2013-07-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Fortsatta sök i skogarna.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6894825

Citat ovan: "...vi gör sök på utvalda platser..."

Låter nästan som Missing People men nu gör polisen och militären det själv.

Inte illa.

Och mer teknisk bevisning vore inte precis ur vägen.
Citera
2013-07-19, 10:50
Medlem
highfives avatar
Enligt tidigare uppgifter i tråden och via en pm så verkar det som KJa pappa skulle ha varit på tjänsteresa till den 17/5. Nu blev det tydligen inte så utan han kom tydligen hem redan på kvällen den 16/5. Sedan tidigare ha jag fått två pm ang myndighetspersonen som på sin fritid skulle ha kollat i ödehuset och konstaterat att kring den 13/5 skulle luckan ha varit öppen, samt att det inte fanns några ben i rummet innanför luckan. Sen har jag även pm:are som skriver att en minderårig observerat två personen vid ödehuset den 16/5 på kvällen, varav en av dessa ska ha varit KJ. Detta vittne vallades i området den 30/5.

OM det är nu är hans far som varit med honom där den 16/5, vad gjorde de där då? En förklaring kan vara att KJ ville att pappan skulle följa med för att på något sätt visa att ödehuset var tomt, men att KJ sett något skumt där. Säkert hade han även berättat att han varit med på tidigare mps sök också för sin far. Kanske var det pappan som tipsade om att söka vid Mjösjöberget? Tror inte ett skvatt på att det var slump att några få från mps råkade hoppa in just genom denna lucka i detta hus den 20/5. Den andra förklaringen kan vara att han erkänt något för pappan och behövde hans hjälp.
Citera
2013-07-19, 10:59
Medlem
Emhs avatar
Här är områdena som orienterarna ska vara på under o-ringen, länken tagen direkt från o-ringens hemsida:
https://maps.google.se/maps/ms?msid=207450672908864458871.0004cc417b45dcbb6ab2 0&msa=0&ll=65.839338,21.84906&spn=0.506438,2.11349 5
Citera
2013-07-19, 11:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emh
Här är områdena som orienterarna ska vara på under o-ringen, länken tagen direkt från o-ringens hemsida:
https://maps.google.se/maps/ms?msid=207450672908864458871.0004cc417b45dcbb6ab2 0&msa=0&ll=65.839338,21.84906&spn=0.506438,2.11349 5
Orienterarna kommer att vara i ett intressant område väster om älven.
NK:
Citat:
- Självklart lägger vi inte något ansvar på deltagarna i O-ringen, de är här för att tävla och inget annat. Det kommer vara ett ovanligt stort antal människor som befinner sig ute i skogarna, så vi kan ju inte utesluta att fynd görs. Men jag ser absolut ingen anledning till oro för deltagarna, säger [LÖ].
Även om polisen tonar ner orienterarnas betydelse får vi hoppas att de kan räcka polisen en hand, eller två.
Citera
2013-07-19, 11:15
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Och jag är övertygad om att huvud torso inte blivit flyttat mer än kanske 10-15 meter, och att MP ligger så långt från där det hittades.

Så nära tror jag inte, men inte heller alltför långt bort. Varför placera kvarlevorna just vid ödehuset om mordet har ägt rum på avlägsen plats? Om kroppen stuvats in i en bil, varför inte åka längre bort? En bilfärd till exempelvis Luleå är ju lätt att förklara och det måsta finnas gott om lämpliga avstickare att göra på vägen. Närheten till föräldrahemmet är också slående när man studerar kartan. Visst var föräldrarna bortresta när mordet (förmodligen) skedde? Har svårt att släppa föräldrahemmet även om det inte var mordplats.
Citera
2013-07-19, 11:20
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Enligt tidigare uppgifter i tråden och via en pm så verkar det som KJa pappa skulle ha varit på tjänsteresa till den 17/5. Nu blev det tydligen inte så utan han kom tydligen hem redan på kvällen den 16/5. Sedan tidigare ha jag fått två pm ang myndighetspersonen som på sin fritid skulle ha kollat i ödehuset och konstaterat att kring den 13/5 skulle luckan ha varit öppen, samt att det inte fanns några ben i rummet innanför luckan. Sen har jag även pm:are som skriver att en minderårig observerat två personen vid ödehuset den 16/5 på kvällen, varav en av dessa ska ha varit KJ. Detta vittne vallades i området den 30/5. OM det är nu är hans far som varit med honom där den 16/5, vad gjorde de där då?...

Flickan hade väl också sagt att hon sett en vit skåpbil vid ödehuset den 16 maj? Polisen har ju intresserat sig för en vit Caddy. Vet vi något mer om den? Kan det vara så att KJ:s pappa äger/har haft tillgång till en vit Caddy?
Citera
2013-07-19, 11:21
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Orienterarna kommer att vara i ett intressant område väster om älven.
NK:

Även om polisen tonar ner orienterarnas betydelse får vi hoppas att de kan räcka polisen en hand, eller två.

