2013-07-23, 02:33
  #23209
Medlem
Jag har studerat utan CSN i sommar för att ta ikapp poäng. Finns det någon möjlighet att ansöka om retroaktivt bidrag för denna period?
2013-07-23, 09:11
  #23210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Jag har studerat utan CSN i sommar för att ta ikapp poäng. Finns det någon möjlighet att ansöka om retroaktivt bidrag för denna period?
Om du har klarat poängkravet inom 4v från starten av din studieperiod så kan du få studiemedel 4v retroaktivt från den vecka din ansökan inkommer till CSN. Om du klarar poängkravet efter mer än 4v (senare än den 29e dagen från studiestart) kan du få studiemedel tidigast från veckan efter den vecka då du uppfyller poängkravet.
2013-07-24, 00:20
  #23211
Medlem
Hur ser csn att man tagit rätt antal poäng året innan?

Går de in i ladok för varje individ, får de det automatiskt från skolorna/ladok...
2013-07-24, 00:31
  #23212
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Hur ser csn att man tagit rätt antal poäng året innan?

Går de in i ladok för varje individ, får de det automatiskt från skolorna/ladok...
Ladok är en databas, och väldigt automatiserad. När de har din ansökan så kollar de av din post i ladok och tar ut informationen de behöver.

Är inte skolan ansluten till ladok så får du skicka in informationen manuellt till CSN.
2013-07-24, 01:56
  #23213
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Hur ser csn att man tagit rätt antal poäng året innan?

Går de in i ladok för varje individ, får de det automatiskt från skolorna/ladok...

Du kan ju börja med att kika i studera.nu under meriter, det tror jag är det CSN ser åxå.
Stämmer det där så är det väl bara hoppas.

Tror inte det är LADOK (utan en kopia) eftersom även gymnasiebetygen finns med. Men antar att informationen som studera.nu får är samma som CSN kan nå.

När det finns i datorn och dom når den så fixar datorerna 99% av pysslet. Eller det hoppas jag i alla fall så man undviker att nån klantar sig på mer än ett ställe.
2013-07-24, 03:18
  #23214
Medlem
Bara-Robins avatar
Hur gör de som pluggar längre tid än vad CSN-lånet räcker till? CSN på högskolenivå gäller ju i 4 år. Hur gör man om man ska plugga någonting som är tex. 6 år?
2013-07-24, 07:47
  #23215
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Hur gör de som pluggar längre tid än vad CSN-lånet räcker till? CSN på högskolenivå gäller ju i 4 år. Hur gör man om man ska plugga någonting som är tex. 6 år?
Eftergymnasiala ("högskole-") kvoten är på motsvarande 12 terminer / 6 år. De som vill läsa mer får spara veckor, dvs inte ta ut csn på heltid, eller hitta en annan försörjningsväg iform av exempelvis extrajobb.
2013-07-24, 09:09
  #23216
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Eftergymnasiala ("högskole-") kvoten är på motsvarande 12 terminer / 6 år. De som vill läsa mer får spara veckor, dvs inte ta ut csn på heltid, eller hitta en annan försörjningsväg iform av exempelvis extrajobb.

Ah, tack! Jag fick för mig att kvoten endast var för 4 år.
2013-07-24, 13:23
  #23217
Medlem
Hej.
Har pluggat nu 2 ar utomlands (inom EU) och ska nu ha praktik i ett annat land i EU i 12 manader.
Praktiken ar obligatorisk sa jag ar berattigad till studiebidrag for alla 52 veckor da jag borjar i augusti 2013 och jobbar till sista juli 2014. Jag kommer tjana ca 80k for sista kalenderhalvaret 2013 o 80k i forsta kalenderhalvaret 2014. Nu till fragan ang studiebidrag.

Da jag kan ansoka om 26 veckor for vardera termin (52 totalt) sa e mitt fribelopp ca 43k och motsvarar endast ca 17 veckors bidrag. Kan CSN se min deklaration utomlands? Som jag har forstott det sa kan de hora av sig 1-3 ar senare och vill att jag ska visa vad jag har tjanat 2013-2014. Men da jag borjade i mitten av aret sa blir det ju da 80k/2 for bade 2013 a 2014 med tankte pa att jag inte kommer tjana nagra pengar pa dom andra halvaren. Alltso kan man ju tro att jag kan klara mig om de nu skulle krava att jag skickar in min deklaration da det inte kan se nar pengarna kom in. Det som jag att jag ar tveksam ar foljande:

Da jag aven kommer ansoka for lan och bidrag for hostterminen 2014 i mitt studieland (inte landet dar min praktik ar) sa borde de forsto att mina 80k jag deklarerar for 2014 inte kan galla det andra kalenderhalvaret da de vet att jag e tillbaka till mina studier utan om de har nagat innanfor pannbetet, sa borde de forsto att jag tjanade dom endast under varen.

