2013-07-16, 11:10
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analstocken
Samtidigt vet vi inte hur stressade de var när de var på jakt efter plats att dumpa liket på. Om de var väldigt stressade och nojiga är det inte säkert att de har ordnat med "den perfekta gömman". De kanske inte hade tid till att exempelvis "åka och titta om den där ån är bra", för att sedan tycka att "nej, här syns det för mycket" och köra vidare. De kanske kände sig tvungna att ta första bästa stället som de kom på. Mycket beror ju på i vilket känsloläge de var i, hur mycket tid de ansågs sig ha etc.
Nu har jag tänkt om i banorna att de bägge kanske var fulla. Då vet jag av erfarenhet att man inte är rädd för polisen, utan mera chansar. Då skulle de kunna kört raka spåret ut i skogen och dumpat, men tyvärr lika gärna kört riktigt långt. Men valet av dumpningsplatsen skulle inte bli så genomtänkt och långt från fordonet, som jag kan se det.
Citera
2013-07-16, 11:11
Medlem
IroniskJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag undrar vad uppgiften att AJ skulle vara full, kommer ifrån? Hade han alkoholproblem?
Vad jag kan förstå hade de ätit mat hos Id*, och jag antar att AJ, kan varit involverad i matlagningen. Men det betyder ju inte per automatik att de druckit alkohol.

Det verkar också vara något av en trådsanning att de skulle hålla på med droger. De människorna som gör det, brukar i regel alltid ha narkotikadomar på sig när de är kända av polisen. Nog måste väl även skaraborgs och Älvsborgs län, ha narkotikatest?

Har för mig att det framgick i samtalet mellan I*a /AJ och hennes Pappa att dom drack öl, men jag kan ha fel

Edit: Det var visst samtalet med PT... Sorry
Senast redigerad av IroniskJag 2013-07-16 kl. 11:16.
Citera
2013-07-16, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av silbersky007
Tycker att de 2 som sitter inne har INTE berättat något , polisen söker inte längre efter kroppen . Han från jpkg fortfarande fri . Dvs polisen har inte UNDERLAG . Tycker att polisen har inte säkrat spår utan de kommer gå ut i efterlyst på TV3 och be om hjääälp.
Tänker på det som Leif GW Persson sa angående fallet med Andr*s Osc*rsson i veckans brott. "Polisen i Trollhättan borde ha lämnat vidare högre upp" "De har tagit sig vatten över huvudet".

Leif om den svenska polisen
http://www.youtube.com/watch?v=3DGkYd2RtTY
Citera
2013-07-16, 11:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analstocken
Jag efterlyste en sådan plats. Någon som vet om de har något hangout som kan ha legat nära i minnet när kaoset bröt ut?

Ja, en sån plats kan vara nåt. Om nån som läser här känner till det, så kan du väl kontakta MPS eller polisen. Polisen utför fortfarande "punktsök".
Citera
2013-07-16, 11:21
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har läst alla sedan dag två, men hans missade jag, medan jag skrev mitt om alkoholen
Naturligtvis läser jag tillbaka de jag missar.
Men jag är inte säker på att man ska låsa sig till att detta skett i fyllan, som de senaste dagarnas inlägg refererar till.
Läser man mycket, märker man också när trådsanningarna uppstår.
T.ex den att PT pratat med AJ vid 03-tiden p.g.a instagraminlägg som visar sig felaktiga m.m
Då måste man ju ifrågasätta så inte nya fb-are spinner vidare på detta.
Absolut, det är viktigt att tänka kritiskt!

Den vanligaste felkällan tror jag inte är direkta lögner utan missförstånd, feltolkningar och slarv - både av oss och av journalister. Särskilt lurigt är det med uppgifter som förts vidare i ett eller flera led.

Min erfarenhet av sådana här fall/trådar är att inledningsvis kan det ofta komma ut felaktiga uppgifter i media och t o m info från polis. Den första rapporteringen bygger kanske på knapphändiga uppgifter som meddelats muntligen. Omedvetet kan man då fylla på luckor med egna antaganden som vidarebefordras. Efter en arbetsdag el så, då poliser hunnit göra skriftlig avrapportering, när uppgifter har sammanställts och kollats upp så brukar det bli mer pålitligt.

