Citat:
Ursprungligen postat av
Ull-Strumpa
Ni hör ju själva vilken slipad person han är.
Finns det nån i tråden som inte skulle ha anat orsaken till anhållan.
Nej, jag trodde väl inte det heller. Men AJ hade ingen aaaaning.

När AJ säger "Jag ställer mig undrande till detta, jag visste inte ens att jag var anhållen" tänker han på hur rättsapparaten fungerar. Först blir man anhållen och därefter häktad. Han visste inte ens att han var anhållen vilket leder till förvåningen om pågående (Läs: Nyss avslutad) häktningsförhandling.
(Har sett flera som reagerat men det blev ditt inlägg jag citerade.)
Citat:
Ursprungligen postat av
lilltoe
AJ har säkert sett till att de står i skuld till honom sedan innan..genom sin bussighet. Att de håller käft kan bero på att de sett vad AJ gjort Id* och förmodligen råkar ut för samma i ev. onåd.
Jag tror absolut att du har rätt. I dessa kretsar vet man mycket om varandra och får hållhakar på varandra. Jag tror också att "respekten" för AJ bottnat i mer än vanlig skurklojalitet, att folk är rädda för honom, precis som du också säger. Det verkar finnas goda anledningar till den rädslan med tanke på hans brottshistorik.
Jag vill också tillägga att AJ har lyckats fått FH och DB inblandade i detta, de var på fyllan. AJ kontaktade dem om hjälp, de tänkte kanske inte igenom det hela vid sina fulla sinnens bruk, för att inte tala om den subkultur dessa herrar & damer lever i. Man "tjallar inte" och man "ställer upp för sina bröder" (hjärntvätt.) AJ lyckas få dessa inblandade i ett allvarligt brott vilket leder till problem för polisen.
Även om polisen (och häktningstiden) och kanske tillochmed förståndet får dem att mjuka upp kan de inte tjalla utan att själva åka dit för det. De är själva inblandade.
I Sverige förhandlar vi officiellt inte med brottslingar för att få dit värre brottslingar.
Även om de ångrar sig och vill berätta åker de in själva. Då fortsätter de att neka. Inte för AJ:s skull utan för sin egen skull.
P.s. När jag skriver om fylla och hjärntvätt menar jag inte det som en förmildrande omständighet. Jag vill bara visa på hur de kan ha upplevt situationen utifrån deras värderingar och hur dessa kan ändras när man nyktrar till och är ifrån gänget ett tag.
EDIT: (TILLÄGG)
Angående diskussionen att AJ kan ha flytt utomlands vill jag tillägga att det förutsätter att AJ har mer eller mindre goda kontakter där eller i vart fall och minst, goda kunskaper om landet, och en förmåga att klara sig väl i nya kulturer. Har man inte det krävs väldigt mycket pengar för de försvinner fort om man saknar kontakter. Det är långt ifrån alla som bara drar iväg till ett nytt land trots att de riskerar långa fängelsestraff "om de inte flyr".
En del människor uppvisar svårigheter i kulturbytet från stad till stad inom det egna landet och ser det som skrämmande. Det är inte bara att dra!