2013-07-17, 15:04
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Han är möjligtvis excentrisk (och har minst sagt en del udda idéer), men galen
är han inte.
Han är en helt sinnesjuk mördare att han inte skulle vara galen är skrattretande.
Citera
2013-07-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Han är en helt sinnesjuk mördare att han inte skulle vara galen är skrattretande.
Citat:
Psykolog: -Ville satt en diagnose på Vikernes i dag

Da Varg Vikernes ble dømt for overlagt drap i 1994, fikk han den vage diagnosen mangelfullt utviklede sjelsevner. – Dette var en samlekategori for blant annet personlighetsforstyrrelser. I dag ville man fått en mer spesifikk diagnose i tråd med dagens diagnosesystem, sier rettspsykolog Pål Grøndahl.

http://www.nrk.no/nyheter/1.11135539
Citera
2013-07-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske

Han är en mördare, ja. En person som begått ett mord, och avtjänat sitt fängelsestraff för det.
Vad är det som säger att han skulle vara sinnessjuk för det, och vad är det som är så "skrattretande" med att han inte skulle vara galen? En person som är sinnessjuk och galen skulle inte klara av att upprätthålla det liv han lever; delvis kändisskapet från Burzum-tiden, delvis en familj med snart fyra barn, och delvis hans politiska engagemang där, trots att det mest yttrar sig via blogg och andra inlägg på internet, ändå märks att han är påläst och medveten om vad som händer i världen.
Utveckla ditt resonemang, tack.

För övrigt skulle jag bli ytterst förvånad om det finns någon egentlig grund till gripandet (fyra lagliga salongsgevär samt politiskt inkorrekta uttalanden kan inte klassas som en sådan) eller det faktum att de haft Vikernes under uppsikt i flera år. Och så länge ingen egentlig grund kan anges, så fortsätter jag att betrakta gripandet av Vikernes så som jag gör nu: Ett vidrigt övergrepp på yttrandefriheten.
Citera
2013-07-17, 16:42
Medlem
Nu har det ju gått ett antal år sedan Vikernes var i ropet som mest, med mord och kyrkbränder och skit, och sedan dess har Breivik klivit fram och knuffat ner Vikernes från positionen som Norges farligaste högerextremist, så det är klart att Varg nu måste hitta på något stort för att återerövra tronen. Dags att ladda salongsgevären!

Nä, skämt åsido så tror jag inte att han skulle ha planerat någon massaker med salongsgevär legalt köpta av frun som har vapenlicens, men en tönt av astronomiska mått är han oavsett. Men jag uppskattar verkligen mycket av Burzums tidigare musik.
Senast redigerad av NinoRojo 2013-07-17 kl. 17:01.
Citera
2013-07-17, 17:19
Medlem
Draup.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om Varg i Gomorron Sverige:

http://www.svtplay.se/klipp/1348958/vem-ar-varg-vikernes

Röstlund reagerar också på de lösa grunderna för gripandet.

Vart positivt överraskad av Röstlund där - förutom att jag tycker att han har lite fel i sista meningen. mig veterligen så är åtminstone Belus, Fallen Och Umskiptar uppskattade skivor.
Citera
2013-07-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draup.
Vart positivt överraskad av Röstlund där - förutom att jag tycker att han har lite fel i sista meningen. mig veterligen så är åtminstone Belus, Fallen Och Umskiptar uppskattade skivor.

Samma här! Och de skivorna är uppskattade men fruktansvärt förbisedda, tyvärr.

Angående mordet på Øystein Aarseth har Jørn Stubberud (Necrobucher) kommenterat det med att om Øystein gjort mot honom vad han gjorde mot Varg, hade han (Jørn) gjort lika dant som Varg.
Citera
2013-07-17, 19:42
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
För det första så var det ett svar på ett citat av Voltaire. För det andra; sedan när har det varit tillåtet att kritisera muslimer! den som ens tänker tanken att göra det blir både hängd, skjuten, torterad och skandaliserad, det är lite olika beroende på var man befinner sig i världen.

