2013-07-23, 13:17
Medlem
Bilbranden

Bilen, en Volvo S-40, gavs till DB en tid före Id*s försvinnande. Det har vad jag vet inte framkommit något som motsäger att bilen stals och brändes oberoende av försvinnandet men den enda rimliga hypotesen är att det finns ett samband.

- Polisen gick in i Id*s lägenhet samma dag som bilen anmäldes stulen, 30/6
- RDY såg den plats där bilen brunnit 1/7
- DB skrev på facebook 3/7 att bilen hittats utbränd
- Polisen undersökte den brända bilen 4/7 och lär ha hittat ett armband i något sammanhang

Det är ägarens ansvar att flytta en stulen bränd bil men även markägaren kan tänkas ha gjort det. DB tycks ha haft kontakter med såväl skrotupplag som lämpliga lastbilar, så han kan helt lagligt ha flyttat bilen efter att den bränts. Eftersom bilen var flyttad 1/7 och undersöktes av polisen den 4/7 hittades armbandet i bilen eller redan innan bilen flyttades. Det är troligt att polisen inspekterat bilen på den plats där den brann, men om de plockade med sig ett armband från brandplatsen så gissar jag att de satte bilen i samband med Id*s försvinnande.

Det finns två rimliga hypoteser:

1) Bilen brändes lör-sön och kroppen fraktades i S-40an till en plats nära en väg mellan lägenheten och brandplatsen
2) Bilen brändes sön-mån och kroppen kan ligga längre bort från Thn

Att några scouter från Bayern skulle vara inblandade tror jag saknar varje tillstymmelse till verklighetsbakgrund. Att GM skulle kunna ha stöd av ett kriminellt nätverk är däremot inte helt uteslutet.
Citera
2013-07-23, 13:20
Medlem
Ninaxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Åh, jag hoppas så du har rätt.....osså lite brutalt polisvåld så han avslöjar vart han gjort av I*d.

Nä skojar bara men det vore skönt om de plockade in honom så han inte hinner röja mer bevis, litar inte på att de kan bevaka honom 24/7.

Vad betyder bevakning 24/7???
Citera
2013-07-23, 13:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninaxl
Bevakning 24 timmar per dygn, sju dygn per vecka.
Citera
2013-07-23, 13:32
Medlem
Byxan81s avatar
Hörde på radion att DB och FH inte är på plats i Tingsrätten, utan de är med på länk från häktet. Vad kan detta bero på?
Citera
2013-07-23, 13:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Hörde på radion att DB och FH inte är på plats i Tingsrätten, utan de är med på länk från häktet. Vad kan detta bero på?
Rent logistiskt, antagligen. Det är inte ovanligt.
Citera
2013-07-23, 13:35
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninaxl

Att de skulle bevaka honom 24 timmar om dygnet, 7 dar i veckan, vilket jag tror blir väldigt svårt med dagens polisresurser. Så med tanke på att han är på fri fot så skulle han i princip kunna flytta hennes kropp från ett ställe till ett annat där man redan letat eller längre bort från Trollhättan eller på annat sätt röja spår efter sig.

Edit: Såg att du redan fått svar.
Citera
2013-07-23, 13:49
Medlem
Peaceans avatar
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2262088-aterigen-soker-missing-people-efter-kvinnan
Citera
2013-07-23, 13:50
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Allt tyder på att mordet var helt oplanerat, gjort i affekt. De hade bråttom att få iväg kroppen, det tyder allt blod i trapphus/hiss på. Tänker man rationellt och har tid att planera osv så lämnar man inte sådana spår efter sig. Omöjligt.

Med tanke på att de lämnat så mycket spår efter sig, en granne som kommer hem fem minuter efter att de har lämnat platsen kan larma polisen och så är pådraget igång, så har de såvitt de själva vet INTE mycket tid att reagera på. Det kan vara en polisbil efter dem redan innan de lämnar området. De är iögonfallande (särskilt DB med sina smarta tatueringar i ansiktet!) och en granne som sett dem genom fönstret vid morgonkaffet (pensionärer vaknar tidigt) kanske inte reagerar så mycket på att något bärs ut men kommer garanterat att dra sig till minnes vad som skett så snart polisen frågar. De vill alltså snabbt bli av med allt bevismaterial.

