2013-07-21, 17:40
Medlem
ritoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximatus
Syftar du på meddelandet som finns på antagning.se eller ett riktigt mail? För jag har då inte fått mer än meddelandet på hemsidan.

Nee, står att det är ett nyhetsbrev för dem som är antagen till chalmers tekniska universitet. Det står lite snabt vad motagningen är för något och så. Ingen viktigt info utan bara sammanfattat information från hemsidan.
Citera
2013-07-21, 17:43
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erek021
Jag hoppade av skolan och är arbetslös. Tänkte bli en social bidragare, Så tack alla ni som fixar fina jobb så ni kan betala skatt. Ni gör så jag får pengar
Vågar man fråga vilka bidrag du tänkte söka samtidigt som du umgås och är social?
Citera
2013-07-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94
Nu kanske detta klassas som OT men jag hoppas inte det. Det är nämligen så att jag ska söka till trafikflygarutbildningen på scandinavian aviation academy nu i augusti. Jag har redan varit hos flygpsykologen och klarat de olika testerna som de kräver att man klarar för att kunna söka, så jag har väl kommit en liten bit på vägen. Förhoppningsvis blir jag kallad till den slutliga intervjun under hösten/vintern. Detta står på skolans hemsida:

''För att få påbörja den Integrerade Trafikflygarutbildningen måste samtliga förkunskapskrav vara uppfyllda. Efter sista ansökningsdag kommer de 40 sökande med högst gymnasiala betygssnitt* och godkänt anpassat flygpsykologiskt lämplighetstest att kallas till intervju hos SAA i Västerås. Under intervjun kommer de sökandes motivation, befälhavaregenskaper, sociala förmåga, personlighetsdisposition vad gäller centrala aspekter såsom t ex omdöme, adekvat självständighet och självförtroende, ansvarskänsla, mognad och utvecklingsförmåga att bedömas.

Av de 40 intervjuade kommer de 20 som bedöms ha de bästa förutsättningarna för att klara den Integrerade Trafikflygarutbildningen att erbjudas en utbildningsplats.''

Nu till frågan: Kan jag förbereda mig på något sätt inför intervjun, om det nu skulle vara så att jag blir kallad? tacksam för svar.

Bumpar
Citera
2013-07-21, 19:53
Medlem
joyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy
Jag har kommit in på ett program men det verkar inte så roligt. Är det försent att anmäla sig till ett nytt nu?
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
ja det är försent

På antagning.se står det på mina strukna val som finns under programmet jag kom in på, "Anmäl igen".

Vad händer om jag gör det?
Citera
2013-07-21, 22:44
Medlem
Allpointss avatar
Citat:
På antagning.se står det på mina strukna val som finns under programmet jag kom in på, "Anmäl igen".

Vad händer om jag gör det?
Det blir en sen anmälan och det innebär att om programmet är så populärt att det har t.ex. fyllt sina 20 första platser och har 30 reserver så kommer alla dessa 30 reserver få chansen att ta platsen om en person hoppar av före dig. Du hamnar så att säga efter reserverna inför andra antagningen.
Citera
2013-07-22, 10:47
Medlem
Hur bör jag resonera inför sen anmälan?

Jag tvingas pga av administrativa skäl att söka som "sen anmälan" till ett antal kurser i höst. Blev struken från samtliga utbildningar.

Nu har jag hittat cirka 6 kurser, några dagskurser och några distans. Tanken är att totalt nå 30 hp under hösten för att studera på heltid för att sedan söka till VT 2014.

Dessa kurser är öppna för sen anmälan, jag skulle dock vilja söka de kurser jag sökte men ströks från. Vad jag har läst mig till så verkar det inte gå att söka dessa igen pga av att jag tvingats komplettera mina ansökningshandlingar.

Fråga 1) Tror ni att möjligheterna att komma in på en kurs är större på distans än på kurser där föreläsningar och/eller sammankomster ingår?

Fråga 2) Om jag sammanlagt studerar 30hp under HT 2013 men den sista kursen slutar redan i november, har jag då fortfarande rätt till studiemedel även i december eller måste kursen sluta även i december för att jag ska ha rätt?

Fråga 3) Har läst att vissa universitet delar upp en termin i period 1 och period 2. Rimligen bör jag studera 15hp i varje period för att räknas som studerande heltid. Utbudet av kurser á 15hp är i dagsläget mycket begränsat, har hittat flertalet 7,5hp kurser av större intresse. Är det någon som har erfarenhet av att studera 4x7,5hp på en termin? Blir det för flängigt och osammanhängande? Bör jag fokusera på en kurs per period istället?

Är helt ny på högskolan/universitet men har ett enormt driv att studera och har sedan länge studerat på egen hand vid sidan av heltidsjobb. Motivationen är alltså på topp.
Citera
2013-07-22, 12:00
Medlem
joyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allpoints
Det blir en sen anmälan och det innebär att om programmet är så populärt att det har t.ex. fyllt sina 20 första platser och har 30 reserver så kommer alla dessa 30 reserver få chansen att ta platsen om en person hoppar av före dig. Du hamnar så att säga efter reserverna inför andra antagningen.

Om jag söker om ett program som ligger under programmet jag kommit in på, stryks då det programmet?
Citera
2013-07-22, 14:28
Medlem
Uppdateras reservplatserna om vi säger att någon skulle tacka nej? eller får jag vänta tills nästa antagningsbesked för att se hur jag ligger till?
Citera
2013-07-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickG
Uppdateras reservplatserna om vi säger att någon skulle tacka nej? eller får jag vänta tills nästa antagningsbesked för att se hur jag ligger till?
Du får vänta tills nästa antagningsbesked.
Citera
2013-07-22, 20:30
Medlem
Allpointss avatar
Citat:
Om jag söker om ett program som ligger under programmet jag kommit in på, stryks då det programmet?
Det vet jag tyvärr inte, kontakta antagningen och fråga i första hand.
Citera
2013-07-22, 20:39
Medlem
Citat:
Du menar om det programmet du kommit in på stryks? Nej, det gör det inte. När du gör en återanmälan behandlas det som en sen anmälan som du kan lägga på vilken prio du vill i din ansökan. Kommer du in på din återanmälning så kommer du som vanligt strykas från alla program som är lägre prioriterade.
Citera
2013-07-24, 12:00
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickG
Du måste vänta till 6e, för man kan ändra sig tills slutet av denna månaden.

Om jag hamnar reserv 1 på urval 2, och någon missar uppropet, kommer dom kontakta mig eller kommer jag inte ens kunna komma in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in