Så sent som i dagarna kritiserades muslimer i en dokumentär på svt2. Även kristendomen kritiserades. Gissa vilka som inte kritiserades? Varg greps för att han öppet (på nätet) deklarerade ett motstånd mot världsjudendomen. Om han begränsat sig till islam och muslimer hade han fortfarande varit fri.

Det finns inte några som helst bindande bevis till anklagelserna men idag räcker det att kritisera judar för att gripas och dömas för terrorism.
Senast redigerad av -DaRude- 2013-07-17 kl. 19:48.
Citera
2013-07-17, 19:48
Medlem
SirNorbagges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
Ja, pratar kass franska gör han också, undra hur franska ultranationalister reagerar på det

Haha, ja. Tenkte det samme. Kristian/Varg er jo helt latterlig, ingen overraskelse at han er en martyr her på Flashback. Bytt ut Waffen SS-bilene hans med Al Qaida og denne pseudo-viking-filosofien hans med tilsvarende Allah-svada, så hadde man nok sett en helt annen reaksjon. Same shit, different wrapping.
Citera
2013-07-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sathrah
Han är en mördare, ja. En person som begått ett mord, och avtjänat sitt fängelsestraff för det.
Vad är det som säger att han skulle vara sinnessjuk för det, och vad är det som är så "skrattretande" med att han inte skulle vara galen? En person som är sinnessjuk och galen skulle inte klara av att upprätthålla det liv han lever; delvis kändisskapet från Burzum-tiden, delvis en familj med snart fyra barn, och delvis hans politiska engagemang där, trots att det mest yttrar sig via blogg och andra inlägg på internet, ändå märks att han är påläst och medveten om vad som händer i världen.
Utveckla ditt resonemang, tack.

För övrigt skulle jag bli ytterst förvånad om det finns någon egentlig grund till gripandet (fyra lagliga salongsgevär samt politiskt inkorrekta uttalanden kan inte klassas som en sådan) eller det faktum att de haft Vikernes under uppsikt i flera år. Och så länge ingen egentlig grund kan anges, så fortsätter jag att betrakta gripandet av Vikernes så som jag gör nu: Ett vidrigt övergrepp på yttrandefriheten.
Om set varit en Afrikan gripen i Sverige då?
Citera
2013-07-17, 20:33
Medlem
Atlanteans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirNorbagge
Haha, ja. Tenkte det samme. Kristian/Varg er jo helt latterlig, ingen overraskelse at han er en martyr her på Flashback. Bytt ut Waffen SS-bilene hans med Al Qaida og denne pseudo-viking-filosofien hans med tilsvarende Allah-svada, så hadde man nok sett en helt annen reaksjon. Same shit, different wrapping.

Ifall en muslim greps för att han skrivit samhällskritiska saker på sin blogg och införskaffat lagliga vapen, så hade jag vänt mig mot det också.

Det är en dålig samhällsutveckling när folk grips på så lösa grunder, oavsett vem det är som grips.

De västeuropeiska staterna och deras säkerhetstjänster är ett större hot mot demokrati och åsiktsfrihet än Al Qaida.
Citera
2013-07-17, 20:55
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
Förstår faktiskt att den franska polisen gör som dom gör, han har ju bevisligen redan mördat en person och bränt ner ett antal byggnader. Är ju ingen expert på området, men återfall känns väl inte helt osannolikt.

Förövrigt smått förvånad att han bosatte sig i Frankrike, trodde han föredrog Tyskland.
Citera
2013-07-17, 21:00
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogaholmslimpan
Förstår faktiskt att den franska polisen gör som dom gör, han har ju bevisligen redan mördat en person och bränt ner ett antal byggnader. Är ju ingen expert på området, men återfall känns väl inte helt osannolikt.

Förövrigt smått förvånad att han bosatte sig i Frankrike, trodde han föredrog Tyskland.

Han är redan dömd och straffad för det. Däremot finns det inga som helst bevis på några terroristplaner, det är bara en plot för att fängsla en antisionist och åstadkomma hårdare vapenkontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in