Vi vet att bilen kördes upp på Hunneberg, men vi vet inte vilken väg de tagit. Har de kört närmaste vägen, via Vargön, så finns överhuvudtaget inga platser att dumpa en kropp på innan man kommit upp på berget. Då skulle kroppen troligtvis ligga alldeles efter uppfarten från Vargön, troligen åt Västra Tunhem-hållet då Bergagården ligger åt andra hållet och där stannar många människor innan de åker vidare på älgsafari osv. Bilen har sedan körts vidare för att brännas på en plats som inte har direkt anknytning till platsen där kroppen ligger.

Har de inte tagit närmaste vägen så finns det ett antal alternativ. Kabelvägen osv kan mycket väl fungera, men det tar väldigt lång tid att köra den vägen. Man passerar dessutom väldigt nära inpå ett flertal hus, morgontidiga människor är ute med hundar längs den grusvägen osv. Dessa människor missar inte en bil som kör där, det kan jag garantera. Farlig väg att åka när man "vet" att man har polisen efter sig.

Snabbaste vägen mot Grästorp är längs Riksväg 44. Precis innan man kommer fram till korsningen där man svänger av mot Norra Björke (där MPS startar sina sök längs Kabelvägen) finns ett avsnitt där den gamla vägen går längs med riksvägen. Det ett smalt bälte med lövskog som skiljer vägarna åt och på andra sidan finns ett bredare skogsområde innan man kommer ut ut på åkermark.

På andra sidan riksvägen går en cykelväg där man lätt tar sig in med bil, och det finns även en mindre bilväg som går mer eller mindre vinkelrätt från riksvägen och ut i skogen. Det rör sig dock om en 2+1 väg med mitträcke, för att nå dit behöver man göra en u-sväng i fyrvägskorsningen där man svänger av mot Norra Björke. Sedan får man köra ganska långt tillbaka mot Trollhättan för att återigen kunna köra mot Grästorp.

Det avsnittet är enda platsen på hela sträckan Trollhättan-Grästorp där man kan ställa bilen helt undanskymt och ta den tid på sig som behövs för att bära iväg kroppen några meter och gömma/gräva ner den. Där tror jag att IF ligger.

Tycker din teori om färdväg och dumpningsplats låter rimlig, hoppas verkligen att man söker grundligt i det området.
Citera
2013-07-23, 13:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peacean
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2262088-aterigen-soker-missing-people-efter-kvinnan
Citerar lite om MPS:
Citat:
Kommer ni att söka vidare på Hunneberg?

– Det beror på vad vi får fram. Det finns områden kvar där som vi inte sökt i. Men nu söker vi i första rummet runt Kabelvägen.
Citera
2013-07-23, 14:16
Medlem
123komoses avatar
Ny brottsrubricering.
http://www.expressen.se/gt/forsvunnen-kvinna-misstanks-mordad-1/
Citera
2013-07-23, 14:17
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det måste vara MPS eller polisen. De hittade kläderna 1 juli och ryggsäcken 2 juli.
Kläderna hade väl legat för länge, och ryggsäcken lämnades in på analys, men jag har för mig även den avfärdades sedan.
Det stod i Aftonbladet 2-3 Juli, men det tog de bort när det var felaktigt.
På ttela står det nog kvar, men de skrev nog inte lika utförligt.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2229897-missing-people-gjorde-vissa-fynd
Jag minns att en polis citerades om klädfyndet. Han uttalade ngt i stil med: Kläderna verkar ha legat legat utomhus en längre tid men vi skickar dem på analys för säkerhets skull.
Citera
2013-07-23, 14:17
Medlem
meegaminds avatar
DB blev omhäktad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in