2013-07-24, 01:27
Medlem
god.childs avatar
Hej dagboken!
Detta är något så ovanligt som en dagbok för främst långdistanslöpning. Jag startar denna för att strukturera min träning samt ta hjälp och hjälpa er mina vänner med träningen.

Mina stats

Ålder: 25
Kön: Man
Längd: 170cm
Vikt: 74kg

Bakgrund

Var aktiv i min ungdom med fotboll, innebandy och allt möjligt. Sen kom studentens lyckliga dagar och jag blev lat. Höll igång smått med "discogymning" men nu vet jag bättre. Började på allvar med löpningen i våras och har sedan dess sakta trappat upp träningen och blivit betydligt snabbare. Har redan hunnit med ett marathon och längre än så blir det inte på ett tag. Ligger idag på 3-4 mil i veckan utspritt på 4 pass.

Mål
Jag har två stora mål med min löpning. Det första är lite klichéaktigt att må bra, men det är dagens sanning. Löpning har hjälpt mig genom många problem och får mig att må bra. Sen vill jag helt enkelt se hur snabb jag kan bli, främst på sträckor mellan 5km till marathon. Fighten mot klockan driver mig verkligen framåt. För att detta ska vara möjligt måste jag fortsatt öka min träningsmängd utan att bli skadad. Samtidigt tränar jag styrka 2ggr i veckan för en framtida triathlon-satsning samt allmän styrka. Denna ligger dock minst 1-2 år fram i tiden så mer om det senare.

Personbästan

5km: 21.20 (träning)
10km: 46.30 (träning)
Halvmara: 1.50 ( Gbg-Varvet 2013)
Marathon. 3.58 ( Sthlm Marathon 2013)

Slänger in styrkerekorden också kan väl vara av intresse.

Marklyft: 110*6 reps
Knäböj : 90* 8 reps
Bänkpress: 85*2 reps

Dagsform

I stort sett alla mina rekord är relativt nysatta så här står jag idag. Undantaget är väl milrekordet där jag känner mig övertygad att jag skulle klara ca 45min idag, ska göra ett försök inom snar framtid. Har haft lite skadeproblem med knäna efter maran i Juni men det är ingen större fara. Visade sig vara främre lårmusklerna som dragit ihop sig vilket nu motverkas med rehab och stretch, blir just nu bättre för varje pass.

Mål för 2013

Skall springa Stockholms halvmara i mitten på september. Siktar på att komma under 1.40 men 1.35 känns inte omöjligt. Försöker hålla en träningsmängd på 5-6 mil i veckan fram tills loppet. Vidare följer Hässelbyloppet i oktober och där är sub40 en våt dröm. Dock är väl kanske 42min ett rimligare mål?

Kost och vikt

Är lite slarvig ( läs mycket) med kosten och har således några onödiga kilon att släpa runt på. Målvikt på 65-67kg för att slimma både kropp och tider.

Träningsupplägg

Kör ingenting slaviskt schema men en veckas träning består utav:

4 löppass, varav 1 långpass 16-20km, 2 distanspass i terräng 12km samt ett snabbdistanspass 5-8km. Den senare varieras ibland med intervallpass.

2 styrketräningspass, helkroppspass med fokus på basövningar.

Då kör vi, mot snabbare tider!
Citera
2013-07-24, 01:34
Medlem
god.childs avatar
Lika bra att sätta igång direkt, vila får en göra i graven.

Tisdagens träning

Löpning långdistans
Sträcka: 18,4km
Tid: 1.30
Tempo. 4.54/km

Blev ett riktigt fint formbesked idag. Kände mig fräsch hela rundan och knappt några känningar i knäna. Slog min tid på samma runda från förra veckan med 6 minuter och var piggare idag när jag kom i mål. Ökade lite smått sista 3km bara för jag kände mig stark.

Totalmängd vecka: 18,4km
Citera
2013-07-24, 06:39
Medlem
jenny747s avatar
Kommer givetvis följa dig, får se om jag startar en egen tråd kanske, men det får nog bli när vädret är lite mer löpvänligt så jag har nåt trevligt att publicera
Citera
2013-07-24, 08:42
Medlem
blodpalts avatar
Kul att se nya ansikten, dina tider ligger nära vad jag gjort, även om jag för tillfället är väldigt ur form. Ska bli intressant att följa!
Citera
2013-07-24, 13:16
Medlem
LabiSiffres avatar
Ser grymt ut! Välkommen hit.
Citera
2013-07-24, 17:22
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Lika bra att sätta igång direkt, vila får en göra i graven.

