2013-07-20, 01:12
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Har detta verkligen framkommit?
Det handlar ju knappast om fakta iaf. Rykten möjligtvis. Tycker inget framkommit om detta, bara spekulerats om.
Nej det är bara rykten och i min menig rent skitsnack. Rätt snubbe sitter bakom lås och bom tror jag.
Citera
2013-07-20, 02:11
Medlem
Cinnabars avatar
Det är väl bara en människa med grandios uppfattning om sig själv eller med lågt iq som tror att chansen att genomföra ett brott utan upptäckt är 100 procent? Att bli upptäckt som medhjälpare till mord är för de flesta lika illa som att vara en mördare själv. Kärleken till ett barn som gjort något så horribelt slutar troligast i tanken att barnet behöver hjälp, och skyddas från att göra om ett liknande brott. Det är inte kärlek att vara nonchalant och röja undan.

Jag tror alltså inte att fadern är inblandad om han inte är störd själv. Möjligen kan någon bror vara inblandad, och i så fall för att unga inte kan överblicka alla konsekvenser och alternativ lika tydligt. KJ kan ha hotat något syskon att hjälpa till, men det är tveksamt. Normala människor bryter samman, se bara hur det gick för de två bröderna där brodern tvingades "städa upp" efter brodern som tagit kål på en grannflicka i Täby. Brodern som var oskyldig till mordet låste in sig på toaletten, larmade polisen och bröt sedan ihop psykiskt, omgående. Han städade upp blod, men sedan var det stopp. Han klarade inte mer. Hittills är det bara KJ som brutit ihop i denna härva.

Kan det finns någon mer därute som är så kall till polisen griper personen? Jag tror inte det, men man ska aldrig säga aldrig. Jag tror att det kanske kan komma fram att VB anmält KJ för något, men att polisen inte lyssnat på henne. Sedan har hon förträngt sina olustiga känslor och så gick det fel.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-20 kl. 02:24.
Citera
2013-07-20, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det är väl bara en människa med grandios uppfattning om sig själv eller med lågt iq som tror att chansen att genomföra ett brott utan upptäckt är 100 procent? Att bli upptäckt som medhjälpare till mord är för de flesta lika illa som att vara en mördare själv. Kärleken till ett barn som gjort något så horribelt slutar troligast i tanken att barnet behöver hjälp, och skyddas från att göra om ett liknande brott. Det är inte kärlek att vara nonchalant och röja undan.

Jag tror alltså inte att fadern är inblandad om han inte är störd själv. Möjligen kan någon bror vara inblandad, och i så fall för att unga inte kan överblicka alla konsekvenser och alternativ lika tydligt. KJ kan ha hotat något syskon att hjälpa till, men det är tveksamt. Normala människor bryter samman, se bara hur det gick för de två bröderna där brodern tvingades "städa upp" efter brodern som tagit kål på en grannflicka i Täby. Brodern som var oskyldig till mordet låste in sig på toaletten, larmade polisen och bröt sedan ihop psykiskt, omgående. Han städade upp blod, men sedan var det stopp. Han klarade inte mer. Hittills är det bara KJ som brutit ihop i denna härva.

Kan det finns någon mer därute som är så kall till polisen griper personen? Jag tror inte det, men man ska aldrig säga aldrig. Jag kan inte se att det finns någon som har tillräckligt starkt motiv för att röja undan VB. Vem skulle vara så sotis på VB? Hon var inte något reellt hot för någon, om hon inte bevittnat skumraskaaffärer.
Jag undrar verkligen om KJ "brutit ihop". Det är tveksamt att han hålls inom rättspsykiatrin som häktad... I och för sig visade §7-undersökningen att det "kan misstänkas" att APS föreligger, samt att det är motiverat att en större sinnesundersökning görs (men som sannolikt ej sker förrän skuldfrågan står klar, vilket ju är praxis).

Finns det inte vittnesmål som anger att KJ deltog i airsoft-sammanhang och deltog i sökning efter BO (arrangerad av MPS), efter anmälan om BO:s försvinnande, och att dessa vittnesmål talat om en behärskad/sammanhållen KJ? (Vilket ord man väljer här kan vara starkt avgörande för hur det uppfattas: behärskad/sammanhållen, eller innesluten/sammanbiten, eller tyst/fundersam, eller fjärmad/inkapslad...).
Citera
2013-07-20, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Jag skrev detta 31 maj Min fråga är då samma som nu var kommer han sitta ?
Kanske på Sundsvalls slutna rättspsyk

Är det någon som tvivlar?

