2013-07-16, 14:49
Medlem
Funderar på att göra högskoleprovet och kanske söka utbildningen jag alltid velat gå. Men problemet är ju att jag inte läst eller använt någon matte sedan jag gick ut gymnasiet för 4 år sedan. Alltså är matten riktigt rostig, borde dock inte ta allt för länge att läsa upp, men hur? Finns det några bra hemsidor? Ett par böcker man kan låna på bibliotek som går igenom grunderna i matte A och B för en nybörjare, kanske måste börja med högstadiets matematik t.o.m.?
Citera
2013-07-16, 15:35
Medlem
Inte för att krossa någons drömmar, men är det verkligen realistiskt med en höjning på 1.0 -> 2.0 på ett år? Själv pluggade jag mellan mitt första och andra högskoleprov, men höjde mig ändå bara med 0.05 (hade iofs lite otur med normeringen)
Citera
2013-07-16, 16:21
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Inte för att krossa någons drömmar, men är det verkligen realistiskt med en höjning på 1.0 -> 2.0 på ett år? Själv pluggade jag mellan mitt första och andra högskoleprov, men höjde mig ändå bara med 0.05 (hade iofs lite otur med normeringen)
Det går nog om man pluggar mycket. Typ heltid, då låter det realistiskt i mina öron annars blir det nog svårare, men nog inte omöjligt om man pluggar effektivt. Om 0.5 till 1.9 går på ett år med 5-6 timmars plugg/dag, så borde även 1.0 till 2.0 vara möjligt.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-07-16 kl. 16:28.
Citera
2013-07-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DKey
Oj då, det lät ju skitbra! Kommer definitivt göra fler prov där då, tack för tipset! Haha ja!! 1,5 är det som gäller till hösten

http://www.ordprov.se/sajt_sida.php?sida=resultat.html

Citat:
Ursprungligen postat av airbang
Funderar på att göra högskoleprovet och kanske söka utbildningen jag alltid velat gå. Men problemet är ju att jag inte läst eller använt någon matte sedan jag gick ut gymnasiet för 4 år sedan. Alltså är matten riktigt rostig, borde dock inte ta allt för länge att läsa upp, men hur? Finns det några bra hemsidor? Ett par böcker man kan låna på bibliotek som går igenom grunderna i matte A och B för en nybörjare, kanske måste börja med högstadiets matematik t.o.m.?

Ingen aning. Googlade nyss "Högskoleprovet matematik" och hittade en del

Citat:

Klart det är realistiskt. Din höjning är pinsamt dålig om du inte hade ett väldigt bra resultat. Sen skriver du endast att du pluggade och inte hur mycket. Pluggade du en dag eller 100 timmar?

Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Det går nog om man pluggar mycket. Typ heltid, då låter det realistiskt i mina öron annars blir det nog svårare, men nog inte omöjligt om man pluggar effektivt. Om 0.5 till 1.9 går på ett år med 5-6 timmars plugg/dag, så borde även 1.0 till 2.0 vara möjligt.

5-6h/dag ? Tänkte plugga runt 300-400 timmar fram till provet i vår. Men det är kanske för lite?
Senast redigerad av SilverAudi 2013-07-17 kl. 00:15.
Citera
2013-07-17, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi

Klart det är realistiskt. Din höjning är pinsamt dålig om du inte hade ett väldigt bra resultat. Sen skriver du endast att du pluggade och inte hur mycket. Pluggade du en dag eller 100 timmar?

