2013-07-14, 22:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Detta stämmer inte alls. Enligt rådande praxis är inte antalet personer som has ihjäl avgörande för om det blir en livstidsdom eller inte. Det finns många exempel på mördare som dömts till livstid trots att de "bara" döda en person.

Här är några exempel:
Både 2003 och 2008 gällde den gamla straffskalan för mord, då rätten hade att välja mellan tio års fängelse och livstid. Du har alldeles rätt i att praxis då var en annan, och att det mycket väl gick att bli dömd till livstids fängelse för bara ett mord då. Men sedan 2009 gäller en ny straffskala, där man kan få ett tidsbegränsat straff på upp till 18 års fängelse. Avsikten med den reformen var att livstidsstraff skulle bli väsentligt mer sällsynta, och den praxis som har utvecklats med den nya straffskalan är att det till allra största delen är flerfaldiga mördare som får livstid.
Citera
2013-07-15, 00:02
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Både 2003 och 2008 gällde den gamla straffskalan för mord, då rätten hade att välja mellan tio års fängelse och livstid. Du har alldeles rätt i att praxis då var en annan, och att det mycket väl gick att bli dömd till livstids fängelse för bara ett mord då. Men sedan 2009 gäller en ny straffskala, där man kan få ett tidsbegränsat straff på upp till 18 års fängelse. Avsikten med den reformen var att livstidsstraff skulle bli väsentligt mer sällsynta, och den praxis som har utvecklats med den nya straffskalan är att det till allra största delen är flerfaldiga mördare som får livstid.

Jo, jag är väl medveten om att straffskalan ändrats men dina uppgifter stämmer ändå inte. De är fortfarande så att det inte är ovanligt att man döms till livstid trots att man "bara" begått ett mord.

Här har du några färskare exempel:

Amanoel Georges - Dömd för mord på sin exsambo 2013
Arkadi Mkrtchyan - Torped som dömdes för mord på affärsman 2010
Robert Grolander - Dömd för mord med slaktmask 2009
Citera
2013-07-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neskens74
Kanske bara är jag men att den mördades bror köper MGM hus känns märkligt, vad vill han med det? Ser tre alternativ

1. Spekulera, sälja vidare. Med tanke på antal hus till salu i kommunen verkar det väldigt spekulativt
2. Han tror att MGM är oskyldig och frias och ser en möjlighet att tjäna pengar (på sin brors död...)
3. Han vill bränna ner hans hus som hämnd, ev skicka ett kort / film till MGM

Oavsett vilket är det för mig en märklig handling.

Någon som har vetskap eller annan spekulation?

Ja visst känns det j.....t märkligt att han lägger bud på fastigheten.
Nr 3.tror jag absolut inte på,inte Nr:2 heller,möjligtvis Nr.1 för det är skillnad på var stället ligger i kommunen,och där uppe har det varit höga priser,kanske inte exakt där men i Byxelkrok med omnejd.
Hans avsikt att lägga bud och ev köp tror jag inte många får veta, om ens någon.men om jag själv skall gissa så vill han att någon annan skall bo där eftersom han vistas i Byxelkrok ganska mycket själv.
Citera
2013-07-16, 11:31
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thewinner6
Ja visst känns det j.....t märkligt att han lägger bud på fastigheten.
Nr 3.tror jag absolut inte på,inte Nr:2 heller,möjligtvis Nr.1 för det är skillnad på var stället ligger i kommunen,och där uppe har det varit höga priser,kanske inte exakt där men i Byxelkrok med omnejd.
Hans avsikt att lägga bud och ev köp tror jag inte många får veta, om ens någon.men om jag själv skall gissa så vill han att någon annan skall bo där eftersom han vistas i Byxelkrok ganska mycket själv.

Jag tror att det ligger en hel del i det du säger. Skulle PK bli friad i rättegången den här gången också så vill man inte att han ska flytta tillbaka till Byxelkrok igen. Man har fått nog nu. Har PK inget hus här så blir det förstås svårare för honom att återvända och Gustafs bröder slipper träffa PK på ICA.

Sen tror jag iofs även att PK:s fastighet skulle kunna styckas av i tomter och säljas med vinst. Framförallt om man fick köpa fastigheten billigt. Det är trots allt 1.5 hektar tomt och PK själv har sålt av tomtmark för ganska stora summor.
Citera
2013-07-16, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag tror att det ligger en hel del i det du säger. Skulle PK bli friad i rättegången den här gången också så vill man inte att han ska flytta tillbaka till Byxelkrok igen. Man har fått nog nu. Har PK inget hus här så blir det förstås svårare för honom att återvända och Gustafs bröder slipper träffa PK på ICA.

Sen tror jag iofs även att PK:s fastighet skulle kunna styckas av i tomter och säljas med vinst. Framförallt om man fick köpa fastigheten billigt. Det är trots allt 1.5 hektar tomt och PK själv har sålt av tomtmark för ganska stora summor.

