2013-07-18, 18:32
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Har för mig att när det gäller mord så är det planering bakom och när det gäller dråp så är det något som händer i stridens hetta.
Både mord och dråp kräver att det finns ett uppsåt. Annars kan man bara dömas för vållande till annans död. Dråp är något "lindrigare" än mord, det kan till exempel finnas förmildrande omständigheter.
Men både mord och dråp är alltså ett avsiktligt dödande av en människa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A5p
Citera
2013-07-18, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Dråp är mord med förmildrande omständigheter.
Jag vet en kille som blev dömdför dråp helt utan uppsåt att mörda någon.
Som jag gav exempel på innan.
Det va bråk, båda slogs, den ene åkte i backen å slog i skallen mot trottoaren och dog.
Citera
2013-07-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don-Vito-Corleone
Helt sjukt, Har suttit och läst hela tråden tills nu.
På riktigt bigup till er som åker ut och leter och så, Guld!
Just nu vill man läsa i någon tidning att dom hittat henne levande i en källare lr nått.
Tror vi kan glömma BO levande tyvärr, frågan är mer var är BO??
Citera
2013-07-18, 18:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Det va bråk, båda slogs, den ene åkte i backen å slog i skallen mot trottoaren och dog.
Domstolen ansåg det uppsåtligt.

Brottsbalken 3 kap. Om brott mot liv och hälsa
Citat:
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

[...]

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas
1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag (2010:370).
Citera
2013-07-18, 18:48
Medlem
MjaeuMjaeus avatar
Hej!!

Det som har hänt med I är en hemsk grej som aldrig någon borde utsättas för men när det finns folk som AJ på våra gator så kommer detta hemska aldrig upphöra.

Vi kan väl börja med att utesluta stycknings teorin med tanke på att det inte kan ha hänt då detta skulle ta för lång tid och låta alldeles för mycket, likadant med att syra skulle använts.

AJ är en smart, intelligent, vältalig och väldigt trevlig människa vid första mötet kan intyga detta då jag träffat honom fåtalet ggr (vill helst inte gå in på varför jag träffat honom men efter vissa omständigheter så pratar jag inte längre med honom, kommer aldrig göra det igen).
Dom flesta vet inte hur en riktig psykopat är som person utan tror oftast att det är en människa som inte passar in i samhället men det är en person som passar bättre in i samhället än dom flesta. Oftast i tidningarna så står det: fru/man, grannar eller anhöriga trodde aldrig personen dom känner kunde göra detta om det tex handlar om ett mord någon dom kände har begått eftersom dom alltid uppfattat personen som ''en i gänget''.

Jag tror I:s kropp ligger rakt framför näsan på oss, AJ ville nog bli av med kroppen så fort som möjligt för ju längre tid det går ju större chans är det att någon kommer på honom.

Dom två som sitter anhållna har säkert begått ett litet misstag t.ex att inte stängt av mobilerna så dom blivit pejlade till I:s adress eller AJ:s mors adress men det hjälper ju inte polisen mer egentligen eftersom det varken finns en kropp eller en GM det finns konkreta bevis mot.
Hade jag varit dom killarna som sitter anhållna så hade jag aldrig vågat säga något för dom vet hur mycket ''makt'' om jag får uttrycka mig så AJ har dom skulle bli totalt sönder slagna till och med kanske mördade om AJ fått reda på att dom golat!!

AJ har och kommer alltid vara full av skit likadan som hans mor, SÅDAN MOR SÅDAN SON!!
Hon är verkligen en människa för sig försvarar honom hela tiden fastän hon sett med egna ögon flera misshandlar han gjort på tjejer och även muntliga hot på hennes egen pojkvän. Hon är inblandad det är jag säker på eller så åtminstone vet allt som hänt.

Vi kan väl försöka hålla oss till fakta eller lite smartare teorier här inne så ska vi försöka lösa det här så AJ hamnar där han alltid hört hemma, bakom lås och bom.
Citera
2013-07-18, 18:51
Medlem
panzertaxs avatar
För att försöka vara lite pragmatisk så är det två aspekter jag tycker är viktiga. Ingen av dessa har mördat innan (vad vi vet). DB har erfarenhet av lik (släkt som döda) men det är inte samma sak som att dräpa någon. Att stå där med ett lik tror jag är en stressfaktor nog oavsett hur tuff kvinnomisshandlare man är eller ej.

Faktor nr2 är då man upptäcker att blodet sölar i trapphuset. Eftersom man inte städar upp efter sig, så är detta en stressfaktor.

Vem ska de stressa emot? AJ, som befunnit sig på mordplatsen och som varit i telefonkontakt.
Stressen gör att de fort som sjutton vill bli kvitt liket. Att det ännu inte är funnet behöver inte på något sätt tyda på att det inte finns på Hunneberg t.ex.
Citera
2013-07-18, 18:54
Medlem
panzertaxs avatar
Dvs man ska inte vara för snabb med att utesluta lokala områden, även om GM antagligen haft tid att åka till såväl Arvidsjaur och Norge och tillbaka... om du har dödat en person medvetet och planerat så är du nog mer villig att färdas långt än om du bara varit en idiot o slagit någon sönder o samman pga svartsjuka. Även om dessa herrar har haft en tänkt mordplats innan, så tror jag fortfarande det stressar dem.
Citera
2013-07-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjaeuMjaeu
Hej!!