Synd att de inte valde detta år att gräva ned kontrollerna och utrusta varje deltagare med en spade. Det vore väl ett led i att utveckla orienteringssporten?
Citera
2013-07-19, 11:25
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Flickan hade väl också sagt att hon sett en vit skåpbil vid ödehuset den 16 maj? Polisen har ju intresserat sig för en vit Caddy. Vet vi något mer om den? Kan det vara så att KJ:s pappa äger/har haft tillgång till en vit Caddy?

Tror inte han ägde någon, men Försvarsmakten har ju bilar med militära plåtar i alla färger och storlekar numera. Har noterat detta på sista tiden. Förr valde man ofta mörkare bilar med solida färger, men numera finns det både vita och med metalliclack.
Citera
2013-07-19, 11:45
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Så nära tror jag inte, men inte heller alltför långt bort. Varför placera kvarlevorna just vid ödehuset om mordet har ägt rum på avlägsen plats? Om kroppen stuvats in i en bil, varför inte åka längre bort? En bilfärd till exempelvis Luleå är ju lätt att förklara och det måsta finnas gott om lämpliga avstickare att göra på vägen. Närheten till föräldrahemmet är också slående när man studerar kartan. Visst var föräldrarna bortresta när mordet (förmodligen) skedde? Har svårt att släppa föräldrahemmet även om det inte var mordplats.

Om kroppen förflyttades strax innan den upptäcktes i ödehuset, så skedde det då gm var satt under bevakning från polisen. Sannolikt visste gm om att polisen hade ögonen på honom. En längre bilfärd hade varit riskfyllt med polisen på spaningsuppdrag. Därför tror jag att det blev ödehuset som gm och en vän nådde snabbt med avsikten att elda upp så mycket som det bara gick för att undanröja spår av bl a knivvåldet mot kroppen.

edit: jag förutsätter att kroppen varit mellanlagrad på en annan plats än mordplatsen som jag ändå tror kan ha varit lägenheten.
Senast redigerad av MossTrums 2013-07-19 kl. 11:47.
Citera
2013-07-19, 12:02
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
...edit: jag förutsätter att kroppen varit mellanlagrad på en annan plats än mordplatsen som jag ändå tror kan ha varit lägenheten.

Nej, hördu, polisen har avfärdat lägenheten som mordplats.
Citera
2013-07-19, 13:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Enligt tidigare uppgifter i tråden och via en pm så verkar det som KJa pappa skulle ha varit på tjänsteresa till den 17/5. Nu blev det tydligen inte så utan han kom tydligen hem redan på kvällen den 16/5. Sedan tidigare ha jag fått två pm ang myndighetspersonen som på sin fritid skulle ha kollat i ödehuset och konstaterat att kring den 13/5 skulle luckan ha varit öppen, samt att det inte fanns några ben i rummet innanför luckan. Sen har jag även pm:are som skriver att en minderårig observerat två personen vid ödehuset den 16/5 på kvällen, varav en av dessa ska ha varit KJ. Detta vittne vallades i området den 30/5.

OM det är nu är hans far som varit med honom där den 16/5, vad gjorde de där då? En förklaring kan vara att KJ ville att pappan skulle följa med för att på något sätt visa att ödehuset var tomt, men att KJ sett något skumt där. Säkert hade han även berättat att han varit med på tidigare mps sök också för sin far. Kanske var det pappan som tipsade om att söka vid Mjösjöberget? Tror inte ett skvatt på att det var slump att några få från mps råkade hoppa in just genom denna lucka i detta hus den 20/5. Den andra förklaringen kan vara att han erkänt något för pappan och behövde hans hjälp.

Om det är riktigt och pappan är inblandad får man hoppas att även han faller blytungt när den här historien så småningom börjar rullas upp.

Edit: Om KJ är gärningsman har pappan fyra år i fängelse att se fram emot om han hjälpt sonen att städa undan bevis. Synnerligen välförtjänt i så fall.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-19 kl. 13:33.
Citera
2013-07-19, 13:17
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, hördu, polisen har avfärdat lägenheten som mordplats.

Jag har helat tiden trott att mordet skett på berget i ngt bergrum som gm känt till. VB kan ha blivit lurad att följa med, sedan insett att det inte stämt och skickat nöd-SMS till en bekant och därefter blivit mördad.

Men sedan framkom det att polisen hittat ngt spår utanför dörren till mt:s lägenhet och att det inte var vanligt öfsadröp (=vatten). Sen har teknikerna hittat blodspår av VB i den misstänktes lägenhet, men för oss på tråden är det oklart vilken mängd blod. Därav kan jag inte utesluta att mordet ändå skett i lägenheten, även om polisen avfärdat detta. Om GM sticker offret i hjärtat så att offret förblöder inom 5 minuter samt kan kontrollera blodflödet ut ur kroppen, så finns det en liten chans att inte mycket blod återfinns på brottsplatsen.
Senast redigerad av MossTrums 2013-07-19 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in