Finns inte en chans att han blir friad igen!
Det här åker han dit på och då är inte steget långt att han även erkänner det andra dubbelmordet också och kanske även allt annat som han gjort, eldat, dödat och ärvt.
Citera
2013-07-16, 14:03
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Det här åker han dit på och då är inte steget långt att han även erkänner det andra dubbelmordet också och kanske även allt annat som han gjort, eldat, dödat och ärvt.

Jag tror och hoppas också att han döms den här gången. Däremot tror jag aldrig att han kommer erkänna, oavsett hur stark bevisning som talar för att han är skyldig. Jag tror att har man väl börjat neka trots överväldigande bevisning så fortsätter man. Det är också något försvarsadvokater jag pratat med ofta säger, att det där med att folk erkänner, det är betydligt vanligare på film och teve än i verkligheten.
Citera
2013-07-16, 18:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Jo, jag är väl medveten om att straffskalan ändrats men dina uppgifter stämmer ändå inte. De är fortfarande så att det inte är ovanligt att man döms till livstid trots att man "bara" begått ett mord.

Här har du några färskare exempel:

Amanoel Georges - Dömd för mord på sin exsambo 2013
Arkadi Mkrtchyan - Torped som dömdes för mord på affärsman 2010
Robert Grolander - Dömd för mord med slaktmask 2009

Amanoel Georges: Har inte vunnit laga kraft. Men livstids fängelse tycker jag är mer än vad praxis tillåter. Vi får se vad hovrätten säger.

Arkadi Mkrtchyan: Mordet skedde innan straffskalan ändrades.

Robert Grolander: Mordet skedde innan straffskalan ändrades.

Edit: I det här fallet, som skedde efter lagändringen, dömdes en man i och för sig till livstids fängelse utan att ha dödat mer än en person. Men då dömdes han också för kvinnofridskränkning och våldtäkt av sin exfru: http://www.dagensjuridik.se/2010/02/livstid-mord-pa-rullstolsburen-sarbo
Senast redigerad av Troian 2013-07-16 kl. 18:13.
Citera
2013-07-17, 19:06
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Amanoel Georges: Har inte vunnit laga kraft. Men livstids fängelse tycker jag är mer än vad praxis tillåter. Vi får se vad hovrätten säger.

Arkadi Mkrtchyan: Mordet skedde innan straffskalan ändrades.

Robert Grolander: Mordet skedde innan straffskalan ändrades.

Edit: I det här fallet, som skedde efter lagändringen, dömdes en man i och för sig till livstids fängelse utan att ha dödat mer än en person. Men då dömdes han också för kvinnofridskränkning och våldtäkt av sin exfru: http://www.dagensjuridik.se/2010/02/livstid-mord-pa-rullstolsburen-sarbo

I domen mot den s.k. Bajonettmannen fastställde nyligen HD var som krävs för livstids fängelse. Bajonettmannen fick inte livstid trots att mordet föregåtts av hot, han hade besöksförbud, hade frihetsberövat kvinnan tidigare och mordet skedde framför två så små barn.

Domen, med målnummer B5613-12 finns som PDF här:
http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Vagledande-domar-och-beslut-prejudikat/2013/
Citera
2013-07-18, 13:03
Medlem
Om nu det skulle bli att han frikänns så får han ett större skadestånd och då kan ju för att enbart jävlas köpa ett annat hus i Byxelkrok för att visa sig och hånflina åt grannarna.

Marken känns ju mer relevant i så fall. Men hur kul är det att känna pengar på det sättet, genom sin brors mördare... Känns osmakligt enligt mig men mest troligt kanske
Citera
2013-07-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neskens74
Om nu det skulle bli att han frikänns så får han ett större skadestånd och då kan ju för att enbart jävlas köpa ett annat hus i Byxelkrok för att visa sig och hånflina åt grannarna.

Marken känns ju mer relevant i så fall. Men hur kul är det att känna pengar på det sättet, genom sin brors mördare... Känns osmakligt enligt mig men mest troligt kanske

Hur stort skadestånd tror du MGM skulle få? Skuldberget är överväldigande, och med betalningsanmärkningarna blir det svårt att få lån hos banken. Skulle t.ex. ett av barnen ta ett lån åt sin far?
Citera
2013-07-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorick

Att han åker dit denna gång tror de flesta,men som CC säger så kommer han med all sannolikhet aldrig erkänna något,och särskilt inte något han inte är dömd för,och vad annat han gjort är ju väldigt mycket "har han gjort det ena så måste han gjort allt på norra Öland" vad menar du med allt annat han gjort?
Citera
2013-07-19, 02:19
Medlem
Har PEK:s fru skilt sig än? Eller törs hon inte innan dom fallit? Man önskar familj och sociala myndigheter ger makan stöd för att bryta sig loss. Ny vistelseort, skyddade identiteter etc. Hon har ju inte en chans att överleva en normal skilsmässa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in