Exempel: en tant som intervjuas berättar bl a att en annan granne sagt att det var fullt med blod i hissen. Jag säger inte att detta är fel, men som ett hypotetiskt exempel så skulle det kunna vara så att grannen sagt "det var tydligen fullt med blod i lägenheten, jag såg blod i trappen och i hissen var det också blod (syftande på blodmärken på hissdörren). Utifrån minnet skulle detta lätt kunna bli att "hissen var full med blod". Särskilt om det är en privatperson som inte är inriktad på att vara noga med detaljer, antecknar etc. En journalist eller polis skulle förhoppningsvis ställa följdfrågor och anteckna.

OBS, jag säger inte att tanten hade fel eller att det inte var "fullt med blod i hissen", men skulle gärna se en bild inifrån hissen eller att uppgiften bekräftas från någon som sett med egna ögon/trovärdig källa.

EDIT: exemplet är inte exempel på exakt det som står ovanför så det ser lite dumt ut.
Senast redigerad av TigerKid 2013-07-16 kl. 11:28.
Citera
2013-07-16, 11:25
Medlem
Allt tyder på att mordet var helt oplanerat, gjort i affekt. De hade bråttom att få iväg kroppen, det tyder allt blod i trapphus/hiss på. Tänker man rationellt och har tid att planera osv så lämnar man inte sådana spår efter sig. Omöjligt.

Med tanke på att de lämnat så mycket spår efter sig, en granne som kommer hem fem minuter efter att de har lämnat platsen kan larma polisen och så är pådraget igång, så har de såvitt de själva vet INTE mycket tid att reagera på. Det kan vara en polisbil efter dem redan innan de lämnar området. De är iögonfallande (särskilt DB med sina smarta tatueringar i ansiktet!) och en granne som sett dem genom fönstret vid morgonkaffet (pensionärer vaknar tidigt) kanske inte reagerar så mycket på att något bärs ut men kommer garanterat att dra sig till minnes vad som skett så snart polisen frågar. De vill alltså snabbt bli av med allt bevismaterial.

Vi vet att bilen kördes upp på Hunneberg, men vi vet inte vilken väg de tagit. Har de kört närmaste vägen, via Vargön, så finns överhuvudtaget inga platser att dumpa en kropp på innan man kommit upp på berget. Då skulle kroppen troligtvis ligga alldeles efter uppfarten från Vargön, troligen åt Västra Tunhem-hållet då Bergagården ligger åt andra hållet och där stannar många människor innan de åker vidare på älgsafari osv. Bilen har sedan körts vidare för att brännas på en plats som inte har direkt anknytning till platsen där kroppen ligger.

Har de inte tagit närmaste vägen så finns det ett antal alternativ. Kabelvägen osv kan mycket väl fungera, men det tar väldigt lång tid att köra den vägen. Man passerar dessutom väldigt nära inpå ett flertal hus, morgontidiga människor är ute med hundar längs den grusvägen osv. Dessa människor missar inte en bil som kör där, det kan jag garantera. Farlig väg att åka när man "vet" att man har polisen efter sig.

Snabbaste vägen mot Grästorp är längs Riksväg 44. Precis innan man kommer fram till korsningen där man svänger av mot Norra Björke (där MPS startar sina sök längs Kabelvägen) finns ett avsnitt där den gamla vägen går längs med riksvägen. Det ett smalt bälte med lövskog som skiljer vägarna åt och på andra sidan finns ett bredare skogsområde innan man kommer ut ut på åkermark.

På andra sidan riksvägen går en cykelväg där man lätt tar sig in med bil, och det finns även en mindre bilväg som går mer eller mindre vinkelrätt från riksvägen och ut i skogen. Det rör sig dock om en 2+1 väg med mitträcke, för att nå dit behöver man göra en u-sväng i fyrvägskorsningen där man svänger av mot Norra Björke. Sedan får man köra ganska långt tillbaka mot Trollhättan för att återigen kunna köra mot Grästorp.

