Citat:
Ursprungligen postat av
GoMute
Nej, du som individ är inte obetydlig. Däremot är du individ inte representativ för svenskarna och därmed irrelevant till allt jag pratat om.
http://www.bra.se/download/18.1ff479c3135e8540b29800016186/2012_07_Hatbrott_2011_webb.pdf
Kan du hantera så mycket text tror du?
http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f180002855/1310031169424/2009_10_hatbrott_2008.pdf
Se annars sida 39. 3% mot majoriteter, 16% mellan minoriteter och 80% mot minoriteter.
Bra! Du följer mitt manus och går rakt in i fällan. Jag visste nämligen att du skulle ha källor på denna statistik, vilket skulle föra in debatten till min poäng. Hade du pratat mer om personers verkliga upplevelser, istället för att se dessa som ”betydelselösa” så hade du antagligen kunnat se att denna statistik inte är speciellt tillförlitlig. Varför är det så? Jo, det ska jag tala om för dig.
Jag kan förvisso tänka mig att en person som bott i Sverige länge, en som tillhör kategorin ”andra generationens invandrare” oftare blir utsatta för rasism och främlingsfientlighet av Svenskar, eftersom att dessa ofta integrerats mer bland Svenskarna, och som sådant tillhör en minoritet bland dessa. Däremot har du ingen koll på hur flyktingar tänker och ser på Sverige. Många flyktingar har ingen tillit till rättssamhället alls, eftersom att dessa ofta kommer från länder där rättssamhället är outvecklat och där lagarna som gäller sällan fungerar i praktiken. Dessutom kan du ha med i beräkning att många av dessa inte har förtroende för polisen, då dessa på gott och ont varit jagade som illegala flyktingar. Och även om dessa får asyl så suddas inte den förgångna bilden av rättssamhället, eller polisen för den delen, ut bara för det. Det tar lång tid. Detta gör att de flesta brott som flyktingar blir utsatta för sällan anmäls, utan många tar lagen i egna händer, vilket har ställt till med en massa problem.
Detta är också i kombination med att många flyktingar sällan beblandar sig med Svenskar, utan man umgås mestadels med människor av samma språk och ursprung, och att man allt för ofta (i min mening) bor i väldigt invandrartäta områden. Just det sistnämnda ser jag väldigt negativt till, eftersom att när man gör på detta sätt så har man extremt lite kunskap om att invandrare inte är en homogen grupp, utan att det mellan olika invandrargrupper finns enorma splittringar. Ja, ”t.o.m.” bland olika muslimska grupper finns det enorma splittringar, inte minst mellan shia- och sunnimuslimer. Bland dessa förekommer det enormt mycket hat och det är inte sällan som hatet är rakt igenom rasistiskt motiverat. Detta kommer, p.g.a. det förstnämnda, sällan upp till den statistiken du så oemotsagt tror på.
Jag själv kom hit för lite mer än 10 år sen. Jag har sedan dess kunnat integrera mig i det Svenska samhället, och jag har lämnat Islam, inte för att jag avskyr religionen, men snarare för att slippa problem (från både Svenskar och Invandrare), vilket gör att jag snarare betecknar mig som en sekulär muslim. Jag har förtroende för rättssamhället, jag har förtroende för polisen (oftast iaf) och jag tycker om Sverige, även om jag i första hand betecknar mig som Syrisk. Däremot har min pappa fortfarande väldigt svårt att finna tillit till rättssamhället, eftersom att det ligger kvar hos honom då han är uppvuxen i ett helt annat samhälle än jag, där polisen varit korrupta och där rättssamhället varit föråldrat och inte fungerat. En viktig del av en rättsstat är att folket har förtroende för rättsstaten, vilket är ett ökande problem i Sverige. Så din statistik är inte ett dugg tillförlitlig när det iaf kommer till just flyktingar.