Kan klargora att jag far endast tjana ca 43500kr per kalenderhalvar.

Nan som vet hur duktiga dom e pa att kolla? Under mina 2 ar utomlands har de aldrig kravt att jag skickar in en deklaration fron det landet sa det kanske inte gor det nu heller? samtidigt sa har jag sagt att jag ska praktisera obetalt men de kanske vill dubbelkolla det?

Tack pa forhand!
2013-07-24, 14:59
  #23218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jibbsy
Hej.
Har pluggat nu 2 ar utomlands (inom EU) och ska nu ha praktik i ett annat land i EU i 12 manader.
Praktiken ar obligatorisk sa jag ar berattigad till studiebidrag for alla 52 veckor da jag borjar i augusti 2013 och jobbar till sista juli 2014. Jag kommer tjana ca 80k for sista kalenderhalvaret 2013 o 80k i forsta kalenderhalvaret 2014. Nu till fragan ang studiebidrag.

Da jag kan ansoka om 26 veckor for vardera termin (52 totalt) sa e mitt fribelopp ca 43k och motsvarar endast ca 17 veckors bidrag. Kan CSN se min deklaration utomlands? Som jag har forstott det sa kan de hora av sig 1-3 ar senare och vill att jag ska visa vad jag har tjanat 2013-2014. Men da jag borjade i mitten av aret sa blir det ju da 80k/2 for bade 2013 a 2014 med tankte pa att jag inte kommer tjana nagra pengar pa dom andra halvaren. Alltso kan man ju tro att jag kan klara mig om de nu skulle krava att jag skickar in min deklaration da det inte kan se nar pengarna kom in. Det som jag att jag ar tveksam ar foljande:

Da jag aven kommer ansoka for lan och bidrag for hostterminen 2014 i mitt studieland (inte landet dar min praktik ar) sa borde de forsto att mina 80k jag deklarerar for 2014 inte kan galla det andra kalenderhalvaret da de vet att jag e tillbaka till mina studier utan om de har nagat innanfor pannbetet, sa borde de forsto att jag tjanade dom endast under varen.

Kan klargora att jag far endast tjana ca 43500kr per kalenderhalvar.

Nan som vet hur duktiga dom e pa att kolla? Under mina 2 ar utomlands har de aldrig kravt att jag skickar in en deklaration fron det landet sa det kanske inte gor det nu heller? samtidigt sa har jag sagt att jag ska praktisera obetalt men de kanske vill dubbelkolla det?

Tack pa forhand!

Sen vad e storst risk att de kraver att se min deklaration utomlands, Om jag sager att jag tjanar mindre an 43500kr sa typ 42000kr, lr om jag skriver 0?
2013-07-24, 16:34
  #23219
Medlem
DxMs avatar
Hej!

Jag tänkte ta en distanskurs på heltid, även göra alla delprov osv men kommer inte kunna vara i Sverige till slutprovet.

Kan jag då lyfta csn för den perioden samt söka en ny distanskurs till nästa period och göra samma sak.

Mvh
2013-07-25, 13:00
  #23220
Medlem
Sökte precis csn och då fick jag det här meddelandet

"Vi har tagit emot din ansökan om studiemedel. Vi behöver titta närmare på den. Du kommer att få ett nytt meddelande så fort vi prövat din ansökan."

Vad ska det betyda? Jag har tagit alla mina 60 hp så det ska väl inte vara några problem?

Iofs har jag bara 10 csn veckor kvar, men har sökt lån+bidrag för hela terminen, kan det vara det som spökar?? Att jag har sökt för fler veckor än vad jag är berättigad till, men vad gör det liksom? Har jag bara 10v kvar, så kommer jag ju inte få mer pengar än dessa 10 v.

Never mind, ringde dit och de sa att deras datorsystem kan inte alltid hantera alla ärenden. Därför behöver en handläggare kolla på den istället. Skulle inte vara några problem..
__________________
Senast redigerad av Halshuggning 2013-07-25 kl. 13:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in