Den Misstänkte: https://imageshack.us/a/img13/7974/58242110151283372999193.jpg
Citera
2013-07-20, 05:56
Medlem
Nu har ju Hemvärnet och polisen sökt igenom ett stort antal värn, bunkrar, skansar och allt vad det heter.

Om det nu inte finns något gammal bunker som Försvarsmakten glömt bort och inte finns i deras register.

Samtidigt så ska man ju tänka på att Hemvärnet inte går runt med utrustning som kan se spår av blod. Så en flera år gammal bunker som stått öppen i X antal år, där urskiljer man inte blod med blotta ögat.
Räcker ju med att GM iallafall rensat undan all utrustning han använt så är det ju nästan omöjligt att se något.
Citera
2013-07-20, 07:41
Medlem
God morgon, har följt med detta fall från dag Ett men inte de senaste veckorna pga att ingenting händer. Har hela tiden trott att den unga mannen är oskyldig och tror på sätt och vis ännu också. Det som stör mig mycket i det här fallet är vittnet vars hund sprang till en kvinna som liknade BO. Vart försvann det vittnet? En bild som dök upp från ödehuset här på nätet med de vassa järnen vid luckan påminde mig om killen som hade skadat sitt huvud samma natt men besökte läkaren först nästa dag...... Om jag inte missminner mig så bodde han i samma husbolag som KJ. Plus underliga fläckar som uppenbarar sig några veckor efter mordet utanför KJs lägenhet (när han var inburad)?
Nu fick jag iallafall berättat vad jag har funderat på. Trevlig fortsättning på veckoslutet!
Citera
2013-07-20, 08:28
Medlem
Quarrels avatar
NK: Kläderna saknades på mordoffer
Citat:
Uppgifterna har inte tidigare offentliggjorts och gör styckmordet om möjligt än mer makabert. När Vatchareeya Bangsuans kropp hittades saknades underben, händer – och torson var helt avklädd.
Citera
2013-07-20, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NK: Kläderna saknades på mordoffer

Var väl lättare stycka utan kläder?

Och svårt och tidskrävande att sätta på dem igen?

Och, som tidningen skriver: spår kan finnas på kläderna.

Kläder är lätta att t.ex. bränna också.

Eller var nakenheten rent ritualistisk?
Citera
2013-07-20, 09:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag uppfattar att du driver hypotesen om tortyr, eventuellt rituellt betingat mord och flera gärningsmän. Vilka observationer har du gjort för att komma till en sådan hypotes (om jag har uppfattat det rätt)?

Blotta omständigheten att likdelar spritts på flera ställen talar för bristande kontroll, om inte det irrationella eller ofullständiga ska ge sken av just brist på kontroll... Om det nu kan vara så utstuderat. Jag antar att ett rituellt betingat mord borde vara planerat och då borde alla led i brottsgärningarna vara noga genomgångna och prövade mentalt, om de kan utföras. Men det är klart, även en plan kan ju störas av oförutsedda händelser eller kanske revideras pga osäkerhet eller av annat skäl.

Vi har en del utsagor, som så vitt jag har uppfattat det, har sina ursprung i publicerade nyhetsartiklar, som sätter något slags ram för förutsättningarna: ett vittne (trovärdig och sann alt. trovärdig men ej sann alt. ej trovärdig och ej sann...?) som anger att BO lämnat KJ:s lgh vid 21-tiden den 4/5, då också den senaste länkningen till en mobilstation ska ha gjorts; rättsmedicinskt utlåtande som drar slutsatsen att döden inträffat någon gång den 4--5/5 (kanske vi inte ska ta detta för bokstavligt trots allt, med tanke på att fynden gjordes drygt 2½ vecka efter försvinnandet?); KJ:s grannes vittnesmål om skrik kvällen BO försvann (var det BO:s skrik, kan det då ha varit harmlöst, om det andra vittnesmålet noterade att BO gick därifrån, eller kan BO rent av ha återvänt till KJ:s lgh efteråt, men varför ingen mer länkning till mobilmasten efter kl 21?); BO:s blod i KJ:s lgh samt åtminstone på en plastpåse som påträffats i KJ:s bil; en minderårig flickas observation av fordon uppe på höjden i närheten av fyndplatserna #1 och #2 samt två personer varav den ene sades ha varit KJ, den 16/5 (?).

