Resultat: .
0%
röster
2013-07-15, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Bayern har både kvalitets och åldersmässigt en trupp som verkligen kan dominera världsfotbollen de kommande 10 åren. Nu brukar ju inga lag dominera så länge, men räkna med 5 år. Den här bredden och organisationen med Sammer i spetsen är skrämmande bra. Oavsett om Pep inte blir långvarig så tror jag på dominans, antingen med eller utan honom.

Real och Chelsea som främsta utmanare, kanske Barcelona också men deras nuvarande styrelse är hjärndöd.

De mest intressanta blir om något lag kan komma upp i Dortmunds nivå de kommande åren. Finns det några med potential? Schalke har nästan alla förutsättningar, Wolfsburg har ju pengarna osv men annars ser det tomt ut. Redbull Leipzig om ett par år.

Det går fort när spelare blir för mätta. Det krävs mycket för att hålla sig på samma höga nivå i tio år. Se på Barca t.ex. Många trodde att de skulle dominera fotbollen en lång tid framöver, men efter CL-vinsten 2011 blev spelare som Valdes, Alves, Pique, Puyol, Busquets, Xavi, Iniesta, Villa etc mätta. Du måste alltid ha spelare som törstar efter att vinna titlar.

Vi får väl se om Bayern kan hålla hungern uppe, men min känsla är att att spelare som Neuer, Lahm, Schweini, Kroos, Müller, Ribery, Robben etc kommer att känna sig mätta inom kort. Dock har ju Bayern en sådan sjuk bredd att det finns spelare som kan ersätta dessa. Men vi får som sagt se om de kan hålla samma nivå framöver.
Citera
2013-07-15, 18:10
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Så blir det nog, delar dina åsikter. Det som talar emot Dortmund och Schalke, är att de kommer ifrån relativt fattiga områden(i jämförelse med det välmående Tyskland). Om man tänker efter är nästan alla de största klubbarna mer eller mindre ifrån rika regioner(Real, Bayern, Barcelona, Man U, Arsenal, Juventus etc). En del har varit lyckligt lottade och fått in en stormrik arab eller ryss. Nu säger jag inte att de är framgångsrika enbart för den sakens skull, men visst har det en påverkan, det kan man inte förneka.

Helt klart är det så. Där har Bayern, Frankfurt och Hamburg verkligen enorma fördelar jämfört med många andra tyska lag (då speciellt de östtyska lagen). Samtidigt är det så att det bor enormt många människor i (Rhein-)-Ruhr området är knappast så att det saknas ekonomiska förutsättningar där heller, även om de tre tidigare nämna ligger långt före. Överlag är ju den tyska befolkningen väldigt köpstark, där tappar Leverkusen och Wolfsburg mycket på grund av sina ringa storlekar.

Måste för övrig hålla med om att Gomez gör sig bra i sina nya tröja:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q71/s720x720/229433_620613867963024_1849737267_n.jpg

Ser fram emot Lazio - Fiorentina.
Citera
2013-07-15, 19:25
Medlem
Oranginas avatar
Ska ni köpa Reus och Lewandowski nästa sommar eller?
Citera
2013-07-16, 06:23
Medlem
cyberkalles avatar
Det var så vackert och tillsammans med min kompis Chianti från Toscana så kom det en tår i går kväll när 4522 lade upp detta.

https://www.flashback.org/sp44332110
Citera
2013-07-16, 06:25
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangina
Ska ni köpa Reus och Lewandowski nästa sommar eller?
Gråt lite mer för fan.

Reus kommer inte att komma men om Lewandowski kommer nästa sommar så gör han det gratis.
Citera
2013-07-16, 06:45
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Det är intressant med vilka klubbar som skulle kunna "utmana" Bayern på allvar. (Ekonomiskt är det helt klart omöjligt för någon annan klubb att komma upp i Bayerns nivåer på minst 10 år.) Lyckas Dortmund fortsätta med sitt koncept utan att få storhetsvansinne är de självklart frontrunner. Schalke kräver nog bara lite mer kontinuitet på tränarsidan men har annars goda ekonomiska förutsättningar (trots skulderna) med en stark sponsor i ryggen. Hade stora förhoppningar för Rangnick där, synd att det gick som det gick.

Leverkusen presterar visserligen till och från och har i allmänhet ett bra koncept vad gällare tränare och ungdomsakademi. Men de saknar stort publikstöd och Bayer har längre varit restriktiva med att skjuta till pengar - utan pengar därifrån är klubben inte tillräckligt stor för att riktigt utmana på längre sikt. Wolfsburg är då en intressant klubb, Volkswagen verkar ha intresse till och från men inga allt för stora summor skjuts till där heller. Långsiktighet är något som absolut saknas där också, men Volkswagen är tillräckligt stora för att ignorera det och skjuta till pengar skulle det finnas vilja inom företaget.

Även Hamburg är en klubb som borde vara mycket starkare än vad de är just nu. Enormt mycket pengar finns det i staden Hamburg, stort publikstöd, tradition och skulle i allmänhet kunna locka spelare. Vi vet dock hur situationen är där, slutar de misshandla klubben lär det ändå ta minst 5 (snarare 10) år innan klubben byggs upp igen. RB Leipzig är väl tyvärr ett av de största "hoten". Den truppen de värvar ihop för 3.liga kan mycket väl marschera igenom rakt upp till 2.an. Lär väl i och för sig ta några år innan de utmanar toppen i Bundesliga.

