2013-07-23, 07:22
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag tror att du menade 30 000 m/s, som är medelhastigheten för Jorden kring solen. Annars blev det fel med en faktor av 1000.

Sen tror jag att John syftade på "Orbital decay", som är en relativistisk effekt i form av att avståndet till masscentrum minskar med tiden. Effekten är så pass liten att inte ens merkurius skulle falla in i solen på många många miljarder år. Däremot så händer det att binära neutronstjärnor och svarta hål kolliderar när gravitationsvågorna får omloppsbanorna att minska.
Ja, jösses, det blev lite fel i hastigheten. Skyller på trötthet.
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-23 kl. 07:36.
Citera
2013-07-23, 08:09
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
Om månen skall åka mycket snabbare så måste den även vara mycket närmare, och även månens rotationshastighet måste höjas om man skall se en sida konstant. Den hade sett större ut helt enkelt, och hastigheten över skyn skulle såklart gå mycket snabbare.

Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Ja, det är mycket magnifik ikväll
Hmm, för att den skall kunna ha en högre hastighet så måste den ju även vara närmare. Det är ju bara att backa klockan några miljoner, någon miljard kanske, och så har du det scenariot på riktigt!
Kortare månader, större tidvatten.. Ja, det blir ju en massa roliga ändringar!
Tack pöjkar. Var lite berusad, så jag klarade inte av att tänka klart

Hade varit skithäftigt om månen låg närmare så att man kunde urskilja lite fler detaljer på ytan.
Citera
2013-07-23, 14:28
Medlem
Jag har också en fråga; vad kan man egentligen "se" i universum och med vilka metoder?

Det känns ju som att ena stunden kan de se stjärnor i andra galaxer men ändå går det knappt att se pluto. Man kan ju tycka att när de kan se saker i andra galaxer så borde de kunna räkna sandkorn på pluto.

Vad kan man se och vad är "bara" framräknat/ simulerat?
Citera
2013-07-23, 15:27
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Jag har också en fråga; vad kan man egentligen "se" i universum och med vilka metoder?

Det känns ju som att ena stunden kan de se stjärnor i andra galaxer men ändå går det knappt att se pluto. Man kan ju tycka att när de kan se saker i andra galaxer så borde de kunna räkna sandkorn på pluto.

Det är viktigt att skilja på ljusstyrkan och spatial upplösning. Man kan se avlägsna stjärnor i andra galaxer för att de är ofantligt ljusstarka, men de är inte upplösta. De är bara punkter. Pluto däremot ligger tillräckligt nära för att man ska kunna lösa upp dess yta. Dock inte räkna sandkorn. Hubbleteleskopet har en upplösningsförmåga på ca 0,1 bågsekunder (= 1/36000 grader) så med lite trigonometri kan du räkna ut vad man kan och inte kan lösa upp.
Citera
2013-07-23, 15:53
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta

Vi kan aldrig se några stjärnor i andra galaxer.
Det enda vi ser är det sammanlagda ljuset från galaxernas stjärnor.
Möjligtvis ser vi exploderande supernovor i andra galaxer.
Pluto observerades redan 1930 av våra teleskop, som en avvikande ljuspunkt.
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-23 kl. 16:00.
Citera
2013-07-23, 15:58
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Vi kan aldrig se några stjärnor i andra galaxer.
Det enda vi ser är det sammanlagda ljuset från galaxernas stjärnor.
Möjligtvis ser vi exploderande supernovor i andra galaxer.

Nu blev det nog lite fel. Man ser massor av individuella stjärnor i andra galaxer. Jag antar att frågeställaren syftar på vad man ser med olika teleskop.
Citera
2013-07-23, 16:01
Medlem
Rimberts avatar
Det ställer jag mig tvivlande till, tills någon av våra experter på denna tråden sagt sitt.
Jag kan ju ha helt fel, det erkänner jag helt ödmjukt i sådana fall...
Förvisso kan även du vara en expert, det vet jag ingenting om.
Själv är jag bara en entusiastisk amatör...
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-23 kl. 16:22.
Citera
2013-07-23, 16:15
Medlem
grals avatar
Som exempel:

Googla "CMD M31" (Colour-magnitude diagram; M31 = Andromeda) så får du upp massor av exempel på figurer där man plottar färg mot ljusstyrka för individuella stjärnor i Andromedagalaxen. Det går utmärkt att se individuella stjärnor i Andromeda, och inte bara ljusstarka sådana.

I Lund, där en av experterna huserar, gör man både fotometri och spektroskopi på individuella stjärnor i olika dvärggalaxer.
Citera
2013-07-23, 16:24
Medlem
Rimberts avatar
Ok, är inte sämre än att jag kan vika mig.
Du verkade ha en del faktamässigt underlag...
Respekt.
Men ändå går det inte att "observera" dessa stjärnor optiskt, det var kanske det jag menade.
Senast redigerad av Rimbert 2013-07-23 kl. 16:28.
Citera
2013-07-23, 16:25
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Ok, är inte sämre än att jag kan vika mig.
Du verkade ha en del faktamässigt underlag...
Respekt.

Google to the rescue
Citera
2013-07-23, 17:37
Medlem
WailingJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Sen tror jag att John syftade på "Orbital decay", som är en relativistisk effekt i form av att avståndet till masscentrum minskar med tiden. Effekten är så pass liten att inte ens merkurius skulle falla in i solen på många många miljarder år. Däremot så händer det att binära neutronstjärnor och svarta hål kolliderar när gravitationsvågorna får omloppsbanorna att minska.
Vet inte riktigt vad jag syftade på. Jag vet bara att jag nån gång hört att jorden succesivt närmar sig solen, men centrifugalkraften gör alltså att det inte blir så, utan tvärt om?
Men vad innebär i så fall "Orbital decay" (som jag för övrigt aldrig hört talas om) och att anståndet till masscentrum minskar?

//en inte så påläst människa
Citera
2013-07-23, 18:04
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WailingJohn
Vet inte riktigt vad jag syftade på. Jag vet bara att jag nån gång hört att jorden succesivt närmar sig solen, men centrifugalkraften gör alltså att det inte blir så, utan tvärt om?
Men vad innebär i så fall "Orbital decay" (som jag för övrigt aldrig hört talas om) och att anståndet till masscentrum minskar?

//en inte så påläst människa
Newtons sätt att se på gravitationen som en kraft, gör att en omloppsbana förblir den samma, så vida inte någon annan kraft påverkar. Einstein gör senare ett tillägg för gravitationens extremer, dvs svarta hål, neutronstjärnor. När exempelvis två neutronstjärnor kretsar kring varandra, kommer det bli en energiförlust för systemet som försvinner genom gravitationsvågor. Detta i sin tur gör att de två komponenterna accelererar in mot varandra.

I vårt solsystem är denna effekt helt försumbar, pga solen inte kröker rumtiden speciellt mycket.

Detta är en helt annan sak än det som händer mellan Månen och Jorden. För att kompensera energiförlusten i tidvatteneffekten, ökar avståndet och Jordens rotation saktar in.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-07-23 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in