2013-07-14, 18:59
Medlem
Om man får backa runt hörn på uppkörningen sedan, vilket jag räknar med, är det tillåtet att vinkla ner högerspegeln en aning då så man lättare ser trottoarkanten?
Citera
2013-07-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spengbab
Om man får backa runt hörn på uppkörningen sedan, vilket jag räknar med, är det tillåtet att vinkla ner högerspegeln en aning då så man lättare ser trottoarkanten?

Ja det är det, jag kommer ihåg att min körskolelärare sa att jag kunde göra det. Dock tyckte jag inte att det behövdes.
Citera
2013-07-14, 19:56
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Vad sägs om att anpassa farten efter sikten och omständigheterna på platsen istället för att diskutera huruvida man kan köra i 30 km/ h eller ej?

This. Går inte att säga att i "alla rondeller ska du ligga på trean och köra exakt 32 km/h oavsett rondellens storlek, sikt, väder, trafiktryck, väglag, bil, passagerare och last". Är bäst om du skaffar dig erfarenhet genom att köra i många rondeller och känner vad som verkar bäst. Växel och hastighet kommer att variera p.g.a. just rondellens storlek, din bil, hur mycket trafik det är etc.
Citera
2013-07-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModMerc
Ja det är det, jag kommer ihåg att min körskolelärare sa att jag kunde göra det. Dock tyckte jag inte att det behövdes.

Allright, inget jag gjort hittills när jag övat heller, men det lär ju bli enklare så jag tänkte prova. Men det vore ju inte värt om man ändå inte fick göra så sen när det väl gäller. Tack!
Citera
2013-07-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan
Ifall du vet vart döda vinkeln befinner sig så drar du snabbt slutsatsen att du ej behöver vrida överkroppen, så svar nej

Körde en hel del motorväg idag för att träna, och insåg efter ett tag vad det var för fel... Jag litar fan inte på sidospeglarna, utan har omedvetet använt mig av "kolla döda vinkeln" för att vara säker på att jag har ett korrekt avstånd till bakomvarande bil.
Citera
2013-07-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
This. Går inte att säga att i "alla rondeller ska du ligga på trean och köra exakt 32 km/h oavsett rondellens storlek, sikt, väder, trafiktryck, väglag, bil, passagerare och last".

Ja, det var väl det jag skrev fast med andra ord? "Vad sägs om att anpassa farten efter sikten och omständigheterna på platsen istället för att diskutera huruvida man kan köra i 30 km/ h eller ej?

Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Är bäst om du skaffar dig erfarenhet genom att köra i många rondeller och känner vad som verkar bäst. Växel och hastighet kommer att variera p.g.a. just rondellens storlek, din bil, hur mycket trafik det är etc.

Ok, absolut; jag ska ta tillvara på ditt tips Swexx och köra i många rondeller (och inte i cirkulationen som är runt rondellen som är plätten i mitten?). Men vad jobbar jag med då eftersom jag tydligen inte vet hur man beter sig innan man närmar sig en cirkulationsplats? Trafiklärare, och jag vill nog påstå att jag har varit delaktig i mer godkända förarprov än vad både dina och mina fingrar tillsammans räcker till för länge sedan.
Citera
2013-07-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonver
Körde en hel del motorväg idag för att träna, och insåg efter ett tag vad det var för fel... Jag litar fan inte på sidospeglarna, utan har omedvetet använt mig av "kolla döda vinkeln" för att vara säker på att jag har ett korrekt avstånd till bakomvarande bil.

Om du har kommit så långt i din utbildning att du kör motorväg och din handledare/ trafiklärare inte noterat ditt sätt att använda speglarna ännu så bör du byta, omgående. Hur många timmar har du kört ungefär?
Citera
2013-07-14, 22:54
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Ja, det var väl det jag skrev fast med andra ord? "Vad sägs om att anpassa farten efter sikten och omständigheterna på platsen istället för att diskutera huruvida man kan köra i 30 km/ h eller ej?

Ok, absolut; jag ska ta tillvara på ditt tips Swexx och köra i många rondeller (och inte i cirkulationen som är runt rondellen som är plätten i mitten?). Men vad jobbar jag med då eftersom jag tydligen inte vet hur man beter sig innan man närmar sig en cirkulationsplats? Trafiklärare, och jag vill nog påstå att jag har varit delaktig i mer godkända förarprov än vad både dina och mina fingrar tillsammans räcker till för länge sedan.

Du har givetvis helt rätt. Hoppas ändå att en del av mitt budskap gick fram (det lönar sig att öva).
Citera
2013-07-15, 15:03
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengbab

Backa runt hörn får nästan alla göra känns det som. Att vinkla ner spegeln är förmodligen helt ok, så länge du gör det på ett ställe där du inte är i vägen för någon.

Ibland får man dock order om att vända om. Så försök tänka ut i förhand olika strategier för hur du kan vända på olika vägar. Normalt så finns där en utfart eller liknande på höger / vänster sida. Så om du har en utfart på höger sida så kör du fram, backar in där, och kör tillbaks. Om du har utfarten på vänster sida så kör du in där, backar ut på vägen igen, och fortsätter sedan rakt fram (tillbaks). Om jag hade varit dig så hade jag memorerat det.
Citera
2013-07-15, 15:36
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Backa runt hörn får nästan alla göra känns det som. Att vinkla ner spegeln är förmodligen helt ok, så länge du gör det på ett ställe där du inte är i vägen för någon.

Ibland får man dock order om att vända om. Så försök tänka ut i förhand olika strategier för hur du kan vända på olika vägar. Normalt så finns där en utfart eller liknande på höger / vänster sida. Så om du har en utfart på höger sida så kör du fram, backar in där, och kör tillbaks. Om du har utfarten på vänster sida så kör du in där, backar ut på vägen igen, och fortsätter sedan rakt fram (tillbaks). Om jag hade varit dig så hade jag memorerat det.

Ja alla uppkörningar innehåller minst ett moment som innehåller backning, sen om det är att backa in på en parkering eller backa runt hörn, eller rentav både och är lite av en slump.

På mina två första skulle jag backa in jämte valfri bil, och på den tredje fick jag backa runt ett hörn.
Citera
2013-07-15, 15:48
Medlem
när man backar runt ett hörn hur nära trottoarkanten ska man var?
Citera
2013-07-15, 16:36
Medlem
klistermunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
när man backar runt ett hörn hur nära trottoarkanten ska man var?
Ha ett gott avstånd till trottoarkanten så du inte riskerar att köra upp på den. När du klippt hörnet så backar du in och ställer dig lite närmre kanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in