2013-07-17, 20:09
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solidaritet92
Hur ska man öva för att klara provet bättre,
Öva på gamla prov.
Citat:
Ursprungligen postat av Solidaritet92
tex vad ska man göra när man pluggar till provet?
Göra allt så realistiskt som möjligt, dvs så nära de riktiga provförhållandena som möjligt. Att tänka efter noggrant kan vara bra också.
Citera
2013-07-18, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XpS06
Hej alla!

Det är så här att jag har tänkt göra HP i höst, det blir i sådana fall första gången jag gör det.
Därför letar jag nu med ljus och lykta efter bra teorimaterial som man kan använda för att plugga inför provet.

Har kikat i tråden och sett några böcker som andra har rekommenderat, ska ta och kika på dessa.
Det jag dock behöver veta är var man kan hitta gamla högskoleprov? Det bör ju rimligtvis vara det absolut bästa man kan plugga med.
Jag är språkligt sett ganska bra, engelska delen bör jag inte ha några som helst problem med, men däremot är jag inte särskilt vass på matematik. Jag har läst matte A & B, men det var ett tag sedan. Har ni några tips på var man kan hitta bra studiematerial för matematikinlärning?

Jag hade hemskt gärna köpt HP-guiden, men som arbetslös är det lite väl mycket pengar...

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

XpS06

Bläddra genom den här sidan så bör du finna gamla prov samt facit. Det är alltid bäst att plugga på gamla prov!

LÄNK: http://www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/saharkanduforberedadiginforhogskoleprovet
Citera
2013-07-18, 05:50
Medlem
Osakasuns avatar
Är det någon som vet om läs respektive elf har försvårats sen låt säga -02?
Citera
2013-07-18, 10:08
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fudge
Några tips för er som vill höja resultatet på högeskoleprovet som fungerade för mig.

KVA:
- Öva huvudräkning. Jag lånade hem gymnasieböcker i matte A och B och tränade och tränade på att göra uppgifterna helt i huvudet. I början får man skriva ner och använda sig av liggande stolen etc för att sedan gå vidare och tvinga sig själv att bara göra talen i huvudet. Att kunna räkna med stora tal och bråktal snabbt i huvudet var av stor nytta.
- Repetera geometriska figurer så att du kan alla formler för alla föremål. Räkna area och volymer så mycket det går i huvudet.
- Gör gamla prov. Ta alltid tid när du tränar på de gamla proven så att du får en känsla för hur mycket tid det går åt på respektive provdelar. Gå igenom alla uppgifter och se till att du förstår dem utan och innan.

Verbala:
- Se till att få god läsvana. Läs mycket böcker, ha en bok på svenska och en bok på engelska igång hela tiden. Skriv ner alla ord som är nya för dig (meningar med det nya ordet i om du är extra ambitiös).
- Gör korsord. Börja med namnsdagskryss eller motsvarande och fortsätt om det är för lätt med t ex Svds korsord. Skriv ner alla nya ord du kommer över.
- Öva på de gamla proven och ta tid.

På provdagen:
- Försök få god nattsömn. Men är du som mig och blir överdrivet nervös natten innan är det bara att stålsätta sig och göra så gott man kan med de 3-4hs sömn man lyckats sno åt sig.
- Ta med klocka så att du alltid har koll på tiden.
- Ta med öronproppar. Kommer alltid finnas folk i salen du skriver i som gör ljud som irriterar dig.
- Ät lite mellan varje provpass så att du erhåller en jämn energitillströmning. Ta en promenad och rensa skallen på lunchpausen.

Bra inlägg! Har själv börjat skriva ned ord, finner det otroligt tråkigt men givande
Citera
2013-07-18, 22:58
Medlem
Ser att intagningsgränserna på prestigeprogrammen verkar ha sänks med 0.05-0.1 på vissa lärosäten, hoppas ert HP från i våras hjälpte er!
Citera
2013-07-20, 02:34
Medlem
Ist för att starta en ny tråd tänkte jag fråga här.

Har sökt men ej funnit ett konkret svar på detta, kan man komma in på sitt önskade program genom bara resultatet på högskoleprovet?
Citat:
Ex:
Xxxxprogrammet kräver ca 1.5 i Hp och övriga behörigheter.
Person x som söker har G i samtliga ämnen från gymnasiet så h*n uppfyller behörigheten för programmet.

Person x får 1.7 på Hp.

Chans att komma in?
Citera
2013-07-20, 02:42
Medlem
Footstepss avatar
Jajamen! Man kommer in via hp då. Har du 2.0 och bara g i alla gymnasieämnen och behörighet så kan du fortfarande komma in i te.x läkarprogrammet osv.
Senast redigerad av Footsteps 2013-07-20 kl. 02:50.
Citera
2013-07-20, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Ist för att starta en ny tråd tänkte jag fråga här.

Har sökt men ej funnit ett konkret svar på detta, kan man komma in på sitt önskade program genom bara resultatet på högskoleprovet?

Citera
2013-07-20, 09:19
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Kan det vara så att uppgifterna inom en viss sektion ökar i svårighet?

Tex säg att MEK har 10 uppgifter i ett enda provpass. Är uppgift 10 generellt svårare än uppgift 1?
Senast redigerad av Tony.Bazookatone 2013-07-20 kl. 09:26.
Citera
2013-07-20, 09:23
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scar

http://ord.gtrx.net/ <- Där finns det nya ordtestet och det funkar oerhört bra. Ligger man runt 30-40 varje runda så torde det gå bra på ORD.

Finns inget i länken.
Citera
2013-07-20, 14:04
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Kan det vara så att uppgifterna inom en viss sektion ökar i svårighet?

Tex säg att MEK har 10 uppgifter i ett enda provpass. Är uppgift 10 generellt svårare än uppgift 1?

Nej, alla uppgifter ska generellt hålla samma svårighetsgrad, i alla fall på kvantitativa delen. På verbala kan det diskuteras om huruvida den längre svenska texten är svårare eller inte. Jag tror många skulle vilja påstå att det är den jobbigaste delen på hela provet.
Citera
2013-07-20, 15:07
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Nej, alla uppgifter ska generellt hålla samma svårighetsgrad, i alla fall på kvantitativa delen. På verbala kan det diskuteras om huruvida den längre svenska texten är svårare eller inte. Jag tror många skulle vilja påstå att det är den jobbigaste delen på hela provet.
Sista uppgiften på MEK verkar alltid vara svårare än den första.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in