Citat:
Ursprungligen postat av
CarolSeaver
NP. Jag håller med, absolut. Det blir ju relativt. Men det har hänt en del spektakulära saker på Umedalen den senaste tiden. Senast var det väl en dam som fick påhälsning av ett skott medan hon såg på krigsfilm; kulan var avsedd för ett annat hus/en annan lägenhet. Sedan var det något med ett yxöverfall för nåt år sedan eller så. On the top of my mind.
Korrekt, det har skett en del småskumma saker. Yxöverfallet skedde dagtid och var garanterat någon form av intern uppgörelse. Det var vår skolas mattants son som blev överfallen, hon har någon form av Balkan-påbrå och sonen ska enligt vad jag har hört varit inblandad i kriminella kretsar. Det hela skedde väldigt nära skolan och jag kommer ihåg att jag var på plats kort efter.
Faktum är att mångkulturen hittills har fungerat otroligt väl i Umeå. Det har inte förekommit någon omfattande segregation, invandrarna har varit få till antalet och de som faktiskt har kommit hit har därför blivit väl integrerade. De invandrare jag känner talar alla bra svenska och är inte mer kriminellt belastade än etniska svenskar, men fortsätter införseln att öka så kommer problemen att komma hit också. Det känns tråkigt att behöva flytta i höst för att studera.