2013-07-24, 12:54
Medlem
wohoftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleolsson15
För mig fick det bli en lite dyrare variant, eftersom jag vill kunna ha den på mig konstant utan att det känns konstigt med en t.ex. "för sportig klocka"
http://www.activeoutfit.se/sv/luminox-modern-mariner-6250/1040-luminox-modern-mariner-6252-7611382571267.html

Det är felet med G-Shock enligt mig. För mycket kludd helt enkelt.

Vill bara inflika lite angående klockor här. Klockan man behöver under GMU bör vara digital (för att lättare hålla koll på sekundrarna, som kommer vara ack så viktiga). Funktioner som bör finnas med är tidtagning, datum, möjlighet att tända uret i mörkret samt att klockan tåls att badas med. Överlag väldigt slitstark, det brukar vara banden som ger upp först.

I min mening så duger en klocka för ett par hundralappar lika bra som en dyr. Jag förstår argumentet att du vill kunna använda klockan civilt också, men jag skulle nog ha valt att ha två olika klockor då. Klockan man har under GMU kommer slitas väldigt hårt, min klocka gick sönder inom ett år i Försvarsmakten. Enligt andra kollegors erfarenheter går dyra klockor sönder ungefär lika snabbt som dom billiga.

Sen skulle jag inte underskatta kylskaderisken med ett metallband på klockan. Visserligen går det ju att ha klockan utanpå fältskjortan eller dylikt. Metall känns kanske mer hållbart, men det är också ganska stumt så om man fastnar går det lätt sönder mot t.ex. plast som ändå ger efter lite förutom vid ordentlig kyla. Summa summarum, enligt min erfarenhet bör man inte ha en alltför dyr klocka. Klockan bör ha dom funktioner jag nämnt ovan. Samt att jag personligen skulle föredra plast framför metall.

Lycka till med klockjakten!
2013-07-24, 13:00
Medlem
aNKones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Tack för svaret!

Hur blir det i fält, får man skita flera st samtidigt eller för man lite frihet att skita själv?

Haha vafan, har du någon form av krav eller fobi när det gäller att tömma tarmen?
Självklart måste ni inte synka era tarmsystem för att kunna skita ikapp. Måste du skita så talar du om det för din stridsparskamrat så han får hålla vakt medan du sitter och bombar. Ni går alltid två och två.
2013-07-24, 13:33
Medlem
Första inlägget, jippi!
Jag har en fråga angående inriktningen.
Jag ska nu upp till Luleå i 3 månader och göra GMUn, efter det står det på papper att jag ska till Uppsala i 9 månader, så frågan lyder: Kan jag efter 3 månader ändra inriktning till något annat jag önskar, t.e.x. Amfibie i Göteborg?

Kan även passa på att fråga vilka ska till Luleå den 19e?
MVH
Hasse
2013-07-24, 13:44
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseDuh
Första inlägget, jippi!
Jag ska nu upp till Luleå i 3 månader och göra GMUn, efter det står det på papper att jag ska till Uppsala i 9 månader, så frågan lyder: Kan jag efter 3 månader ändra inriktning till något annat jag önskar, t.e.x. Amfibie i Göteborg?

MVH
Hasse

Det finns möjlighet att efter avslutad GMU byta ort och inriktning ja. Beror helt på om de behöver fylla upp några platser någon annanstans.
2013-07-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Det finns möjlighet att efter avslutad GMU byta ort och inriktning ja. Beror helt på om de behöver fylla upp några platser någon annanstans.

Innebär det att de kommer ge en möjligheten att byta, eller måste jag ansöka i god tid under GMUn?

Tack för snabbt svar!
2013-07-24, 13:50
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Första inlägget, jippi!

MVH
Hasse
Jag ska till Luleå den 19:e augusti.
2013-07-24, 13:52
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Innebär det att de kommer ge en möjligheten att byta, eller måste jag ansöka i god tid under GMUn?

Tack för snabbt svar!

Under de sista veckorna under GMUn så kommer ni att söka anställning oavsett. Man har som redan nämnt en garanterad plats om man inte är helt bakom flötet. Det är som att söka vilket jobb som helst man svarar på en annons, så har du tur finns det någon inriktning du gillar. Skillnaden är att på de andra ställena som rekryterar så har du ingen given plats.
2013-07-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jag ska till Luleå den 19:e augusti.

Tycker någon borde skapa en Facebook grupp eller finns det kanske redan?
2013-07-24, 13:55
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jag har inte facebook så jag har ingen aning :P
2013-07-24, 14:46
Medlem
JJSs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Jag har inte facebook så jag har ingen aning :P

Ska också upp till Luleå

Bara jag som tycker det är oklart med hur/vart man tar sig ifrån Luleå C? Stod iof att vi skulle få ett välkomstbrev av kompanichefen.. Han har nog lite ytterligare information
2013-07-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JJS
Ska också upp till Luleå

Bara jag som tycker det är oklart med hur/vart man tar sig ifrån Luleå C? Stod iof att vi skulle få ett välkomstbrev av kompanichefen.. Han har nog lite ytterligare information

Hallå där!

Jag ska också till Luleå. Då jag bor långt ifrån Luleå så undrar jag om det finns någon chans att man kan deala till sig att man kan flyga dit då det sparar otroligt mycket tid, eller att man åtminstone kan boka tåg till Arlanda och därefter stå för flygbiljett själv?

P.S
Det vore roligt om det fanns en FB-grupp!
2013-07-24, 15:17
Medlem
Kusins avatar
Citat:
Första inlägget, jippi!

MVH
Hasse

Jag ska till Luleå

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in