Citat:
Ursprungligen postat av
Saxen75
Men allvarligt talat. Brukar inte era blodhundar "lukta och titta sig omkring? Du vet att hundar inte är förprogrammerade på att leta lik va? Inte heller att spåra människor. Man tränar hundar till det. Annars gillar de oftast att spåra efter djur.
Vad är det för ras? Cockerspaniel?
Sen tror jag inte heller att det ideala stället för att gömma något på måste vara "kusligt" . Men visst har man tittat mycket på film så kan det ju kännas mer naturligt och "troligt". tyvärr spelas det inte kuslig musik i bakgrunden haha

Hundar är heller inte oskrivna blad. Massor av instinkter finns där från begynnelsen. Olika hundar har avlats fram av olika skäl och hundar av samma ras kan ha helt andra läggningar än andra, men skiljer sig det invanda åt, brukar hunden reagera på visuella ändringar och vittring. Min ena hund går helt på vittring, medan den andre upptäcker minsta skräp och ska markera den, men ingen av dem går förbi kadaver. Kaninkadaver är de väldigt vana vid, men är framme och markerar dem. Vi människor har inte avlat bort allt och många primitiva instinkter styr fortfarande hunden.
Efter så lång tid sedan Id* försvinnande, samt den i så fall långt gångna förruttnelseprocessen, tror jag man vinner på att ha med så många hundar som möjligt i kommande sök, tränad eller inte. Det räcker med en nyfiken och intensiv jycke. Är man i Trollhättan-trakten och hunden reagerar utöver det vanliga, ska man absolut ta sig en titt!