2013-07-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shredding-pow
Imorrn har jag uppkörning. Tog automatkörkort för fyra år sen (Enda tiden som fanns och jag var tvungen att ha bil i och med vistelse i USA), hur som helst... jag kan givetvis köra manuella bilar, men vad bör jag tänka på? Blir man fortfarande ombedd att "inspektera" bilen, typ oljan osv? Ecodriving?

Snabb catchup, någon?

Tackar

Du får göra ngn säkerhetskontroll. Typ däck kontroll. Spolarvätska idk, bromsar. Sök på google inner och yttersäkerhetskontroll eller ngt.

Ecodriving kollas också, alltså att du kan planera körningen så att du undviker onödiga stopp osv. Och inte kör 70 fram till en rondell eller ngt för att bromsa ner allt lika snabbt.
Citera
2013-07-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Ja och nej. Jag satte teoriprovet förra veckan, och jag pluggade med STR's bok från 2007, kompleterat med internet. Funkar finfint, inte jättemycket som ändrats utom statistik och 19:e januarigrejerna iår.

Om fyra timmar skall jag köra upp, nervös
Hur gick det :P?
Citera
2013-07-18, 16:13
Medlem
Sitter nu men en behörighet B, fruktansvärt skönt att kunna glida runt ensam i bilen! Körde upp tidigt på morgonen och det är mitt tips till er andra. Boka en tid tidigt på dagen, i allafall ifall ni kör upp nu under sommaren när många har semester. Jag var i princip ensam på vägarna under min uppkörning.

Lycka till ni andra!
Citera
2013-07-18, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enviision
Sitter nu men en behörighet B, fruktansvärt skönt att kunna glida runt ensam i bilen! Körde upp tidigt på morgonen och det är mitt tips till er andra. Boka en tid tidigt på dagen, i allafall ifall ni kör upp nu under sommaren när många har semester. Jag var i princip ensam på vägarna under min uppkörning.

Lycka till ni andra!

Pma alla teorifrågor du kommer ihåg.

Att boka tid tidigt i sthml spelar ingen roll det kommer alltid vara fullt ute på vägarna.
Citera
2013-07-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSecond
Pma alla teorifrågor du kommer ihåg.

Att boka tid tidigt i sthml spelar ingen roll det kommer alltid vara fullt ute på vägarna.

Så du menar att det är lika mycket trafik på vägarna en julimorgon kl 8 som det är en oktobermorgon kl 8? Om ja, vart åker du då för att uppleva detta?
Citera
2013-07-18, 18:11
Medlem
OG-lovers avatar
Juste kom på en fundering idag när jag var ute och körde. Om man har väjningsplikt mot korsande väg och ska ut på den, och det finns ett övergångsställe precis där jag måste vänta på fri trafik, ska jag då stanna innan övergångsstället(där jag har dåligt sikt) eller ska jag stanna efter övergångsstället(nästan ute på korsande vägen)?

Det är ju inte lämpligt att stanna på övergångsstället.
Citera
2013-07-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Juste kom på en fundering idag när jag var ute och körde. Om man har väjningsplikt mot korsande väg och ska ut på den, och det finns ett övergångsställe precis där jag måste vänta på fri trafik, ska jag då stanna innan övergångsstället(där jag har dåligt sikt) eller ska jag stanna efter övergångsstället(nästan ute på korsande vägen)?

Du ska stanna där du ser (och syns), även om det innebär att ditt fordon upptar en del av övergångsstället. Vart ska du annars stanna? 10 meter innan övergångsstället?
Citera
2013-07-18, 18:46
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Ja och nej. Jag satte teoriprovet förra veckan, och jag pluggade med STR's bok från 2007, kompleterat med internet. Funkar finfint, inte jättemycket som ändrats utom statistik och 19:e januarigrejerna iår.

Om fyra timmar skall jag köra upp, nervös

Undra hur det gick...
Citera
2013-07-18, 18:47
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover

Finns det inga fotgängare som ska korsa så kan du ju stå och vänta på övergångsstället. Om det däremot var folk på ingång är det bättre att släppa över dom och sen rulla fram till korsningen så att du kan se vad som är på gång.
Citera
2013-07-18, 18:57
Medlem
cattivos avatar
Jag klarade teorin idag med 53 poäng! nu är det bara uppkörningen kvar..
Citera
2013-07-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cattivo
Jag klarade teorin idag med 53 poäng! nu är det bara uppkörningen kvar..

Pma alla teorifrågor du kommer ihåg!
Citera
2013-07-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSecond
Pma alla teorifrågor du kommer ihåg!

Är det inte bättre om du lär dig att förstå tanken med varför regeln är som den är, istället för att försöka tigga ihop frågor av någon som gjort minst 1 teoriprov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in