I övrigt har vi ett persongalleri med frågetecken rörande en förment sen polisanmälan av BO:s föräldrar (mor och styvfar) som väckt frågetecken; lösa spekulationer om förmenta psykiatriska diagnoser hos både BO och mtGM; närmast hatiska inlägg (innan det försvunna BO påträffades död och styckad) på något socialt medium av BO:s karatetränares hustru som verkar suspekt, mm mm.

I något tidigare inlägg har någon postat ett foto som sägs föreställa mtGM, som sägs vara taget 11/5 (?), alltså en vecka efter BO:s försvinnande, på vilket han verkar vara involverad i något airsoft-sammanhang. Det finns också uppgift om deltagande i eftersökning vid åtminstone ett tillfälle med MPS någon av dagarna efter BO:s försvinnande.

Det är mycket som verkar skumt utifrån den torftiga information som givits via medierna, men faktum kvarstår: BO:s blod finns i KJ:s lgh och åtminstone på ett föremål som legat i hans bil. Han var också den senast kände som sett BO i livet; hans eget vittnesmål är att BO lämnade lgh kl 21 och ett kvinnligt vittne sägs ha sett BO lämna ungefär vid den tiden i det området... Vittnesmålets värde och eventuella medsvurna kan vi inte veta något om, men blodet på två komprometterande lokaler går inte att snacka bort.

Ja, jag misstänker att KJ gått och laddat för det här mordet under lång tid och att han diskuterat ett scenario av det slag Vatchareeya råkade ut för med en eller flera kontakter på internet. Kontakter med likasinnade personer, fascinerade av knivvåld i olika former, men som inte nödvändigtvis är bosatta i Boden eller ens nära Boden.

Jag tror inte mt och mGM saknade mental förberedelse inför sin förestående gärning och till synes bristande kontroll med avseende på spridda likdelar kan förklaras med att planen att bränna alltihop tillsammans med ödehuset gick om intet då ett oväntat störande moment, kanske fara för upptäckt, uppstod. Vidare tror jag att de försvunna händerna vittnar om ett rituellt inslag, inte p.g.a. att DNA skulle finnas under VB:s naglar, då skulle KJ uppvisat klösskador i ansiktet eller på andra oskyddade ställen, naturligt om kvinnan kämpar för sitt liv. Dessutom, Vatchareeys tränade kampsport och var förmodligen inte påfallande underlägsen KJ i fysisk styrka. Tror inte att KJ klarat henne ensam, man var flera på henne och hon var chanslös.

Förmenta psykiatriska diagnoser beträffande KJ förekommer flitigt, men vilken motsvarande diagnos menar du att BO/VB har åsatts ?

Blodförekomst är ingenting annat än blodförekomst, det berättar ingenting om hur det kommit på plats eller varför. Det är besvärande för mt, men pekar inte ut denne som gärningsman i ett styckmord. Det måste finnas annat, och förhoppningsvis har åklagarna annat till stöd för ett åtal. Jag tror tidsutdräkten beror på att utredarna söker efter rätt snöre att knyta ihop säcken med, dvs man avser att åtala flera gärningsmän vid samma tillfälle. Och det verkar ju rationellt.
Citera
2013-07-20, 10:13
Medlem
CattasBubblas avatar
I kuriren står följande:
Citat:
När Vatchareeya Bangsuans kropp hittades saknades underben, händer – och torson var helt avklädd.

Man hittade ju benen först i huset, sedan torson.
Var det alltså bäcken och lår man hittade i huset då eftersom man nu skriver att underbenen saknades? Och eftersom man nu säger att det bara är händerna som saknas, har dom hittat underbenen någon annanstans ? Eller snurrar jag till det?
Citera
2013-07-20, 10:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
I kuriren står följande:

Man hittade ju benen först i huset, sedan torson.
Var det alltså bäcken och lår man hittade i huset då eftersom man nu skriver att underbenen saknades? Och eftersom man nu säger att det bara är händerna som saknas, har dom hittat underbenen någon annanstans ? Eller snurrar jag till det?

Det går väl inte att tolka på annat sätt än att underbenen påträffades i ödehuset, resten ./. händerna återfanns på FP2 ..
Citera
2013-07-20, 10:29
Medlem
highfives avatar
Observation av silvrig bil körd av yngling den 16/5.

http://mobil.kuriren.nu/Default.aspx?p=&id=6894894
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in