2013-07-15, 17:00
Medlem
Tjena bestämde mig för att installera om allt på hela datorn för ett tag sedan. kopplade bort hårdisken jag hade Windows på (C: ) . installerade sedan windows på en annan hårddisk (D: ) . kopplade sedan in C: igen och formaterade om den. Kopplade bort D: och installerade windows på C: igen. Sen formaterade jag D: också. Sedan efter en omstart så stog det att det fanns två windows dock bara en som gick att starta. och eftersom det va C: (60gb corsair SSD) jag ville ha windows på så kopplade jag bort D: och försökte starta igen men då saknades BOOTMGR. så då va jag tvungen att koppla in den igen och hela tiden trycka på att starta rätt windows utav dom 2 som fanns att välja bland i starten.

Så nu till min fråga då. Kan jag flytta min BOOTMGR som uppenbarligen ligger på D: tillbaka till min C: för vill bara ha ett windows när jag startar. D: är dock helt jävla sopren så fattar inte hur den kan tro att ett windows ligger kvar på den

Hade säkert kunnat göra detta på ett väldigt mycket lättare sätt men så är det när man ger sig på sånt man inte riktigt kan till 100%! xD tack för svar på förhand haha
Citera
2013-07-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woke-up
Tjena bestämde mig för att installera om allt på hela datorn för ett tag sedan. kopplade bort hårdisken jag hade Windows på (C: ) . installerade sedan windows på en annan hårddisk (D: ) . kopplade sedan in C: igen och formaterade om den. Kopplade bort D: och installerade windows på C: igen. Sen formaterade jag D: också. Sedan efter en omstart så stog det att det fanns två windows dock bara en som gick att starta. och eftersom det va C: (60gb corsair SSD) jag ville ha windows på så kopplade jag bort D: och försökte starta igen men då saknades BOOTMGR. så då va jag tvungen att koppla in den igen och hela tiden trycka på att starta rätt windows utav dom 2 som fanns att välja bland i starten.

Så nu till min fråga då. Kan jag flytta min BOOTMGR som uppenbarligen ligger på D: tillbaka till min C: för vill bara ha ett windows när jag startar. D: är dock helt jävla sopren så fattar inte hur den kan tro att ett windows ligger kvar på den

Hade säkert kunnat göra detta på ett väldigt mycket lättare sätt men så är det när man ger sig på sånt man inte riktigt kan till 100%! xD tack för svar på förhand haha

Varför göra det så komplicerat?
Ha Windows på C, installera det på D, sedan formatera C och installera det där och då formatera D?
Varför inte bara från början formatera C och installera Windows där utan att röra disken D?
Citera
2013-07-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Varför göra det så komplicerat?
Ha Windows på C, installera det på D, sedan formatera C och installera det där och då formatera D?
Varför inte bara från början formatera C och installera Windows där utan att röra disken D?
Jag försökte formatera C först bara som det va men det stog att det inte gick för att en aktiv version av windows på den så va det enda sättet jag kom på att göra så. :P
Citera
2013-07-15, 18:11
Medlem
toby79s avatar
Kontrollpanelen/system och säkerhet/administrationsverktyg/Systemkonfiguration,fliken systemstart

Kanske kan vara nåt för dig.
Citera
2013-07-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Kontrollpanelen/system och säkerhet/administrationsverktyg/Systemkonfiguration,fliken systemstart

Kanske kan vara nåt för dig.
Nice tack för den! lärde man sig nått nytt
Citera
2013-07-15, 18:20
Medlem
toby79s avatar
Så lite så... det mesta brukar gå att fixa till med något av de inbyggda verktygen som finns.
Citera
2013-07-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Så lite så... det mesta brukar gå att fixa till med något av de inbyggda verktygen som finns.
dock har jag ingen aning hur jag ska fixa det här med Bootmgr nu, uppenbarligen ligger den på D: eftersom det inte går att starta windows alls om jag kopplar bort den. Hittar den i diskhantering men inte i den här datorn...lite surt att ha en hårddisk bara till bootmgt och inte kunna använda dem 2 tb som man vill ha xD
Citera
2013-07-15, 20:33
Medlem
Citat:
dock har jag ingen aning hur jag ska fixa det här med Bootmgr nu, uppenbarligen ligger den på D: eftersom det inte går att starta windows alls om jag kopplar bort den. Hittar den i diskhantering men inte i den här datorn...lite surt att ha en hårddisk bara till bootmgt och inte kunna använda dem 2 tb som man vill ha xD

prova stoppa i windows skivan och kör en startrepation med bara c inkopplad

jag tror att detta program oxså kan fixa det http://easybcd.en.softonic.com/

mvh
t
Citera
2013-07-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
prova stoppa i windows skivan och kör en startrepation med bara c inkopplad

jag tror att detta program oxså kan fixa det http://easybcd.en.softonic.com/

mvh
t
Funkar nu tack för hjälpen!
Citera
2013-07-15, 23:54
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Funkar nu tack för hjälpen!
Härligt. Glöm nu inte att åtgärda orsaken till strulet, annars lär du ju återkomma nästa gång du installerar Win på maskinen

Tanka hem Partition Wizard Portable och kolla så att ingen partition på "sido"-hårddisken är aktiv. Enklast löser du detta genom att radera alla partitioner och skapa en st ny (för lagring). Alternativt (om du har data du vill ha kvar på någon partition) så kan du ta bort alla utom en och sedan ändra storlek på den kvarvarande så att den partitionen använder allt tillgängligt utrymme.

Tack för ordet. /Godset
Senast redigerad av Skadat gods 2013-07-15 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in