2011-10-24, 05:15
Medlem
Bertings avatar
En annan god korv är en ungersk, säljs i vanliga butiker, 2 st. inplastad vacuumpack,
Guylai Kolbasz. Dessa är lite kortare och tjockare än de vanliga ölkorvspinnarna.
Inte helt fel till en tysk smuggelöl.
Citera
2012-06-22, 17:21
Avslutad
Möllers Smokey är verkligen super. Den har en självklar plats hos mig vid fylla och jag kan åka runt hela stan för att hitta den om butiken jag vanligtvis handlar i har slut på den. Ridderheims Smokey Cabanoss är ett okej substitut men inte mer. Möllers är seg, torr, rökig och osaftig, alltså när man tuggar på bitarna så får man ingen "köttsaft". Nu när jag skriver det så låter det jävligt trist men i själva verket så är det just den sega torrheten som gör det. Lite som Beef Jerky, fast inte, men med korv (om ni fattar vad jag menar).

Best korv ever.
Citera
2012-06-26, 20:38
Medlem
Bomastomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHHHHH
Ridderheims jambalaya, bästa som finns.

Kunglig! Ska springa och köpa på en gång!
Citera
2013-02-01, 07:52
Bannlyst
Finns det några riktigt heta och kryddiga ölkorvar där ute? Gärna med mer sting i än Ridderheims Explosion och Red Devil som ju förvisso duger i krig, men ändå inte riktigt kommer upp i den hettan och kryddigheten jag efterfrågar.
Citera
2013-02-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Finns det några riktigt heta och kryddiga ölkorvar där ute? Gärna med mer sting i än Ridderheims Explosion och Red Devil som ju förvisso duger i krig, men ändå inte riktigt kommer upp i den hettan och kryddigheten jag efterfrågar.

Hejsan!
Tror nog att explosion är bland dom starkaste av dom klassiska korvarna du hittar i vanliga affärer, Annars kan du kanske gå till någon chark eller deli eller någon specialbutik och fråga efter utländska varianter.

Kan varmt rekommendera en korv från mina hemtrakter, Merguez.

Det är en stark, nordafrikansk lammkorv som garanterat klår explosion och dom andra svenska klassikerna, åtminstone gjorde farmors det!

Den är traditionellt gjord på fårtarmar, men jag vet att scan även har en variant i syntet, den är dock lika stark som en vanlig varmkorv.

Nu är detta ingen riktig ölkorv, men den har samma konsisten som en ölkorv, brukar vara lite smalare och ofta korta som prinskorvar, och kan med fördel ätas kall.

http://en.wikipedia.org/wiki/Merguez
Citat:
Merguez is a fresh sausage made with lamb, beef, or a mixture stuffed into a lamb-intestine casing. It is heavily spiced with chili pepper or harissa, which gives it its characteristic piquancy and red color, as well as other spices such as sumac, fennel, and garlic.

Här kan du laga egen.

Senast redigerad av Haschpundaren 2013-02-01 kl. 19:54.
Citera
2013-02-02, 20:16
Medlem
Krexuss avatar
Sitter just nu och tuggar på Ridderheims Jambalaya och dricker ett par Heineken, riktigt god faktiskt men det står '' Chili Stark '' men... vars är hettan?
Citera
2013-02-03, 13:58
Medlem
Nhetiks avatar
Lånar tråden lite.

Någon som vet vart man kan köpa ölkorv i lösvikt i Stockholmsområdet?
Citera
2013-02-06, 00:17
Medlem
demondogpros avatar
red devil! rakt av
Citera
2013-07-18, 01:48
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nhetik
Lånar tråden lite.

Någon som vet vart man kan köpa ölkorv i lösvikt i Stockholmsområdet?
I de olika saluhallarna bland annat. För tillfället sitter jag och smaskar på en ölkorv inköpt hos Södercheesen i Söderhallarna - Starke Per. Riktigt god. Lagom mycket hetta och perfekt tuggmotstånd. Tidigare gjorde de en grövre variant av korven men sen övergick de till ett smalare format och den är faktiskt bättre. Jag föredrar att köpa ölkorv som inte ligger vaacumförpackad så jag handlar nästan alltid där, i Hötorgshallen eller i den polska butiken vid St Eriksplan. De säljer en polsk kabanossen som är väldigt smakrik utan att vara det minsta stark. Len och rund i smaken och mjukt tuggmotstånd till skillnad från alla hårdrökta korvar.
Senast redigerad av Cineasten 2013-07-18 kl. 01:51.
Citera
2013-07-20, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
I de olika saluhallarna bland annat. För tillfället sitter jag och smaskar på en ölkorv inköpt hos Södercheesen i Söderhallarna - Starke Per. Riktigt god. Lagom mycket hetta och perfekt tuggmotstånd. Tidigare gjorde de en grövre variant av korven men sen övergick de till ett smalare format och den är faktiskt bättre. Jag föredrar att köpa ölkorv som inte ligger vaacumförpackad så jag handlar nästan alltid där, i Hötorgshallen eller i den polska butiken vid St Eriksplan. De säljer en polsk kabanossen som är väldigt smakrik utan att vara det minsta stark. Len och rund i smaken och mjukt tuggmotstånd till skillnad från alla hårdrökta korvar.

Vill du verkligen ha god korv föreslår jag http://www.hotorgshallen.se/handlare/delikatesser-specialiteter/oesterqvist-delikatesser-catering

Där du skall införhandla rökpiskan/eldpiskan och sedan den absolut bästa svenska korven som finns(väldigt få känner till den)

Rackabaissaren, jag föredrar den grillad/stekt men är supergod som ölkorv också. Glöm inte att köpa estniskt saltgurka när du ändå är där, jag har handlat där sedan 90-talet och kan inte längre äta korv från vanlig livsmedelsaffär.
Citera
2015-03-10, 02:19
Medlem
Cineastens avatar
Sen bump.

Jag åt en grymt god, tjock ölkorv nyss, inköpt på Hemköp vid Skanstull. Mörk, rökt och väldigt het. Tyvärr har inte förpackningen någon etikett och jag minns inte vad korven heter men ska ta reda på det i veckan och posta namnet här. Den är iaf ruskigt god. Tillsammans med en Founders All day IPA Session ale är det rena himmelriket.

Eldpiskan som nämns i kommentaren innan mig är även den god. Köper den i Söderhallarna emellanåt och det slår aldrig fel. Några bitar Eldpiskan, några oststavar, lite dipp eller Santa Marias Chipotle Salsa och himmelriket är nära.
Senast redigerad av Cineasten 2015-03-10 kl. 02:23.
Citera
2015-03-17, 20:33
Medlem
Vad fan har dem gjort med Ridderheims hot amigo? Smakar inte alls lika najs som innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in