Hejsan!
Jag har ett par frågor angånde antagningen, jag vet att det finns en tråd där man behandlar "kommer jag in med detta reservnumret" och "antagningstråden HT13" osv. men väljer att fråga alla mina frågor i en och samma tråd istället, hoppas att det är OK för moderatorerna! Om ni anser att detta inlägg inte förtjänar en egen tråd så får ni gärna köra in den i "Antagningstråden HT13" antar jag
Min situation:
Jag har läst 3 år på högskolan och klarat 180 HP. Den sista terminen(då jag även skrev min kandidatuppsats) läste jag på ett annat lärosäte(även det i Sverige) än det lärosätet där jag studerat resten av min utbildning. P.g.a. detta så har jag nu två kurser som är rätt liknande(en kurs jag läste första terminen på mitt "riktiga" universitet fanns med under sista terminen på den andra högskolan). Lite komplicerat förklarat men jag har i.a.f. 2st 7.5 HP kurser som är rätt snarlika. Jag har ändå sökt om examen men är orolig att jag inte kommer få den p.g.a. just detta.
Hur som helst så sökte jag till mastersprogrammet för min utbildning, jag sökte två olika inriktningar på mastersnivå. Jag sökte även till "X-vetenskap C" för att jag tänkte att om jag inte får min examen så kan jag läsa en ny 7.5 HP kurs på mitt "riktiga universitet" och ansöka om examen igen.
Nu till problemet:
Jag har blivit antagen på "X-vetenskap C" och jag vet inte om jag ska tacka ja eftersom jag vet inte om det finns någon chans för mig att komma in på mastersprogrammet. På masterspgrogrammet står följande:
"Du är reservplacerad i följande urvalsgrupper:
Kvantitet och kvalitet på tidigare akademiska studier(INT)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 11
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 13"
samt
"Kvantitet och kvalitet på tidigare akademiska studier(INT)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 18
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 24"
Så jag antar att chansen att komma in på mastersutbildningen är väldigt, väldigt låg eftersom endast 24st har blivit antagna ur "min urvalsgrupp" och det är inte så troligt att 18st då hoppar av.
Jag undrar slutligen hur det blir om jag nu tackar ja till "X-vetenskap C" och samtidigt tackar ja till att behålla mina reservplatser till mastersprogrammet? Kommer jag då att strykas från reservplatserna eftersom jag tackat ja till en kurs som jag är antagen på? Bör även tilläggas att mastersprogrammen är mina första- och andrahandsval. "X-vetenskap C" är mitt tredjehandsval.
Jag undrar även varför det står
(INT) vid min urvalsgrupp? Vad menas med detta? Väldigt konstigt. När jag tittar på min utbildning på
http://statistik.vhs.se/ ocså står det två urvalsgrupper, en som är "INT" och en som är "INTI". I urvalsgruppen "INTI" finns inga reserver, vad beror detta på? Vad exakt är skillnaden på dessa två urvalsgrupper?
Är detta beskedet vi fått nu första beskedet eller andra beskedet förresten? Första om jag inte har helt fel?
Vore tacksam om någon kunde klargöra detta för mig. Jag har försökt att nå antagning.se via telefon men det verkar var omöjligt just nu.