2013-07-14, 00:12
Medlem
Kan någon dela med sig sitt konto på körkortsonline, skulle vara snällt.
Citera
2013-07-14, 00:17
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonver
Hade uppkörning idag som jag kuggade.
Var tvungen att bromsa tvärt från 110 till 40 Km/h vid avfart från motorvägen och samtidigt som jag bromsar kollar jag backspegeln

Nåväl, jag kan inte se i protokollet vilka av de genomförda provpunkterna som jag kuggade på, utan det är tre moment under "Trafiksäkerhet och beteende".
Är det så för alla?

Har ju läst om flera som till exempel kuggar i Cirkulationsplats och att det var där "kryssen satt".

Så var det för mig också. Men du minns ju själv vad du gjorde för fel, så det är bara att göra bättre ifrån sig nästa gång.

Men låg du 110 på motorväg? Var det han som kommenterade att 90 / 100 är för sakta, eller var det du själv som tog initiativ och gick upp till 110?
Citera
2013-07-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Men låg du 110 på motorväg? Var det han som kommenterade att 90 / 100 är för sakta, eller var det du själv som tog initiativ och gick upp till 110?

Ahfan, ser att jag skrev fel... jag låg i ~95 på 110-väg. Direkt efter avfarten var det 150 meter till 40-skylten så jag var tvungen att bromsa tvärt. Var så jäkla upptagen med att få ner farten på bilen att jag för en sekund missade att kolla backspegeln, så självklart hade det smugit upp en bil framför den jag tidigare hade hållit koll på bakåt

Sen var det två "små detaljer" som också var fel, när vi ändå är inne på det:
Vrider tydligen på överkroppen när jag kollar döda vinkeln över axeln; samt så kollade jag lite för dåligt sidospeglarna.

Som sagt, vet ju exakt vad jag har att ta itu med inför nästa uppkörning =)

Problemet är ju att det inte verkar finnas nedskrivet någonstans HUR man kollar i speglarna
Citera
2013-07-14, 01:44
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonver
Ahfan, ser att jag skrev fel... jag låg i ~95 på 110-väg. Direkt efter avfarten var det 150 meter till 40-skylten så jag var tvungen att bromsa tvärt. Var så jäkla upptagen med att få ner farten på bilen att jag för en sekund missade att kolla backspegeln, så självklart hade det smugit upp en bil framför den jag tidigare hade hållit koll på bakåt

Sen var det två "små detaljer" som också var fel, när vi ändå är inne på det:
Vrider tydligen på överkroppen när jag kollar döda vinkeln över axeln; samt så kollade jag lite för dåligt sidospeglarna.

Som sagt, vet ju exakt vad jag har att ta itu med inför nästa uppkörning =)

Problemet är ju att det inte verkar finnas nedskrivet någonstans HUR man kollar i speglarna

Får man inte vrida överkroppen i samband med döda vinkeln? Gör alltid det, är det meningen att man bara ska vrida på huvudet?
Citera
2013-07-14, 02:50
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Får man inte vrida överkroppen i samband med döda vinkeln? Gör alltid det, är det meningen att man bara ska vrida på huvudet?
Helst inte, händer lätt man omedvetet vrider på armarna, därmed ratten.
Citera
2013-07-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover

Ifall du vet vart döda vinkeln befinner sig så drar du snabbt slutsatsen att du ej behöver vrida överkroppen, så svar nej
Citera
2013-07-14, 14:54
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Helst inte, händer lätt man omedvetet vrider på armarna, därmed ratten.

Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan
Ifall du vet vart döda vinkeln befinner sig så drar du snabbt slutsatsen att du ej behöver vrida överkroppen, så svar nej

Okej tackar tackar, ska tänka på det hädanefter.
Citera
2013-07-14, 15:56
Medlem
Hey!

När jag kör och närmar mig en rondell, har jag i trean för att sen lägga i tvåan innan jag kör in i ngra rondeller.

Då är ju farten seg och jag måste accelerera.

--> Kan man rulla in med trean utan gas utan något? Jag menar lägger jag den i tvåan så sänks farten från 40/30 till 20 och allt måste accelereras upp igen. kan man rulla in på trean även fast man kommer in på lägre Varvtal än 1,2 - 1k. Kan man göra det så slipper man acca så mkt.

funkar en rondell i trean på 30 om man bara rullar in utan gas utan ngt?(menar blir det inte för höga krafter och spända muskler ) Då kan man ju motorbroma med 5an/4an sen in i trean och bara rulla igenom. Tar man ner den till tvåan sänker man hastigheten från 50/40 till 20 på en halv sekund. <--

Min bil e konstig så 30 i den bilen funkar inte, så rondellerna är med tvåan(20-30 km/h)
Senast redigerad av Floz 2013-07-14 kl. 16:05.
Citera
2013-07-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
Hey!

När jag kör och närmar mig en rondell, har jag i trean för att sen lägga i tvåan innan jag kör in i ngra rondeller.

--> Kan man rulla in med trean utan gas utan något? Jag menar lägger jag den i tvåan så sänks farten från 40/30 till 20 och allt måste accelereras upp igen. kan man rulla in på trean även fast man kommer in på lägre Varvtal än 1,2 - 1k. Kan man göra det så slipper man acca så mkt.

funkar en rondell i trean på 30 om man bara rullar in utan gas utan ngt?(menar blir det inte för höga krafter och spända muskler ) Då kan man ju motorbroma med 5an/4an sen in i trean och bara rulla igenom. Tar man ner den till tvåan sänker man hastigheten från 50/40 till 20 på en halv sekund. <--

Min bil e konstig så 30 i den bilen funkar inte, så rondellerna är med tvåan(20-30 km/h)

Vad sägs om att anpassa farten efter sikten och omständigheterna på platsen istället för att diskutera huruvida man kan köra i 30 km/ h eller ej?
Citera
2013-07-14, 17:10
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Hey!

Ser du att det är fritt i rondellen ligg kvar i trean och anpassa farten, ser du att det är bilar i rondellen. Lägg dig i tvåans växel motorbroms in mot rondellen och försök köra in utan att stanna.
Citera
2013-07-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Ser du att det är fritt i rondellen ligg kvar i trean och anpassa farten, ser du att det är bilar i rondellen. Lägg dig i tvåans växel motorbroms in mot rondellen och försök köra in utan att stanna.

att köra in utan att stanna är jag bra på stannar kanske på 1 av 100. Men probelemet är att man måste accelerera farten igen från 20-30( ibland även lägre) till 70. Är det verkligen ngn större skillnad på att acca från 0 och 20 :O visst man vinner mkt fram till rondellen men förlorar allt lika snabbt ut :P

Trean i 30 antar jag så en rondell i 30 ska funka bra? :P utan att man måste hålla i sig?
Citera
2013-07-14, 18:40
Medlem
toby79s avatar
Citat:
att köra in utan att stanna är jag bra på stannar kanske på 1 av 100. Men probelemet är att man måste accelerera farten igen från 20-30( ibland även lägre) till 70. Är det verkligen ngn större skillnad på att acca från 0 och 20 :O visst man vinner mkt fram till rondellen men förlorar allt lika snabbt ut :P

Trean i 30 antar jag så en rondell i 30 ska funka bra? :P utan att man måste hålla i sig?
Ja det är skillnad, dels drar det mindre bränsle, dels slipper du fler moment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in