Det som har hänt med I är en hemsk grej som aldrig någon borde utsättas för men när det finns folk som AJ på våra gator så kommer detta hemska aldrig upphöra.

Vi kan väl börja med att utesluta stycknings teorin med tanke på att det inte kan ha hänt då detta skulle ta för lång tid och låta alldeles för mycket, likadant med att syra skulle använts.

AJ är en smart, intelligent, vältalig och väldigt trevlig människa vid första mötet kan intyga detta då jag träffat honom fåtalet ggr (vill helst inte gå in på varför jag träffat honom men efter vissa omständigheter så pratar jag inte längre med honom, kommer aldrig göra det igen).
Dom flesta vet inte hur en riktig psykopat är som person utan tror oftast att det är en människa som inte passar in i samhället men det är en person som passar bättre in i samhället än dom flesta. Oftast i tidningarna så står det: fru/man, grannar eller anhöriga trodde aldrig personen dom känner kunde göra detta om det tex handlar om ett mord någon dom kände har begått eftersom dom alltid uppfattat personen som ''en i gänget''.

Jag tror I:s kropp ligger rakt framför näsan på oss, AJ ville nog bli av med kroppen så fort som möjligt för ju längre tid det går ju större chans är det att någon kommer på honom.

Dom två som sitter anhållna har säkert begått ett litet misstag t.ex att inte stängt av mobilerna så dom blivit pejlade till I:s adress eller AJ:s mors adress men det hjälper ju inte polisen mer egentligen eftersom det varken finns en kropp eller en GM det finns konkreta bevis mot.
Hade jag varit dom killarna som sitter anhållna så hade jag aldrig vågat säga något för dom vet hur mycket ''makt'' om jag får uttrycka mig så AJ har dom skulle bli totalt sönder slagna till och med kanske mördade om AJ fått reda på att dom golat!!

AJ har och kommer alltid vara full av skit likadan som hans mor, SÅDAN MOR SÅDAN SON!!
Hon är verkligen en människa för sig försvarar honom hela tiden fastän hon sett med egna ögon flera misshandlar han gjort på tjejer och även muntliga hot på hennes egen pojkvän. Hon är inblandad det är jag säker på eller så åtminstone vet allt som hänt.

Vi kan väl försöka hålla oss till fakta eller lite smartare teorier här inne så ska vi försöka lösa det här så AJ hamnar där han alltid hört hemma, bakom lås och bom.

Det enda som fortfarande förbryllar mig är varför man har så bråttom med att bli av med kroppen, all denna panik. För att några dagar senare självmant gå till polisen. Visserligen kan ju detta vara ett sätt att försöka verka vara mindre misstänkt på. Men det klingar ändå inte riktigt..
Citera
2013-07-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Är det någon här som känner de inblandade som kan bidra? Har sonen känslig hud? Barn skriker t ex om de är röda i rumpan vilket många barn lätt blir om blöja inte byts ofta (säg ca kl 20-15, ganska många timmar). Jag tror inte att en stressad mördare/kvinnomisshandlare eller hans kompis DB tänker på att t ex zinksalva minskar svedan för barnet. En kvinna som själv har tagit hand om småbarn gör det. Alternativt kanske en som är personlig assistent (FH?).

Var i lägenheten fanns sonen? Hade han blöja på? Äter han välling? Hade han nappflaska att ta själv? En på 18-månader kan ta sin flaska själv. Hade AJ eller någon annan ställt några fyllda nappflaskor så att han inte skulle skrika p g a hunger? Tänker man så kallt när man har mördat någon eller ringer man t ex sin mamma?

Om sonen har gallskrikit i perioder p g a fylld blöja och hunger och inga grannar har reagerat så är det ju bedrövligt. Vad säger grannarna idag? Eller har de hört sonen och vågar inte säga att de struntade i honom?

Tror ni verkligen att han ägnat barnet en endaste tanke? Vi pratar om en kille som fullkomligt skiter i sina egna barn. Sover dessutom barnet när händelsen sker tror jag att barnet är det sista han tänker på. Han står med ett lik han måste bli av med, det e hans första prioritet vid tillfället, hans andra är att komma därifrån så fort det bara går utan att någon ser hono. Tror inte ens barnet finns med i hans tankeverksamhet.
Citera
2013-07-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Uppsåt är ganska brett och sträcker sig ända till likgiltighet, dvs slår du någon i ansiktet hårt kan man bedöma det som att du har för avsikt att skada personen och är medveten om, och likgiltig till, riskerna med ditt handlande. En normalt begåvad person vet att en full människa kan ramla baklänges, slå i huvudet och dö om denne träffas kraftigt slag i ansiktet.
Citera
2013-07-18, 19:15
Medlem
MjaeuMjaeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnisal
Det enda som fortfarande förbryllar mig är varför man har så bråttom med att bli av med kroppen, all denna panik. För att några dagar senare självmant gå till polisen. Visserligen kan ju detta vara ett sätt att försöka verka vara mindre misstänkt på. Men det klingar ändå inte riktigt..

För om man går till polisen självmant så gör det ju oftast att man vill verka mindre misstänkt som du själv skrev.
Tror bara att han tänkte ju snabbare han blir av med kroppen ju snabbare försvinner problemet så att säga.
Citera
2013-07-18, 19:15
Medlem
Vbg1972s avatar
Kan man hoppas på svar om blodet från Skl i morgon, tro? Hoppas attt någon mer lämnat blodspår eller liknande isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in