Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Ja, därför att det kan testas, upprepas och ger förutsägbara resultat som i regel är samma för alla. Det är dessutom produktivt. Vetenskap producerar. Detta är visserligen inte riktigt relevant utom som jämförelse med förhoppningarna man hade kunnat ha på alternativa metoder...
Jodå, produktiviteten är i högsta grad relevant. (Beroende på vad du menar med produktivitet.) En vetenskap som inte har ett praktiskt användningsområde är mer eller mindre meningslös – annat än som tankeexercis – om man vill dra det till det extrema.
Citat:
Jag är självklart skeptisk, men min ursprungliga frågeställning var inte från en skeptisk vinkel. Den efterlyste bara någon som helst metod och hur man analyserar resultaten, utan skepsis eller annan investering. Om man ska postulera att vetenskapen är otillräcklig och att andra sätt måste respekteras så tycker jag man bör förklara dessa andra sätt.
Vad menar du med "postulera att vetenskapen är otillräcklig"? Vetenskapen gör mycket, men att den skulle förklara och ge en fullgod bild/beskrivning av någon "objektiv verklighet" tror jag är en farlig villfarelse. Det om något vore att postulera.
Edit: Jag kanske bör tillägga att jag
inte menar att vetenskapen är otillräcklig – den är fullt tillräcklig för sina syften.