2013-07-21, 21:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Förnekar inte stekpannan, jag kommer pröva det senare i livet då jag skaffar mig en bamsegrill.
Det fetstilta förstår jag mig inte på. Hur ska maten smaka grill om det inte får kontakt med lågorna?
Hur smakar kött grillat som man grillar indirekt?
Du kanske pratar om öppengrill, vem har såna

Sen behöver man ingen bamsegrill, det handlar bara om storleken på stekpannan.
Min är nog 15-18cm kanske, och denna passar perfekt i min 47cm och än bättre i min 57cm kan jag tänka mig(har ej invigt den med stekpannan än.
Citera
2013-07-31, 18:58
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hur smakar kött grillat som man grillar indirekt?
Du kanske pratar om öppengrill, vem har såna

Sen behöver man ingen bamsegrill, det handlar bara om storleken på stekpannan.
Min är nog 15-18cm kanske, och denna passar perfekt i min 47cm och än bättre i min 57cm kan jag tänka mig(har ej invigt den med stekpannan än.
Du har övertygat mig iallfall!
Citera
2013-07-31, 19:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du har övertygat mig iallfall!
Om smaken eller stekpannan, eller båda?
Citera
2013-07-31, 19:39
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Om smaken eller stekpannan, eller båda?
Båda delarna.
Citera
2013-07-31, 20:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Båda delarna.
Trevligt man kunde bidra.
Vad gjorde du?
Citera
2013-08-01, 00:10
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Trevligt man kunde bidra.
Vad gjorde du?

Lånade grannens klotgrill, det fick bli en entrecote som jag grillade indirekt.
Under entrecoten hade jag en aluminiumbehållare som fångade upp lite vätska eller sky som droppade ner från köttet.
Jag kände mig inte riktigt redo att använda en stekpanna utan jag använde mig av en kastrull på grillen för att göra en god sås av skyn.
Till såsen hällde jag i passerade grönsaker - broccoli, vitkål, lök, rivna morötter och lite grädde samt köttbuljong, därefter saltade jag och pepprade för att få fram smaken.

Inte riktigt så att jag använde stekpanna... men frågan är om det räknas?
Senast redigerad av Kariminell 2013-08-01 kl. 00:13.
Citera
2013-08-01, 00:24
Medlem
Snirks avatar
Indirekt...räknas det om man lägger den på folie direkt?
Citera
2013-08-01, 01:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Lånade grannens klotgrill, det fick bli en entrecote som jag grillade indirekt.
Under entrecoten hade jag en aluminiumbehållare som fångade upp lite vätska eller sky som droppade ner från köttet.
Jag kände mig inte riktigt redo att använda en stekpanna utan jag använde mig av en kastrull på grillen för att göra en god sås av skyn.
Till såsen hällde jag i passerade grönsaker - broccoli, vitkål, lök, rivna morötter och lite grädde samt köttbuljong, därefter saltade jag och pepprade för att få fram smaken.

Inte riktigt så att jag använde stekpanna... men frågan är om det räknas?
Jag är ute efter en kastrull också, av gjutjärn.
Helst mot 1½-2L åtminstone, man gör ju moppingsåser ibland.
Då är gryta att föredra.

Tror du skulle uppskatta och kolla runt på sidor som denna.
www.bbqpitboys.com
Dom har massa trevliga saker som är under lock i grillen.
Citera
2013-08-01, 02:49
Medlem
christerys avatar
Haha, kikade runt lite och hittade BBQpitboys version av "köttfärslimpa meets köttbulle meets bacon" eller vad man nu ska kalla det... http://www.youtube.com/watch?v=FaLP5QyKWes

Fyndigt med bacon som sammanhållande faktor på köttbullen, då slipper man ju ägg och en massa annat trams.

Den med tomatsås och ost fick mig att börja fundera på en avart av pizza men såklart fungerar tomat/ost på mycket annat.

Men det såg inte ut att vara alltförmycket kryddor i alla fall. Jag hade nog gärna sett/serverat en kryddigare sås till vid sidan av för de som vill.

Dår såg man förresten hur indirekt grillning funkar, dvs inget kol under maten (som dessutom var i en låg form för annars hade det bara sölat ner/börjat brinna/osa).
Citera
2013-08-01, 12:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Haha, kikade runt lite och hittade BBQpitboys version av "köttfärslimpa meets köttbulle meets bacon" eller vad man nu ska kalla det... http://www.youtube.com/watch?v=FaLP5QyKWes

Fyndigt med bacon som sammanhållande faktor på köttbullen, då slipper man ju ägg och en massa annat trams.

Den med tomatsås och ost fick mig att börja fundera på en avart av pizza men såklart fungerar tomat/ost på mycket annat.

Men det såg inte ut att vara alltförmycket kryddor i alla fall. Jag hade nog gärna sett/serverat en kryddigare sås till vid sidan av för de som vill.

Dår såg man förresten hur indirekt grillning funkar, dvs inget kol under maten (som dessutom var i en låg form för annars hade det bara sölat ner/börjat brinna/osa).
Jag har gjort köttfärslimpa en gång i grillen, det är den godaste köttfärslimpan jag någonsin gjort.
Citera
2013-08-02, 00:02
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snirk
Indirekt...räknas det om man lägger den på folie direkt?
Vet inte riktigt, med locket på räknas det väl som indirekt?
Citat:
Jag är ute efter en kastrull också, av gjutjärn.
Helst mot 1½-2L åtminstone, man gör ju moppingsåser ibland.
Då är gryta att föredra.

Tror du skulle uppskatta och kolla runt på sidor som denna.
www.bbqpitboys.com
Dom har massa trevliga saker som är under lock i grillen.
Sant, blir att införskaffa en kastrull av gjutjärn.
Blev lite skramligt med en vanlig kastrull, du förstår nog precis vad jag menar.

Man ska aldrig underskatta "billiga" hemsidor, grymt många tips.
Tack för den du, det blir att återgå till den här tråden väldigt ofta för att leta upp länken du bifogat.
Citera
2013-08-02, 00:09
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Precis, man kan med fördel använda vätskan för att göra en god sås till måltiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in