Citat:
Ursprungligen postat av
MaterDei
Folk som saknar bildning, arbetar (ofta) praktiskt och aldrig kommit i kontakt med eftergymnasiala studier;
Dessa människor slänger sig ofta med uttrycket "jag/jag och x räknade ut y", förmodligen i tron att det ska får dem att låta smarta. Jag hör aldrig nån som läser exv. civ ing använda sig av dylika uttryck.
Exempel:
Ingenjörn:
Det var billigare att åka bil, med extrabagage gick flyget lös på 3000:-
Knegarn:
Det var billigare att åka bil, jag räknade ut att flyget skulle kosta 3000 spänn.
... med stolt röst, som att det skulle vara en bedrift att addera hela hundratal till varandra. Förmodligen använde knegarn dessutom miniräknaren på sin telefon.
Hahaha, skrattade så mycket (jag är elektriker - gymnasieutbildning) fast har kommit in på Tekniskt Basår ^^. På mitt nuvarande jobb så är det som många andra arbetsplatser fokus på ekonomin.. När vi ska räkna på inköp te.x. armaturer som kostar 2450kr/st och vi ska ha 7 st så kan jag räkna det i huvudet (no shit liksom: 17150). Arbetsledaren och kollegor tror inte på mig, så någon tar fram kalkylatorn på datorn. en annan mobilen och ser förvånade ut.. hur kunde du det där
Glömde ju frågan: fördomar om Basårare?