Citat:
Ursprungligen postat av
Haendlmaiers
Jag är inte helt övertygad om RB Leizpig, ännu. Arbetet har hittills gått över allas förväntan och att dem nästa säsong spelar i 3. Bundesliga sätter verkligen klubben på kartan. Men jag hyser fortfarande frågetecken för hur stark organisationen är som ligger bakom arbetet. Ralf Rangnick, som någonstans är en nyckelperson, tycks ju inte ha några planer på att stanna efter det att hans kontrakt gått ut 2015. Försvinner Rangnick tror jag också att projektet kan stanna upp och det rejält.
Samtidigt är det tydligt hur klubben inte värvar "för värvandets skull", som det så fint har uttryckts. Är onekligen långsiktiga värvningar och truppen som sätts ihop nu är snarare en trupp för 2.liga än 3.liga. Om Rangnick stannar tills 2015 har klubben nu två år på sig att förberedda en ersättare redan, oavsett vad man vill tro finns det nog en hel del kompetenta inom den tyska fotbollen som gärna hade rört sig till de pengarna. Träningscentrumet som byggs i Leipzig kommer hålla högsta klass, arenan är väldigt modern och upprustad, hela den östtyska marknaden står till klubbens förfogande.
Håller med om att Rangnick vore ett stort tapp, men en ersättare lär gå att hitta. Kollar man den övriga personalen hittar vi scouter ifrån HSV, Schalke och Rostock. Tränarstabbet består av individer med erfarenhet ifrån Bayern München, Hoffenheim, osv. Det stora frågetecknet för mig är i så fall Zorniger. Får se om RBL satsar på honom eller värvar ett starkare namn inom 1-2 säsonger.
Leipzig värvningar så här långt:
Kimmich (18 år) - 500 000 euro
Poulsen (19 år) - 600 000 euro
Papadimitriou (19 år) - 200 000 euro
Luge (22 år) - 80 000 euro
Jung (21 år) - Gratis
Thomalla (20 år) - Gratis
Willers (26 år) - Gratis