

Förr köpte alla minst en papperstidning och det fanns en stark och tydlig koppling mellan att läsa dagens nyheter och att vi betalade för det.

Idag strömmar nyheter från alla håll och kanter och betalningsmodellen är söndertrasad. Om allt färre köper papperstidningar blir tidningarna alltmer beroende av websiten och annonseringen där. Men annonser på internet har helt andra prisbilder än annonser i en papperstidning.

Dessutom har 90% av alla tidningar svårt att dra till sig tillräckligt med trafik för att få en bra ekonomi, det talar för en stor tidningsdöd där endast ett färre antal stora drakar kvarstår.

Själv köper jag typ aldrig en enskild nyhetsartikel längre och den stadiga inkomst pressen fått från min sida har därmed sjunkit med 100%.
Citera
2013-07-24, 16:40
  #2526
Medlem
densistasovjets avatar
Frågan är vilken av de fyra stora Expressen, AB, DN och SVD som biter i gräset först. Mitt tips är SVD vilket svider lite då de har en del få vettiga journalister, dock med Tove Lifvendahl som chefred så kommer förfallet att accelerera. Eller vad tror ni andra?

Man hoppas ju att det blir Aftonbladet och med 180.000 i tryckta tidningar så kanske kanske det blir för kostsamt snart att distribuera.
Citera
2013-07-24, 17:21
  #2527
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Frågan är vilken av de fyra stora Expressen, AB, DN och SVD som biter i gräset först. Mitt tips är SVD vilket svider lite då de har en del få vettiga journalister, dock med Tove Lifvendahl som chefred så kommer förfallet att accelerera. Eller vad tror ni andra?

Man hoppas ju att det blir Aftonbladet och med 180.000 i tryckta tidningar så kanske kanske det blir för kostsamt snart att distribuera.

Någon teori varför man sätter mångkulturälskaren Tove på den platsen, Sydsvenskan har gjort detsamma med en kvinnlig invandrare som hela livet har brunnit för att splittra Sverige med mångkultur. Det känns ju lite som man redan har gett upp, eller finns det inga vettiga som vill ha jobbet? Sydsvenskan går nog först i graven.
Citera
2013-07-24, 18:34
  #2528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Frågan är vilken av de fyra stora Expressen, AB, DN och SVD som biter i gräset först. Mitt tips är SVD vilket svider lite då de har en del få vettiga journalister, dock med Tove Lifvendahl som chefred så kommer förfallet att accelerera. Eller vad tror ni andra?

Man hoppas ju att det blir Aftonbladet och med 180.000 i tryckta tidningar så kanske kanske det blir för kostsamt snart att distribuera.

Sett till resultaten som tidningarna levererar så skulle jag bli mycket förvånad om inte SvD är den tidning som först dukar under. Det ska till något alldeles speciellt för att ändra det. SvD går trots massivt presstöd minus och försöker mer desperat än andra tidningar öka intäkterna, se betalvägg.
Citera
2013-07-24, 19:29
  #2529
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Någon teori varför man sätter mångkulturälskaren Tove på den platsen, Sydsvenskan har gjort detsamma med en kvinnlig invandrare som hela livet har brunnit för att splittra Sverige med mångkultur. Det känns ju lite som man redan har gett upp, eller finns det inga vettiga som vill ha jobbet? Sydsvenskan går nog först i graven.

En viktig del av döden är att människor med lite vett samt viljan att optimera sina karriärer sedan länge dragit öronen åt sig och övergett branschen. Kvar blir bokstavstroende, idealister och idioter.
Citera
2013-07-24, 21:50
  #2530
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Då är frågan, är det kvällstidningarnas fel som haft skvaller/snyft/trams-formaten åtminstone så länge jag kan minnas, eller är det du som helt enkelt tycker att världen ska anpassa sig efter dig?
Alla som har en åsikt vill vara med och förändra världen.
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Vill du inte ha en könssjukdomar så knulla inte utan kondom, vill du inte spela golf så gå inte till en golfbana, vill du inte ha lungcancer så rök inte, vill du inte ha snyfthistorier så läs inte tramstidningar och hitta en som passar dig istället och låt dom som vill läsa tramset läsa sitt trams.
Jag har inte sagt att man ska förbjuda något. Det jag säger är att jag saknar nyheter med kvalitet. Tyvärr så verkar ALLA TIDNINGAR göra på samma sätt; de vinklar och hittar på nyheter istället för att skriva något viktigt.

Det som ger Expressen och Aftonbladet en särställning är att de ibland tycks kämpa för det antiintellektuella. Man skulle kunna starta en helt ny tråd på det temat.

Tyvärr kommer nog inte tidningsdöden på grund av dålig kvalitet och varierande politisk propaganda, utan det handlar nog mer om att alla nyheter är gratis på tv och på internet och att folk är för snåla för att betala för en blaska där hälften ändå bara är reklam.
Citera
2013-07-24, 22:26
  #2531
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Alla som har en åsikt vill vara med och förändra världen.

Jag har inte sagt att man ska förbjuda något. Det jag säger är att jag saknar nyheter med kvalitet. Tyvärr så verkar ALLA TIDNINGAR göra på samma sätt; de vinklar och hittar på nyheter istället för att skriva något viktigt.

Det som ger Expressen och Aftonbladet en särställning är att de ibland tycks kämpa för det antiintellektuella. Man skulle kunna starta en helt ny tråd på det temat.

Tyvärr kommer nog inte tidningsdöden på grund av dålig kvalitet och varierande politisk propaganda, utan det handlar nog mer om att alla nyheter är gratis på tv och på internet och att folk är för snåla för att betala för en blaska där hälften ändå bara är reklam.

Jag kunde inte hålla med mer. Har själv börjat surfa mer på utländsk media för att checka vad som verkar hända i världen. Inrikes duger ju faktiskt SVT, även om innehållet kan variera så är dom större händelserna oftast bra rapporterade.
Citera
2013-07-25, 18:44
  #2532
Medlem
H8reds avatar
Inga avsked, men:

"Personal på tidningarna Kamera & Bild och Mobil har fått sina löner sänkta med tio procent."

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article3733400.ece

Typiska tidningar / nyheter som passar mycket bättre på webben...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in