Gick i skolan i ett halvår mellan proven, läste tidningen varje morgon, läste ut fyra-fem böcker typ. Lärde mig ett par hundra ord och många pre- samt suffix. Ändå gick det från 1.40->1.45
Citera
2013-07-17, 08:20
Medlem
Citat:
Gick i skolan i ett halvår mellan proven, läste tidningen varje morgon, läste ut fyra-fem böcker typ. Lärde mig ett par hundra ord och många pre- samt suffix. Ändå gick det från 1.40->1.45

Ok. Ditt resultat var ju rätt bra. Jag har dock mer tid och mer motivation än dig. Skriv ett pm till mig efter provet i vår så kommer du att se att jag har fixat det
Citera
2013-07-17, 17:07
Medlem
Solidaritet92s avatar
Hur ska man öva för att klara provet bättre, tex vad ska man göra när man pluggar till provet?
Citera
2013-07-17, 17:27
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solidaritet92
Hur ska man öva för att klara provet bättre, tex vad ska man göra när man pluggar till provet?
Ha hög IQ underlättar.
Citera
2013-07-17, 17:39
Medlem
Solidaritet92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ha hög IQ underlättar.
Jo men man måste ju boosta upp sig?
Citera
2013-07-17, 18:30
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solidaritet92
Jo men man måste ju boosta upp sig?
Jag skulle satsa på att "anställa" någon som kan undervisa dig, finns väl universitetsstudenter som läst avancerad Matematik och samtidigt är duktiga på att lära ut och kan tänka sig undervisa privat på somrarna? Fast beror ju också lite på hur man är som person, vad som är det effektivaste inlärningssättet osv
Citera
2013-07-17, 18:32
Medlem
XpS06s avatar
Hej alla!

Det är så här att jag har tänkt göra HP i höst, det blir i sådana fall första gången jag gör det.
Därför letar jag nu med ljus och lykta efter bra teorimaterial som man kan använda för att plugga inför provet.

Har kikat i tråden och sett några böcker som andra har rekommenderat, ska ta och kika på dessa.
Det jag dock behöver veta är var man kan hitta gamla högskoleprov? Det bör ju rimligtvis vara det absolut bästa man kan plugga med.
Jag är språkligt sett ganska bra, engelska delen bör jag inte ha några som helst problem med, men däremot är jag inte särskilt vass på matematik. Jag har läst matte A & B, men det var ett tag sedan. Har ni några tips på var man kan hitta bra studiematerial för matematikinlärning?

Jag hade hemskt gärna köpt HP-guiden, men som arbetslös är det lite väl mycket pengar...

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

XpS06
Citera
2013-07-17, 19:44
Medlem
Fudges avatar
Några tips för er som vill höja resultatet på högeskoleprovet som fungerade för mig.

KVA:
- Öva huvudräkning. Jag lånade hem gymnasieböcker i matte A och B och tränade och tränade på att göra uppgifterna helt i huvudet. I början får man skriva ner och använda sig av liggande stolen etc för att sedan gå vidare och tvinga sig själv att bara göra talen i huvudet. Att kunna räkna med stora tal och bråktal snabbt i huvudet var av stor nytta.
- Repetera geometriska figurer så att du kan alla formler för alla föremål. Räkna area och volymer så mycket det går i huvudet.
- Gör gamla prov. Ta alltid tid när du tränar på de gamla proven så att du får en känsla för hur mycket tid det går åt på respektive provdelar. Gå igenom alla uppgifter och se till att du förstår dem utan och innan.

Verbala:
- Se till att få god läsvana. Läs mycket böcker, ha en bok på svenska och en bok på engelska igång hela tiden. Skriv ner alla ord som är nya för dig (meningar med det nya ordet i om du är extra ambitiös).
- Gör korsord. Börja med namnsdagskryss eller motsvarande och fortsätt om det är för lätt med t ex Svds korsord. Skriv ner alla nya ord du kommer över.
- Öva på de gamla proven och ta tid.

På provdagen:
- Försök få god nattsömn. Men är du som mig och blir överdrivet nervös natten innan är det bara att stålsätta sig och göra så gott man kan med de 3-4hs sömn man lyckats sno åt sig.
- Ta med klocka så att du alltid har koll på tiden.
- Ta med öronproppar. Kommer alltid finnas folk i salen du skriver i som gör ljud som irriterar dig.
- Ät lite mellan varje provpass så att du erhåller en jämn energitillströmning. Ta en promenad och rensa skallen på lunchpausen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in