2013-07-21, 11:53
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Hade det varit något som berörde detta fall så hade det nog varit större intresse i området.
Så vitt jag vet har Hemvärnet inte varit i närheten av Heden under dem 14 dagar söket pågick.

Å andra sidan har inte hemvärn och polis hittat något där de sökt. Troligtvis är det någon död pudel, men mamman (som jobbar inom sjukvården) hade kunnat tänka sig att det kunde ha varit ben från axel/arm om det varit från en människa. Fast det var tydligen de tre hårtussarna/hårsvansarna med hårknutar hon reagerat mest på.
Citera
2013-07-21, 11:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det var konstigt uttryckt, vad menar du? Handikappade kan begå brott, precis som alla andra.

"konstigt uttryckt" .. En reflektion jag gjorde med anledning av att påfallande många användare tillskriver KJ en "diagnos" och tar en lämplig sådan som utlösande faktor och till intäkt att förklara mordet och styckningen av Vatchareeya Bangsuan - samt att KJ i någon mening är handikappad. KJ skulle ha drabbats av en psykos och utfört detta i okontrollerbart raseri - men så är det inte, det är ett påstående som jag menar bär tydlig prägel av mumbo jumbo och köksbordspsykiatri. Handikappad i meningen att han har svårt att hålla ordning på ekonomin är omvittnat, men vad ytterligare ?

Nej, ingenting tyder på "handikapp" eller psykos i det här. Snarare på att eventet med VB är mycket noga planerat - nära nog perfekt om likdelarna utan störande moment hade kunnat dumpas i ödehuset som övertänts och tillsammans med VB:s kvarlevor förvandlats till aska, det är främst där planen har spruckit. Med tanke på att MPS, delar av armén, hemvärnet och polisen ännu inte hittat mord- och styckplats talar detta starkt för att en långt mer välstrukturerad och organiserad hjärna ligger bakom detta än KJ:s.
Citera
2013-07-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Å andra sidan har inte hemvärn och polis hittat något där de sökt. Troligtvis är det någon död pudel, men mamman (som jobbar inom sjukvården) hade kunnat tänka sig att det kunde ha varit ben från axel/arm om det varit från en människa. Fast det var tydligen de tre hårtussarna/hårsvansarna med hårknutar hon reagerat mest på.

Nu har ju även hemvärnet och polisen hittat en del konstiga saker. Men det mesta kan räknas bort från detta fall. Sedan har vissa saker skickats till analyser, men även där är det väl bara för att vara helt säker även om man redan tror att det inte har något med detta att göra.
Just ben hittas ganska ofta, är ju ändå skogen det handlar om.

Visst är det lite märkligare i ett grustag. Men hade det varit något av intresse hade åklagaren velat att området ikring sökts igenom under söket.

Nu tror jag att eventuella verktyg har dumpat i någon sjö alternativt älv. Kläder bränts upp. Om nu händerna har gömts i skogen så är det i stort sett omöjligt att hitta 2 månader efter dem gömts. Man kan nog kliva på dem utan att märka det.
Lägg lite sten eller mossa över det, låt dem ligga där i två månader och enda chansen att det hittas är om något djur gräver upp det och lämnar det på ett sätt att det syns.
Citera
2013-07-21, 12:06
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likearollingstone
Hmm, skulle benresterna i sådana fall kunna vara händerna? Är de redan så pass förmultnade att det bara finns kvar benrester?

Det troliga är väl att benbitarna och hårtussarna kommer från något annat. Däremot betvivlar jag inte att fyndet gjorts. Det var en längre och ingående beskrivning av personerna och fyndet som pm:aren beskrivit.

Som jag skrev tidigare verkar det snarare vara fråga om benbitar och inte några kompletta bendelar av något slag. Fått intrycket av att det inte varit så många ben i den grå säcken/påsen.
Senast redigerad av highfive 2013-07-21 kl. 12:09.
Citera
2013-07-21, 12:21
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Fått en ny pm. Denna handlar om ett fynd gjort av två pojkar utanför Heden. Fyndet är gjort i ett större sandtag och består av en grå sopsäck innehållande benrester och svarta hårtussar. Mamman till en av pojkarna hade senare åkt till sandtaget och kollat lite i påsen/säcken och noterat att hårtussarna var tre och att det var en hårknut på vardera hårtuss. Om det varit ben från djur eller människa hade hon inte kunnat bedöma.

Fyndet gjordes för två veckor sedan och är naturligtvis polisanmält. Två civilare hade kommit ut till sandtaget och tagit hand om fyndet. Polisen ska tydligen ha kontaktat mamman efteråt och vad jag förstår har hon även varit på förhör.

Ett område som vi inte fokuserat så mycket på. Heden nämndes dock av Bodengrabb i ett tidigt skede.

Det som sticker ut här är polisens intresse i efterhand. Vilken sanslös tur om fyndet är kopplat till fallet. Platsen känns rätt också. Om man vill gräva ner nåt där upp i början av maj måste sandtag vara det första man tänker på. Det borde väl finnas en hel del grus- och sandtag i Boden. Om inte polisen promenerat med hundarna där är det nog på tiden.

Men vi ska nog inte hoppas för mycket på fyndet. En pudel som sagt... Men vem gräver ner delar av en hund i en sopsäck i ett sandtag?
Citera
2013-07-21, 12:28
Medlem
Sandtaget i Heden känner jag väl till. Det är inte en dum plats att gömma saker på. Det är ett ganska instabilt sandtag och en av mina släktingar blev fångad under rörlig sand och dog nästan. Visserligen kan saker komma upp när sanden rör sig men det kan lika gärna begravas igen.

