2013-07-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Jag har väldigt svårt att se att GM är den som har skjutit genom fönstret på M*ttgränd. Kan inte se något samband mellan händelserna Avståndet och det faktum att de händelserna verkade ha inträffat nästan samtidigt

Fast just de facto att det inträffade/larmades nästan samtidigt är lite intressant ur sannolikhetssynpunkt (hur ofta skjuts det i Umeå liksom? Statistiskt sätt sker det i princip aldrig och så plötsligt händer det samtidigt..!). Vore också intressant att veta hur skotthålet i villan upptäcktes. Att ungdomar som är ensamma hemma och varit ute och festat på krogen kvällen innan vaknar klockan 6.30 och drar upp persiennen och upptäcker ett skotthål i fönstret låter lite märkligt faktiskt. Man brukar sova längre än så en lördagsmorgon, men de kanske var bakis och körde igång dagen extra tidigt eller så är de bara otroligt morgonpigga. Hörde de verkligen inte skottet också?
Citera
2013-07-21, 19:43
Medlem
Tänkte bara klargöra lite ang. centralstationens utformning då jag ser en hel del spekulationer som är helt oväsentliga. Då jag jobbar på järnvägen så befinner jag mig på denna station dagligen under arbetet.

Det finns TVÅ perronger, varav en är uppdelad i 1a/b - 2a/b (denna perrong är vid stationshuset och alltså helt inaktuell för denna diskussion)

Perrong 3 ligger på sidan mot Haga, alltså inte mitt emellan spåren. Man behöver INTE gå genom tunneln för att ta sig upp på perrong 3 utan det finns en trappa med cirka 4-5 trappsteg från Bangatan (Haga).
Sannolikt scenario så har BO alltså aldrig befunnit sig i tunneln utan kommit från Haga och tagit sig uppför den lilla trappan.

Angående kamerafrågan så har det suttit en kamera på sidan mot haga förut, men den har trafikverket beslutat att ta ner då den enbart var till för att dokumentera nybyggnationen förra året.
Citera
2013-07-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Fast just de facto att det inträffade/larmades nästan samtidigt är lite intressant ur sannolikhetssynpunkt (hur ofta skjuts det i Umeå liksom? Statistiskt sätt sker det i princip aldrig och så plötsligt händer det samtidigt..!). Vore också intressant att veta hur skotthålet i villan upptäcktes. Att ungdomar som är ensamma hemma och varit ute och festat på krogen kvällen innan vaknar klockan 6.30 och drar upp persiennen och upptäcker ett skotthål i fönstret låter lite märkligt faktiskt. Man brukar sova längre än så en lördagsmorgon, men de kanske var bakis och körde igång dagen extra tidigt eller så är de bara otroligt morgonpigga. Hörde de verkligen inte skottet också?

Så tänkte jag också först, men det ord som ständigt dyker upp är "Avståndet".
Citera
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17168026.ab
bild 5 "förstår inte hur det här kunde hända i Umeå. "Det är klart att vi har våldsbrott här men mord är väldigt ovanligt", säger han"
https://www.facebook.com/markus.lindahl.16/about?ref=br_tf

Är detta barndomsvännen ? Finns en med det namnet boendes i närheten av brottsplatsen ?
Senast redigerad av newzeland 2013-07-21 kl. 20:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PandorasAsk
BO kunde knappast ha sprungit många meter innan hon föll, så hon blev troligtvis skjuten vid stationen. Det har skrivits om att hon ropade "hjälp, hjälp" och att hon var vid medvetande när hon föll och sen blev medvetslös. Vem var det som först rusade till för att hjälpa henne? Eller tittade alla på och ringde 112 utan att gå närmare henne? Tänker närmast på, att sade hon något annat än "hjälp, hjälp", för om hon skulle ha blivit sjuten på nära håll av någon bekant/pojkvän, så tycker jag att hon skulle ha skrikit " XX har skjutit mej".

Man tänker nog inte på att namnge sin baneman kanske, när man är döende, har blodtrycksfall och hjärtsvikt. Det viktiga är att överleva.