Personlig ranking efter lag med bäst förutsättningar:

1) Dortmund (Fortsätta på samma väg)
2) Schalke (Långsiktighet)
3) Leipzig (Har alla förutsättningar)
4) Wolfsburg (Kräver att Volkswagen satsar mer)
5) Hamburg (Långsiktighet)
6) Leverkusen (Kräver att Bayer satsar mer - lär inte hända)
7) Frankfurt ("Outsider")

Bra inlägg och jag håller med dig och visst hoppas vi alla på att få se Leipzig i BL.
Citera
2013-07-16, 09:08
Medlem
Jag är inte helt övertygad om RB Leizpig, ännu. Arbetet har hittills gått över allas förväntan och att dem nästa säsong spelar i 3. Bundesliga sätter verkligen klubben på kartan. Men jag hyser fortfarande frågetecken för hur stark organisationen är som ligger bakom arbetet. Ralf Rangnick, som någonstans är en nyckelperson, tycks ju inte ha några planer på att stanna efter det att hans kontrakt gått ut 2015. Försvinner Rangnick tror jag också att projektet kan stanna upp och det rejält.

Annars är jag glad över att se att Markus Gisdol, en udda personlighet, faktiskt gör något vettigt i Hoffenheim och satsar på egna talanger istället för att fortsätta värva andrahandsalternativ från toppklubbarna i Bundesliga. Hoffenheim ser ut att ha en framtid helt plötsligt.
Citera
2013-07-16, 11:26
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haendlmaiers
Jag är inte helt övertygad om RB Leizpig, ännu. Arbetet har hittills gått över allas förväntan och att dem nästa säsong spelar i 3. Bundesliga sätter verkligen klubben på kartan. Men jag hyser fortfarande frågetecken för hur stark organisationen är som ligger bakom arbetet. Ralf Rangnick, som någonstans är en nyckelperson, tycks ju inte ha några planer på att stanna efter det att hans kontrakt gått ut 2015. Försvinner Rangnick tror jag också att projektet kan stanna upp och det rejält.

Annars är jag glad över att se att Markus Gisdol, en udda personlighet, faktiskt gör något vettigt i Hoffenheim och satsar på egna talanger istället för att fortsätta värva andrahandsalternativ från toppklubbarna i Bundesliga. Hoffenheim ser ut att ha en framtid helt plötsligt.

Jag har inte varit i Leipzig sen början av 90-talet. Kanske är dags igen. Från Hansa hemsida:

17. Spieltag
22.-24. November 2013 (Rahmentermin)
RasenBallsport Leipzig - F.C. Hansa Rostock
Citera
2013-07-16, 11:50
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haendlmaiers

Samtidigt är det tydligt hur klubben inte värvar "för värvandets skull", som det så fint har uttryckts. Är onekligen långsiktiga värvningar och truppen som sätts ihop nu är snarare en trupp för 2.liga än 3.liga. Om Rangnick stannar tills 2015 har klubben nu två år på sig att förberedda en ersättare redan, oavsett vad man vill tro finns det nog en hel del kompetenta inom den tyska fotbollen som gärna hade rört sig till de pengarna. Träningscentrumet som byggs i Leipzig kommer hålla högsta klass, arenan är väldigt modern och upprustad, hela den östtyska marknaden står till klubbens förfogande.

Håller med om att Rangnick vore ett stort tapp, men en ersättare lär gå att hitta. Kollar man den övriga personalen hittar vi scouter ifrån HSV, Schalke och Rostock. Tränarstabbet består av individer med erfarenhet ifrån Bayern München, Hoffenheim, osv. Det stora frågetecknet för mig är i så fall Zorniger. Får se om RBL satsar på honom eller värvar ett starkare namn inom 1-2 säsonger.

Leipzig värvningar så här långt:
Kimmich (18 år) - 500 000 euro
Poulsen (19 år) - 600 000 euro
Papadimitriou (19 år) - 200 000 euro
Luge (22 år) - 80 000 euro
Jung (21 år) - Gratis
Thomalla (20 år) - Gratis
Willers (26 år) - Gratis
Citera
2013-07-16, 15:54
Medlem
Oranginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Kimmich (18 år) - 500 000 euro

Han är beast, tur att vi har möjligheten att köpa tillbaka han.
Citera
2013-07-16, 19:41
Medlem
Germanofils avatar
En fråga angående Eurosport Player:

Visar de alltid bara måndagsmatchen från Zweite? Kollade igenom programutbudet nyss och blev riktigt besviken när jag insåg att de inte sänder övriga matcher från 2. BL i helgen...
Citera
2013-07-16, 21:00
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
En fråga angående Eurosport Player:

Visar de alltid bara måndagsmatchen från Zweite? Kollade igenom programutbudet nyss och blev riktigt besviken när jag insåg att de inte sänder övriga matcher från 2. BL i helgen...
Dom brukar ju visa dom flesta 2.BL matcher tror att det är TdF och Universiaden som spökar med programutbudet nu det blir nog bättre senare i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in