Det finns en grustäkt i Svalget också, i övrigt känner jag inte till andra platser av denna sort men det finns säkert, det är bara inte något som intresserar mig.
Citera
2013-07-21, 13:40
Medlem
Undrar om ryktet om påse med hårtestar med knutar på och benbitar stämmer. Min kommentar angående sand-/grustag är att det förmodligen är en dum dumpningsplats, eftersom dessa tag sannolikt är i bruk, frekventeras av människor, eventuella påsar där kommer i rörelse och kan ju samtidigt komma att upptäckas. Handlar det om en dumpning i brådska eller tillfredsställelse i att ta risken för upptäckt men ha vunnit tillräckligt med tid på si eller så många dagar, veckor eller månader kan dock platsen vara OK. Om det är ett hål som ska pluggas igen med sand/grus kan det dock vara en bra plats, men utgör det en källa för hämtningar är det inte perfekt. Varför inte bara ta ett spadtag i skogen och släppa det där, i eller utan påse, undrar jag. Om påsfyndet är mer än ett rykte och dessutom har något med brottsfallet att göra, undrar jag om det inte var en nödtorftig dumpning.
Citera
2013-07-21, 14:10
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Undrar om ryktet om påse med hårtestar med knutar på och benbitar stämmer. Min kommentar angående sand-/grustag är att det förmodligen är en dum dumpningsplats, eftersom dessa tag sannolikt är i bruk, frekventeras av människor, eventuella påsar där kommer i rörelse och kan ju samtidigt komma att upptäckas. Handlar det om en dumpning i brådska eller tillfredsställelse i att ta risken för upptäckt men ha vunnit tillräckligt med tid på si eller så många dagar, veckor eller månader kan dock platsen vara OK. Om det är ett hål som ska pluggas igen med sand/grus kan det dock vara en bra plats, men utgör det en källa för hämtningar är det inte perfekt. Varför inte bara ta ett spadtag i skogen och släppa det där, i eller utan påse, undrar jag. Om påsfyndet är mer än ett rykte och dessutom har något med brottsfallet att göra, undrar jag om det inte var en nödtorftig dumpning.

De flesta sjöar och tjärnar var isbelagda eller delvis isbelagda. I marken var det tjäle om inte marken bestod av sand. Därför så är nedgrävda föremål i sand intressanta. Alternativt kunde gm elda upp det mesta utom kniven. Så sandig mark i kombination med eldstäder är intressanta. Helst i närheten av farbar väg. Finns det dessutom ett underlag av trä i närheten så kan det vara en tänkbar styckningsplats.
Citera
2013-07-21, 14:16
Medlem
Citat:
De flesta sjöar och tjärnar var isbelagda eller delvis isbelagda. I marken var det tjäle om inte marken bestod av sand. Därför så är nedgrävda föremål i sand intressanta. Alternativt kunde gm elda upp det mesta utom kniven. Så sandig mark i kombination med eldstäder är intressanta. Helst i närheten av farbar väg. Finns det dessutom ett underlag av trä i närheten så kan det vara en tänkbar styckningsplats.
Viktigt påstående, om marktjäle. I så fall något begränsande för valet av dumpningssajt. Men vad är det som fattas då? Händerna, de vet vi saknas. Saknas något mer, hår t ex? Ägodelen mobiltelefonen förmodligen. Och vad var det med påsen med ett par trosor/kalsonger, med "sekret", kunde det fyndet (som gjordes redan i maj) knytas till mtGM eller BO?
Citera
2013-07-21, 14:31
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Viktigt påstående, om marktjäle. I så fall något begränsande för valet av dumpningssajt. Men vad är det som fattas då? Händerna, de vet vi saknas. Saknas något mer, hår t ex? Ägodelen mobiltelefonen förmodligen. Och vad var det med påsen med ett par trosor/kalsonger, med "sekret", kunde det fyndet (som gjordes redan i maj) knytas till mtGM eller BO?

Påsen med kallingarna avfärdades av polisen i tidigt skede. Det vi vet saknas är mord-/styckningsplats. Händerna saknas, troligtvis kläder och mobilen. Vidare mordvapen och styckningsverktyg om han inte bara använt sig av kniven.

Rimligtvis bör han bjudit på något grillat också, därav närheten till eldstad/grillplats. VB var klädd i svarta träningskläder så det troliga är att de kanske tänkt äta middag någonstans ute i det fria. Hon hade vita gympadojjer så man ska nog söka en plats där det inte är skog, men bilväg i närheten.
Citera
2013-07-21, 15:02
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Det troliga är väl att benbitarna och hårtussarna kommer från något annat. Däremot betvivlar jag inte att fyndet gjorts. Det var en längre och ingående beskrivning av personerna och fyndet som pm:aren beskrivit.

Som jag skrev tidigare verkar det snarare vara fråga om benbitar och inte några kompletta bendelar av något slag. Fått intrycket av att det inte varit så många ben i den grå säcken/påsen.

KJs hund kanske det va dom hittade...
Citera
2013-07-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av da_grace
SKUMT!

Skrev till Vatchareeyas ( mamma ) under försvinnandet av henne..

och fick svar idag!

Tack å kram

Jag ska berätta till dig om Annika svartsjuk till min dotter senare.

hm....

:o

Glasklart. Hon tror att Annika är inblandad. Hon vet i alla fall att Annika var mycket svartsjuk på VB. Så helt klart ett motiv.

Hon vill berätta mer sen när förundersökningen är klar och allt lugnat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in