2013-07-18, 17:30
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag har länkat till en förklaring två gånger. Här kommer det igen. ∞ 1
Nej. Presentera det här. Definiera vad du menar med oändligt 1, hur du kommer fram att det existerar ett oändligt 1 och på vilket sätt oändligt 1 är Gud. Och copy-pasta inte. För det verkar som du inte vet vad du snackar om.
Senast redigerad av baylife 2013-07-18 kl. 17:35.
Citera
2013-07-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Nej. Presentera det här. Definiera vad du menar med oändligt 1. Och copy-pasta inte. För det verkar som du inte vet vad du snackar om.

Du inte säga att jag inte vet vad jag snackar om om du inte läser det. Detta måste illustreras med bilder och medföljande förklaringar. Jag kan inte infoga bilder (vad jag vet) på detta forum? Annars skulle jag gärna göra det.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-18 kl. 17:41.
Citera
2013-07-18, 17:41
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men strunta i det då om du inte vill se det. Men då kan du inte säga att jag inte vet vad jag snackar om. Detta måste illustreras med bilder och medföljande förklaringar. Jag kan inte infoga bilder (vad jag vet) på detta forum? Annars skulle jag gärna göra det.
Okej. Troll.
Citera
2013-07-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Okej. Troll.

Jag länkar till ett inlägg som jag själv har skrivit på ett kristet forum. http://www.bibelkunskap.se/forum/forum.php Ingen trolling, ingen reklam. Inga baktankar. Du anklagar mig orätt.
Citera
2013-07-18, 17:51
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag länkar till ett inlägg som jag själv har skrivit på ett kristet forum. http://www.bibelkunskap.se/forum/forum.php Ingen trolling, ingen reklam. Inga baktankar. Du anklagar mig orätt.
Hepp.
Citera
2013-07-18, 18:58
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Vad fan har oändliga ettor? med gud att göra?
Citera
2013-07-18, 19:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, jag börjar med att hänvisa till "något" för att sedan säga att det är Gud för att inte proppa in honom innan de logiska argumenten framförts. Men jag anser att jag har belägg för det är Gud eftersom det jag beskriver som "något" har alla de egenskaper som bibeln tillskriver Gud.

Sen kan andra hänvisa till "något annat" och påstå att detta är oemotsägligt beskrivit i "Tao enligt Nalle Puh".

Citat:
Frågan om orsak och effekt är väl sund även om man går till botten med alltings upphov?

Nej.

Citat:
Du får väl bemöta mitt bevis först om du ska påstå att jag inte har belägg.

Bevisbördan är din.
Citera
2013-07-18, 19:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du inte säga att jag inte vet vad jag snackar om om du inte läser det. Detta måste illustreras med bilder och medföljande förklaringar. Jag kan inte infoga bilder (vad jag vet) på detta forum? Annars skulle jag gärna göra det.

En grafisk framställning av det oändliga 1. Inte dåligt.
Citera
2013-07-18, 19:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Finns det en första orsak eller en oändlig orsaksföljd? Någon som är intresserad av att svara på frågan?

Hur ska någon kunna veta det? Vi vet ju inte ens om det fanns en ultimat början eller om evigheter är annat än påhitt från begränsade varelser fast i kausaliteten..
Citera
2013-07-18, 20:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, jag börjar med att hänvisa till "något" för att sedan säga att det är Gud för att inte proppa in honom innan de logiska argumenten framförts. Men jag anser att jag har belägg för det är Gud eftersom det jag beskriver som "något" har alla de egenskaper som bibeln tillskriver Gud.
Så om vi reducerar det så finns Gud för att det står i bibeln?

Citat:
Frågan om orsak och effekt är väl sund även om man går till botten med alltings upphov?
Vi vet inte om det fanns en ultimat början. Vi vet inte om det finns något sådant som evigt eller evighet. Vi vet inte hur tid fungerade "innan" Big Bang eller om det ens är en giltig fråga. Hur ska vi då veta om kausaliteten som är bunden till tid som vi känner till den, även gäller frågan om en första orsak?

Citat:
Du får väl bemöta mitt bevis först om du ska påstå att jag inte har belägg. Bevis på ∞ 1(Gud)
Citat:
Jag påstår att detta bevisar Gud och eftersom det finns oändligt många fraktioner som är ∞ 1 på samma sätt som beskrivits ovan så är det härmed också bevisat att Gud är oändligt stor.

Du glömde förklara varför detta skulle bevisa Gud. Är inte det här likställt med argumentet att bibeln säger att Gud är ljus och vi vet att ljus finns, alltså finns Gud. Sådant nonsens?
Citera
2013-07-18, 20:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Citat:
Finns det en första orsak eller en oändlig orsaksföljd? Någon som är intresserad av att svara på frågan?
Hur ska någon kunna veta det? Vi vet ju inte ens om det fanns en ultimat början eller om evigheter är annat än påhitt från begränsade varelser fast i kausaliteten..
Vi kan inte veta det, det är jag med på, men kan man inte resonera sig fram till ett rimligt svar? Vi kan väl börja med att definiera vad som menas med en orsak. Orsak betyder väl något som leder till något annat? Håller du med?
Citera
2013-07-18, 20:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi kan inte veta det, det är jag med på, men kan man inte resonera sig fram till ett rimligt svar? Vi kan väl börja med att definiera vad som menas med en orsak. Orsak betyder väl något som leder till något annat? Håller du med?

Det har visst redan nämnds 5-10 gånger, att tid, rymd och kausalitet är kosmiska fenomen. Det är upp till dig att göre dom extra-kosmiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in