Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Stora, härliga, stinkande självmotsägelser här: du inleder med att såga GG, hans persona och hans verk vid fotknölarna, och avslutar med att säga att du inte har något emot honom. Sedan ondgör du dig över musik som vill chocka, vara extrem och som i hög grad framförs av utstötta loners - om du har något emot den sortens företeelser, varför i helvete började du lyssna på black metal?
Black metal har för mig ingenting att göra med någon sorts beta-male vendetta emot omgivningen.
Citat:
Var du vill komma med att kalla två band som du vet att jag varit med i och som involverat vänner till mig för gigantiska egorunkar-sammansvärjningar som prostituerar sig i media (???) och är musikaliskt underlägsna GG Allin (...) har jag ingen aning om, men det verkar vara någon slags försök till förolämpningar. Väckte jag personlig anstöt hos dig genom att hylla GG Allin eller?
Jag syftade på bekräftelsebehovet hos nämnda artister, som att ta ”artistiska” bilder på sig själva och sina skärsår, samt villigheten att ställa upp i mediala sammanhang. Det är helt enkelt inte saker som genuint deprimerade personer gör. Är man en ful 14-årig tjej med en blogg är det kanske förståeligt, för band som menar sig ta avstånd från normalt mänskligt beteende är det fullständigt patetiskt.
Angående
egorunkande så passar väl fåntratten Kim Carlssons uttalanden i den för övrigt mediokra boken Blod Eld Död rätt bra in i rubriceringen. Intervjun ger förvisso en bra förståelse av ”scenen”, så länge den läses i samband med feminist- eller anti-rasism-kapitlet i boken. Jag har inte läst några andra intervjuer med hans band, men jag tror inte att det skulle ändra min uppfattning.
Citat:
Jag har aldrig påstått att GG Allin skulle ha några artistiska meriter utöver sitt extrema beteende. Såväl musik som texter suger ju så stenhårt de kan. Han var heller ingen "värdig" människa - han var ju ett genomruttet svin in i benmärgen och levde ut det på ett sätt som sociala inhibitioner stoppar andra människor från att göra. Vill man ha musik med substans och djup söker man sig till det, vill man ha genomhorribel dräggpunk framförd av en sönderknarkad, nedpissad riksluffare utan spärrar i huvudet så söker man sig till GG. Båda typer av musik kan ha sina meriter ibland.
"Sociala inhibitioner” stoppar människor från att på riktigt ifrågasätta det depraverade skitsamhället vi lever i, samt vad som är normaliserat inom det. GG Allin skulle ha vunnit pris på DN:s kultursida om han levt i nutidens Sverige. Eftersom han var bög hade han även fått en hedersutmärkelse i SvD. Det finns en del musikaliska guldkorn i hans diskografi, men det är ingen anledning att på något sätt hylla hans person.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adversarius
Det är ändå så fruktansvärt jävla roligt hur forntiden höjs till skyarna som en legendarisk tid av allmänt spirituellt och materiellt välstånd av ungjävlar som inte skulle överleva en jävla sekund på andra sidan 1900-talet.
Bortskämda snorungar som växt upp med ändlöst accepterande, vänstervridna föräldrar, samt oändlig tillgång till psykologsamtal och utskrivna mediciner skulle inte göra det. Trots dessa så finns det faktiskt fortfarande ganska många människor som både skulle må bättre och göra bättre ifrån sig i ett hierarkiskt samhälle.
Citat:
P.S. Du får för övrigt gärna delge vilken del av "scenen" som är "true" på "riktigt".
Det var förstås ett dåligt valt uttryck av mig. Men kortfattat kan man väl säga att de som kom in på BM/DM genom tidiga Slayer och Morbid Angel tenderar att ta mindre bilder på sig själva än de som avancerade från Slipknot och Cradle of Filth.