Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-07-04, 16:45
Medlem
Kariminells avatar
Hej!

Har en polare som kommer över om en liten stund, har då panerat torsk med cornflakes.
Gillar när paneringen blir lite krispig.
"Fiskhamburgarna" ligger just nu i kylen.

Har ni några tips när det kommer till att grilla panerat kött?
Citera
2013-07-04, 17:00
Medlem
rayraviolis avatar
Svårt är min första tanke. Panerad fisk behöver ju ordentligt med fett för att bli krispig och fin. Det är lite klurigt att få till på grillen. Sen blir det nog lätt för hett. Jag hade använt stekpanna och sparat grillkolen till annat tillfälle.
Citera
2013-07-04, 17:41
Medlem
Dirges avatar
Blir nog fiasko med bränd panering som tidigare insändare skrev stek i smör i stället.
Citera
2013-07-04, 18:31
Medlem
Kariminells avatar
Hann inte läsa era svar, men jag ställde mig ändå in på att grilla och jag gjorde ett försök.
Blev rätt patetiska hamburgare och mitt undermedvetna ville bara dölja den brända smaken med hjälp av dressingen och saltgurkan som jag använde mig av.
Konsistensen var bra men paneringen lämnade en bitter och en inte så tilltalande rökig eftersmak i munnen.

Äsch, det är kul att pröva på olika saker.
Ibland går det bra och ibland går det som det gick idag - åt helvete.
Citera
2013-07-04, 19:50
Medlem
christerys avatar
Visst hade det fungerat om du hade använt en stekpanna med fett i på grillen.

Men nu vet du till nästa gång. Grillen har (nästan) inga begränsningar, men vissa saker måste man göra på ett annat sätt. Sås är ett annat exempel, går utmärkt att göra på grillen men man får vackert använda en gryta av förklarliga orsaker.

Då kan man ju fixa lite burgare, korvar, grillspett med grönsaker och vad man nu vill förutom den panerade fisken och ev såsen... Rosta bröden osv...

Och det bästa är att när man grillar så får man ju ha en öl i handen åxå.
Citera
2013-07-04, 20:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Men nu vet du till nästa gång. Grillen har (nästan) inga begränsningar, men vissa saker måste man göra på ett annat sätt. Sås är ett annat exempel, går utmärkt att göra på grillen men man får vackert använda en gryta av förklarliga orsaker.

Då kan man ju fixa lite burgare, korvar, grillspett med grönsaker och vad man nu vill förutom den panerade fisken och ev såsen... Rosta bröden osv...

Det får man alltid när man lagar mat! I extremfall kan även receptläsning räknas som matlagning.
Citera
2013-07-04, 20:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Jag har stekpannor för grillen, det är sjukt bra att ha.
Använder dessa ofta för laga mat på grillen.

Gör en rätt som jag efterkallat efter min minsta(hon hjälper alltid till).
Som har den vita Ungerska höst paprikan.
Enkelt sagt, fyllda med köttfärs kryddade med lök, vitlök, kantareller, salt och peppar.
Fyller på med grädde efter halva tiden och gäng baconskivor över, klart när baconen är krispig.
De blir supergoda, men måste vänta på den vita Ungerska höst paprikan, som har en underbar smak.
Och tål grillas/kokas en hel del, utan bli soggiga som vanliga paprikor blir rätt snabbt.
Citera
2013-07-20, 00:39
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag har stekpannor för grillen, det är sjukt bra att ha.
Använder dessa ofta för laga mat på grillen.

Gör en rätt som jag efterkallat efter min minsta(hon hjälper alltid till).
Som har den vita Ungerska höst paprikan.
Enkelt sagt, fyllda med köttfärs kryddade med lök, vitlök, kantareller, salt och peppar.
Fyller på med grädde efter halva tiden och gäng baconskivor över, klart när baconen är krispig.
De blir supergoda, men måste vänta på den vita Ungerska höst paprikan, som har en underbar smak.
Och tål grillas/kokas en hel del, utan bli soggiga som vanliga paprikor blir rätt snabbt.

Ja, en stekpanna ovanpå grillen kan vara bra om du behöver steka vissa specifika saker som kompletterar själva grillmåltiden.
Utöver det ser jag ingen mening till att överhuvudtaget ha en stekpanna på grillen.
Många håller nog med mig om att smaken av grill är oslagbar.
Citera
2013-07-20, 01:01
Medlem
FBMinchias avatar
Fan vet om det inte skulle funka.
Om man lägger den i ett halster, flippar ofta som fan och penslar med smält kokosfett hela tiden. Fettet sugs ju upp av paneringen så det inte droppar och futtar hela tiden.
Citera
2013-07-20, 12:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Ja, en stekpanna ovanpå grillen kan vara bra om du behöver steka vissa specifika saker som kompletterar själva grillmåltiden.
Utöver det ser jag ingen mening till att överhuvudtaget ha en stekpanna på grillen.
Många håller nog med mig om att smaken av grill är oslagbar.
Bara för man har en sak i stekpannan, innebär inte att det inte kommer smaka grillat.
Stekpanna i grillen är sjukt bra och givetvis används den oftast till tillbehör av olika de slag.
Men har även par rätter där jag enbart använder stekpannan.

Kanske den dagen du börjar använda stekpanna i grillen, så kommer du nog också förstå det inte är så dumt trots allt.
Citera
2013-07-21, 21:47
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bara för man har en sak i stekpannan, innebär inte att det inte kommer smaka grillat.
Stekpanna i grillen är sjukt bra och givetvis används den oftast till tillbehör av olika de slag.
Men har även par rätter där jag enbart använder stekpannan.

Kanske den dagen du börjar använda stekpanna i grillen, så kommer du nog också förstå det inte är så dumt trots allt.

Förnekar inte stekpannan, jag kommer pröva det senare i livet då jag skaffar mig en bamsegrill.
Det fetstilta förstår jag mig inte på. Hur ska maten smaka grill om det inte får kontakt med lågorna?
Citera
2013-07-21, 21:49
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Fan vet om det inte skulle funka.
Om man lägger den i ett halster, flippar ofta som fan och penslar med smält kokosfett hela tiden. Fettet sugs ju upp av paneringen så det inte droppar och futtar hela tiden.
Jo, jag uppdaterade hur det gick efteråt.
Resultatet var precis så som de tidigare skribenterna hade förutspått.
Paneringen behöver fett, precis som du säger och utan fett leder det till att paneringen bränns vid.
Det gjorde det, nu blev det inte så bränt men tillräckligt mycket för att lämna en taskig bismak i munnen som jag undermedvetet försökte maskera med dressing och ketchup.

Gott folk, grilla inte panerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in