Det avsnittet är enda platsen på hela sträckan Trollhättan-Grästorp där man kan ställa bilen helt undanskymt och ta den tid på sig som behövs för att bära iväg kroppen några meter och gömma/gräva ner den. Där tror jag att IF ligger.
Senast redigerad av GJJ 2013-07-16 kl. 11:31. Anledning: La till infon om 2+1 vägen och u-svängar
Citera
2013-07-16, 11:32
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Har precis varit vi Ö Margaretevägen. Port låst. Kan dock se att hissen är smal, rymmer max fyra personer enligt skylt. Om två personer bär i en tredje så går kroppen horisontalt in och rakt in. Är man ensam kan man dra eller lyfta in kroppen. Att två som bär in en kropp snuddar snett mot plåten i en uppåtgående rörelse är låg sannolikhet på. Att en person som lyfter kroppen in skapar uppåtgående spår samt snuddar vid ena dörrposten - det är hög sannolikhet på. Efter hissen är det lätt för två att bära ut kroppen. En håller henne halvt stående, den andre öppnar ytterdörren. Spåren visar tvärtom att kroppen efter hissen har lagts på golvet. Det tyder på en gärningsman. Denne har öppnat dörren och förmodligen backat bort från hissen och trappan när kroppen bars ut. Jag vill minnas att kroppen ligger framför en rak trappa och inte en spiraltrappa. Om så är fallet har kroppen burits 90 grader fel vilket är förenligt med att hon lagts ned utanför hissen. Två personer har inget skäl att bära i sidled.

Spåren vid Kvarnsjön visar även de en sträcka av kanske två meter bara böjt gräs i riktning mot en plats där något har legat. Även detta är förenligt med att en person bär en kropp så att fotändan böjer gräs vid sidan om.
Citera
2013-07-16, 11:32
Medlem
ndyzs avatar
Svar från polisen ang. örhänget:

Citat:
Tack för din information. Tipset vidarebefordrat till Länskriminalen.
Ingemar Jonsson
Citera
2013-07-16, 11:39
Medlem
Ragathas avatar
Jag vet inte men efter att ha läst här av o till o fram o tillbaka så har jag fått mig en helt annan uppfattning av det hela.
För det första att A.J har bra lokalkännedom åt alla vädersträck och inte bara i de traktar han bott eller varit i ofta, kommer man från en ort så har man koll på alla håll o kanter, speciellt som kille då man är den som utforskar mer än tjejer.
För det andra så har jag väldigt svårt att tro att de verkligen är så dumma att de placerar BO nära sina trakter, tror mer på andra sidan kanalen men ändå rätt så centralt då de vet att söket mest troligt kommer ske i utkanten.
För det tredje, jag har aldrig hört något om vare sig A.J eller D.B men däremot om P.H. Varför försvann han som misstänkt? Han har varit bundis med A.J men tydligen har det hänt nåt mellan dom så de inte umgås nå mer, han har varit tillsammans med I.F och enligt källor är han en riktig kvinnomisshandlare och blitt anmäld åtskilliga gånger, räcker med att man tydligen säger fel ord så får man en propp och även han har nazistsympatier. Om ett brott skett så sätter jag min peng på att det är han som gjort det i ren svartsjuka. Dessutom stod det i någon av tidningarna att I.F hade anförtrott sig till någon om att hon var rädd o kände sig hotad och det var inte den då häktade 36-åringen, så jag tror det var P.H.

Bilen visade ju att I.F inte hade varit i den, kan det vara så att det var oturligt att man gjorde ett försäkringsbedrägeri i precis samma veva?

Sist men inte minst så tror jag faktiskt I.F försvunnit självmant, blodet ser ut o vara utplacerat strategiskt för att de ska se ut som ett brott begåtts, blöder man så mycket som det sägs att det gjort så finns det inte enstaka droppar här o där (förutom blodpölarna) utan då är de samlade närmare varandra med även två droppar tätt fallande bredvid varandra och sen att gärningsmannen låser lägenhetsdörren är helt ologiskt, även om det är en dörr som går i lås automatiskt borde man låst upp för man kan ju glömt något där inne som kan vara bevis.

Men detta är bara vad jag tycker och tror, man får nog inte stirra sig blind på en gärningsman eller en del av Trollhättan där man ska leta utan tänka på fler alternativa möjligheter.

Ja jag är också nyreggad men ingen bekant med vare sig GM eller BO.
Citera
2013-07-16, 11:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ

Om du inte har lust att åka dit själv och söka, så kan du väl kontakta MPS? Ditt förslag låter mycket intressant i mina öron. Jag tror att de skulle uppskatta ditt tips.
Citera
2013-07-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
MEN SLUTA DRA IN SB I DET HÄR HELA TIDEN!!!