Jag läste i VK tror jag att en polis ska ha gett första hjälpen och det låter konstigt. Var det verkligen ingen som gick fram och kollade om man kunde ge hjärt- lungräddning före polis var på plats? Hon blödde tydligen ur munnen och då är det svårt att blåsa in luft, men man kan ju se till att hon får fria luftvägar genom att lägga henne på sidan och hjälpa henne att stoppa blodflödet genom att trycka på magen eller vad nu 112 rekommenderat.
Citera
Medlem
Någon som vet exakt adress gällande skottet på Ersboda?
Citera
2013-07-21, 19:45
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Var där och tittade lite i eftermiddag. Perrong 3 kommer man direkt in till om man går via Bangatan. Man behöver alltså inte gå i någon trappa eller tunnel för att komma dit.
Okej, bra information. Jag trodde man var tvungen att gå ned i tunneln för att sedan gå uppåt.
Det gör ju att man kan förutsätta att hon kom från Haga och var på väg mot city istället för tvärtom.
Citera
2013-07-21, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zlopy
Du får nog läsa igen! Han menade att kulan som dödade henne vid järnvägsstationen skulle ha åkt igenom henne och fortsatt till huset i östra ersboda...

Ja, och jag svarade att det INTE var möjligt. Läs igen.

Sen svarade jag att det inte heller var särskilt troligt att hon skjutits vid adressen på ö- ersboda och sen gått in till centrum.
Citera
2013-07-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreosotindian
Tänkte bara klargöra lite ang. centralstationens utformning då jag ser en hel del spekulationer som är helt oväsentliga. Då jag jobbar på järnvägen så befinner jag mig på denna station dagligen under arbetet.

Det finns TVÅ perronger, varav en är uppdelad i 1a/b - 2a/b (denna perrong är vid stationshuset och alltså helt inaktuell för denna diskussion)

Perrong 3 ligger på sidan mot Haga, alltså inte mitt emellan spåren. Man behöver INTE gå genom tunneln för att ta sig upp på perrong 3 utan det finns en trappa med cirka 4-5 trappsteg från Bangatan (Haga).
Sannolikt scenario så har BO alltså aldrig befunnit sig i tunneln utan kommit från Haga och tagit sig uppför den lilla trappan.

Angående kamerafrågan så har det suttit en kamera på sidan mot haga förut, men den har trafikverket beslutat att ta ner då den enbart var till för att dokumentera nybyggnationen förra året.

Jag såg i VK att personer söker vittnen som befunnit sig på Haga vid b.la Bangatan på morgonen hon sköts. Det verkar som att hon tviveselutan kommit ifrån Haga (Bangatan) och de facto att två män boendes på Haga var de hon festade hos, är det självklart att dessa män är högintressanta för utredningen, samt alla andra på festen får jag förmoda. Men särskilt den som såg henne sist i livet. VK skriver nu att dessa nu anhållna är kända av polisen sedan tidigare. Det gör dem än mer högintressanta. Som jag förstår det bor männen på en adress där man oftast tar sig till centrum via gångtunneln/Bangatan och inte via Östra Kyrkogatan och den vägen in mot centrum.
Citera
2013-07-21, 19:50
Medlem
Hittade en skärmdump från den gamla kameran mot Haga, jäkligt olyckligt att den togs ner annars hade nog allt kunnat synas på film. Förutsatt att den kan spela in..

http://www.webbkameror.se/byggkameror/trafikverket/index.php

Andra raden längst till höger ser ni en bild tagen mot perrong 3 till höger.
Citera
2013-07-21, 19:50
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitchface
Någon som vet exakt adress gällande skottet på Ersboda?

Adressen uppges vara Måttgr*nd 164 (ä) enligt skribenter i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av nocturne.no2
Det står fel i sammanfattningen, villan ligger på VÄSTRA Ersboda
.

Tog och ändra de det till endast Ersboda, hoppas herren blir nöjd så

Skämt å sido så får man räkna med att det kan smyga sig med någon felaktighet i sådana här sammanställningar, det är svårt att vara helt uppdaterad då uppgifter ändras hela tiden så en sak som står ena stunden i en artikel visar sig senare ha utgått eller vara felaktig.

Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Var där och tittade lite i eftermiddag. Perrong 3 kommer man direkt in till om man går via Bangatan. Man behöver alltså inte gå i någon trappa eller tunnel för att komma dit.

Det kan röra sig om en annan perrong än nr 3 det var den perrongen som var aktuell enligt vissa artiklar men det kan vara en felskrivning så ta det inte som en sanning.
Senast redigerad av v50 2013-07-21 kl. 19:57.
Citera
2013-07-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Okej, bra information. Jag trodde man var tvungen att gå ned i tunneln för att sedan gå uppåt.
Det gör ju att man kan förutsätta att hon kom från Haga och var på väg mot city istället för tvärtom.

Det är fullt rimligt att anta att BO var på väg till Vasaplan för att ta en buss till Holmsund. Tiderna för bussens avgång kontra skjutningen stämmer väldigt väl överens. Om hon kom från U*marksvägen så är snabbaste vägen till Vasaplan att gå via Centralstationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in