Tisdagens träning

Löpning långdistans
Sträcka: 18,4km
Tid: 1.30
Tempo. 4.54/km

Blev ett riktigt fint formbesked idag. Kände mig fräsch hela rundan och knappt några känningar i knäna. Slog min tid på samma runda från förra veckan med 6 minuter och var piggare idag när jag kom i mål. Ökade lite smått sista 3km bara för jag kände mig stark.

Totalmängd vecka: 18,4km

Kul prenumererar på tråden.
Citera
2013-07-24, 17:55
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Kommer givetvis följa dig, får se om jag startar en egen tråd kanske, men det får nog bli när vädret är lite mer löpvänligt så jag har nåt trevligt att publicera

Kul, tycker lätt du starta en egen när det beger sig. Fast det var en riktigt dålig ursäkt du har, tidig morgon eller sen kväll är lösningen för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Kul att se nya ansikten, dina tider ligger nära vad jag gjort, även om jag för tillfället är väldigt ur form. Ska bli intressant att följa!

Vad ligger dina rekord på? Så har jag nåt att sikta på, imorn är det nämligen dags för rekordförsök på antingen 5 eller 10km.

Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Ser grymt ut! Välkommen hit.

Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Kul prenumererar på tråden.

Kul att så många vill följa, ska göra mitt allra bästa och sen får vi se hur långt det räcker.

Ikväll står styrketräning på programmet, ingen höjdare en så fin dag som denna men vill låta benen vila från löpning idag efter gårdagens långpass. Som tur är har de tv på gymmet så kan man uppdatera sig för hur fotbollstjejerna sköter sig.
Citera
2013-07-24, 18:34
Medlem
Torasts avatar
Kul dagbok, detta ska följas. Jag ska också springa i Stockholm (min första halvmara) men på en annan nivå, hoppas kunna gå under 2 timmar.
Citera
2013-07-24, 20:10
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Kul, tycker lätt du starta en egen när det beger sig. Fast det var en riktigt dålig ursäkt du har, tidig morgon eller sen kväll är lösningen för dig.

Jag vet
Men är så styrd av mina rutiner, går i princip på mat-och-sov-klocka
Ska försöka köra innan jobbet nån gång...
Citera
2013-07-24, 21:06
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
K
Vad ligger dina rekord på? Så har jag nåt att sikta på, imorn är det nämligen dags för rekordförsök på antingen 5 eller 10km.

Mitt bästa skryt är nog marathon på 3.58, kommer inte ihåg 5 km, men typ 43 tror jag på milen. Var rätt länge sen tyvärr.
Citera
2013-07-24, 23:00
Medlem
god.childs avatar
Dagens träning

Styrka helkropp

Knäböj 80kg (6+6+6) reps
Chins 8+6+5
Bänkpress 70kg (3*5)
Baksida lår 50kg (3*10)
Marklyft. 90kg (3*6)
Sittande tåhävningar 40kg (3*12)
Militärpress 40kg (8+7+7)
Roddmaskin 68kg (8+7+6)
"Brutalbänk" 15+12+12

Kanonvarmt på gymmet och den snåle gymägaren hade stängt av tvn så jag missade damsemin, fast det var väl lika bra det. Annars gick passet bra, benen var förvånansvärt explosiva trots gårdagens långpass. Hoppas jag säger rätt när jag säger chins, bred fattning och handflatorna mot mig är det jag menar i alla fall. Min brutalbänkövning är en sorts situpsmaskin som jag lutar ca 45grader.

Ungefär såhär brukar mina helkroppspass se ut. Kommentarer eller förslag?

Imorgon väntar veckans roligaste och jobbigaste pass, snabbdistans vilket innebär rekordförsök på 5 eller 10km. Kanske ska försöka närma mig blodpalts 43min.
Citera
2013-07-24, 23:15
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torast
Kul dagbok, detta ska följas. Jag ska också springa i Stockholm (min första halvmara) men på en annan nivå, hoppas kunna gå under 2 timmar.
Kul, vi kanske springer på varandra. 2 timmar klarar du nog om du tränat hyggligt
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Jag vet
Men är så styrd av mina rutiner, går i princip på mat-och-sov-klocka
Ska försöka köra innan jobbet nån gång...
Gör så, du kommer nog igång snart. Prova med regndans annars.

Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Mitt bästa skryt är nog marathon på 3.58, kommer inte ihåg 5 km, men typ 43 tror jag på milen. Var rätt länge sen tyvärr.
Snygg tid på maran . Känner jag mig kanon imorn kanske jag försöker mig på 43min, blir knivigt men kan gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in