Han har varit tillsammans med IF, han känner överhuvudtaget inte någon av de andra människorna i den här tråden!!! Han har INTE varit på plats i lägenheten vid något tillfälle under det dygn som är intressant!!! Han har INTE pratat med IF vid någon tidpunkt under kvällen/natten!!! Han har INTE setts springa från lägenheten!!!

Han är 100% avförd från utredningen och hamnade i den från första början bara därför att polisen av naturliga skäl ville höra honom eftersom han är ex-pojkvän till IF! De genomförde massor av förhör med massor av människor för att få klarhet i vem som är inblandad och vad som hänt! SB har alibi som friar honom helt och hållet!

Att SB blivit attackerad vid två tillfällen KAN ha med att göra att det finns idioter här inne som hela tiden drar upp hans påhittade inblandning, och att ännu större idioter läser brottstycken av den här monstertråden och drar helt felaktiga slutsatser. Det KAN också vara så att han blivit attackerad av HELT ANDRA ORSAKER än inblandning i det här! Skulder, skitsnack om fel personer etc etc etc. Kan finnas massor av anledningar till att en kille som SB blir påhoppad, vill man spekulera mer i den saken föreslår jag att man startar upp en helt egen tråd i hans ära!

LÄMNA SB UTANFÖR NU!!!!
Jag förstår inte varför den idioten har skrivit att han har blivit misshandlad två ggr i sin FB. Han borde veta att det väcker funderingar i den här situationen. Jag tror att han står mellan de sista i kö i IQ.
Citera
2013-07-16, 11:54
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Har precis varit vi Ö Margaretevägen. Port låst. Kan dock se att hissen är smal, rymmer max fyra personer enligt skylt. Om två personer bär i en tredje så går kroppen horisontalt in och rakt in. Är man ensam kan man dra eller lyfta in kroppen. Att två som bär in en kropp snuddar snett mot plåten i en uppåtgående rörelse är låg sannolikhet på. Att en person som lyfter kroppen in skapar uppåtgående spår samt snuddar vid ena dörrposten - det är hög sannolikhet på. Efter hissen är det lätt för två att bära ut kroppen. En håller henne halvt stående, den andre öppnar ytterdörren. Spåren visar tvärtom att kroppen efter hissen har lagts på golvet. Det tyder på en gärningsman. Denne har öppnat dörren och förmodligen backat bort från hissen och trappan när kroppen bars ut. Jag vill minnas att kroppen ligger framför en rak trappa och inte en spiraltrappa. Om så är fallet har kroppen burits 90 grader fel vilket är förenligt med att hon lagts ned utanför hissen. Två personer har inget skäl att bära i sidled.

Spåren vid Kvarnsjön visar även de en sträcka av kanske två meter bara böjt gräs i riktning mot en plats där något har legat. Även detta är förenligt med att en person bär en kropp så att fotändan böjer gräs vid sidan om.

För övrigt visar spåren på vägen från hissen och ut mot ytterdörren att kroppen burits vinkelrätt mot vägen hon bars. Därav så breda spår med blodfläckar. Att två personer skulle bära kroppen så blir bara väldigt fånigt. Det normala är att en bär i armarna och en i fötterna och det är inte vad spåren visar. Det får för övrigt inte plats två personer med en tredje raklång mellan sig om de går i bredd ut. Alltså är det bara en som burit och denne tycks inte ha gått i spåren och därav kan vi dra slutsatsen att personen förmodligen burit Id* med höger arm under låret och vänster arm runt överkroppen. I hissen har GM inte vänt sig utan backar ur hissen och lagt kroppen raklång och den blodiga överkroppen har då gett spår på golvet. Gärningsmannen har öppnat och ställt upp porten. Gått fram till Id* och lyft henne och vid lyftet förmodligen skapat "släpmärken i blod" som någon nämnt. Backat ut. Lagt kroppen i en bagagelucka och stängt och åkt iväg. Burit kroppen ned till Kvarnsjön. Lagt den vid stranden, kanske tagit några stenar eller hämtat några skrotbitar i bilen som fixerats vid kroppen och sedan vadat ut och sänkt den. Därefter har GM sökt sig till en plats där bilen bränts med en uppsättning kläder i sig (= polisens mycket intressanta spår i bilen) och sedan påkallat två personer som kommit med kläder, kört hem vederbörande och därmed gjort sig skyldiga till att skydda brottsling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in