Du är faktiskt mer än lovligt naiv. Jag tappade allt förtroende för dig den gången
när du skrev att naturligtvis var Holmér i Borlänge under mordkvällen och att det
ju var ett faktum därför att Holmér själv sade att han var det.
Sen tycker jag att det är oerhört lågt att kalla Borgnäs för Nojnäs. Skäms!
Mer än lovligt osakligt dessutom att påstå att Borgnäs skulle vara konspirationsteoretisk. Mig veterligen har han aldrig teoretiserat en enda gång, han presenterar ju bara fakta. Sen om faktan blir att tala för en konspiration, ja, det säger ju bara mer om faktan än om Lars Borgnäs.
En ungefärlig uppskattning av den tid som paret Palme uppehöll sig vid det där
skyltfönstret på andra sidan Sveavägen?
Lisbeth Palme anger i förhör tio sekunder. Stämmer inte med uppgiften från GMPs rekonstruktion av morddagen där det anges att paret dröjer sig kvar vid SARIs skyltfönster på Olof Palmes initiativ!En uppgift som rimligen bara kan kommit från Lisbeth.
Oklarheterna i den här mycket väsentliga delen av mordscenariot hade sannolikt kunnat rätas ut, åtminstone till en del, om Lisbeth ställt i rekonstruktionen av händelsen. Att så inte blev fallet har vållat obotlig skada för utredningen av MOP.
Lisbeth Palme anger i förhör tio sekunder. Stämmer inte med uppgiften från GMPs rekonstruktion av morddagen där det anges att paret dröjer sig kvar vid SARIs skyltfönster på Olof Palmes initiativ!En uppgift som rimligen bara kan kommit från Lisbeth.
Oklarheterna i den här mycket väsentliga delen av mordscenariot hade sannolikt kunnat rätas ut, åtminstone till en del, om Lisbeth ställt i rekonstruktionen av händelsen. Att så inte blev fallet har vållat obotlig skada för utredningen av MOP.
All anledning att betvivla sanningshalten i det påståendet precis som i så mycket annat som Lisbet Palme har uppgivit i förhör ..
Du är faktiskt mer än lovligt naiv. Jag tappade allt förtroende för dig den gången
när du skrev att naturligtvis var Holmér i Borlänge under mordkvällen och att det
ju var ett faktum därför att Holmér själv sade att han var det.
Sen tycker jag att det är oerhört lågt att kalla Borgnäs för Nojnäs. Skäms!
Jag gick alldeles för långt där, ber uppriktigt om ursäkt för det. Det var ett riktigt övertramp
från min sida. Ska inte upprepas.
Dock beträffande Holmér så vill jag nog ändå ha det till att han verkligen befann sig
där uppe i Borlänge för att åka Vasaloppet eller vad det nu var han skulle göra där.
Du kan välja på:
Beige eller ljusblå rock och stålbågade glasögon som Grandmannen
Kort brun skinnjacka, som Dekorimamannen
lång mörk rock som fladdrade vid knäna som Gärningsmannen
eller
kort grön lågpristäckjacka som han själv och alla andra säger att
han bar denna vinter och denna kväll.
Om det nu är hans egen utsaga som gäller.
Eftersom dessa signalement gäller inom ca. 10-15 minuter får du inte ta till
två besök i dressinglounge, det hinner han inte medans han sträcklöper
Sveavägen ner
....
Han kan ha varit klädd som visas på första bilden i det länkade materialet:
Citat:
Christer Pettersson har också krystat till en förklaring till varför han eldade upp sina kläder ute på sin balkong (som de facto överensstämde mycket väl med vittnesmål om mördarens kläder) - Christer menar på att de självantände i torkskåpet
Folk kan ha tagit miste på gärningsmannens klädsel i mörkret som rådde.
Det är inte så lätt alla gånger heller att minnas exakt vad okända människor bar för jacka
eller rock. Hur lång eller kort den var exakt. Vilken färg som gäller.
Grått kan vara blått, svart kan vara brunt.
Man får inte fästa sig för mycket vid det här, tycker jag nog.
Men nu får ni kanske återgå till ert som ju inte ska inkludera herr Pettersson.
Så nu lämnar jag för ett längre tag. Ingen mening att tjafsa mer om detta med huvudspåret.
Trevlig fortsättning på den fina sommaren allihop!
Vet du vilken bil han tillhörde?
Jag finner honom inte i Poutiainens förteckning över inblandade bilar, såvida han inte tillhörde den "mystiske" 3625.
Har för mig PO Karlsson var befälhavare på B-turen, som inte var i tjänst MOP-natten. Han larmas av en piketkollega som jobbade extra den kvällen. Någonstans i bakhuvudet funderar jag på om Per Jörlin ingick i den, men är inte säker.
Vet någon vem det är i Per Ola Karlssons piketstyrka som berättar för denne om MOP. PO känner till detta mycket tidigt på mordkvällen.
Dammegård s 125:
"Kl 00.05 NORRMALM (P-O KARLSSON se sid 429)
P-O Karlsson, chef för en av piketbussarna på Norrmalm, blir uppringd av en kollega som har arbetat extra under kvällen. På några minuter kontaktar Karlsson de övriga i gruppen och ringer sedan sin arbetsplats och uppger att de är beredda att omedelbart gå i tjänst. Han får beskedet att detta inte är nödvändigt. P-O Karlsson ringer då till Ledningscentralen, men inte heller här anser man sig behöva extra hjälp.
Kl 00.05"
Dammegård s 125:
"Kl 00.05 NORRMALM (P-O KARLSSON se sid 429)
P-O Karlsson, chef för en av piketbussarna på Norrmalm, blir uppringd av en kollega som har arbetat extra under kvällen. På några minuter kontaktar Karlsson de övriga i gruppen och ringer sedan sin arbetsplats och uppger att de är beredda att omedelbart gå i tjänst. Han får beskedet att detta inte är nödvändigt. P-O Karlsson ringer då till Ledningscentralen, men inte heller här anser man sig behöva extra hjälp.
Kl 00.05"
Tack , jo den har jag sett . Bara nyfiken på vem det är som meddelar PO. Han är inte den enda av de som får veta om mordet väldigt tidigt, innan ekot. SÄPOs Christer Granqvist och Sonny Björk är två andra som är tidigt informerade och som finns på centrala platser redan under det första dygnet.