Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Så OM han vore guds son så är per automatik ALLT man säger om honom sant? Berätta mer....
Om han är Guds son så är allt HAN har sagt sant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Lustigt att Paulus inte nämner den tomma graven?
Det är inte den tomma graven som är det viktiga utan att Jesus uppstod, varför skulle han prata om den tomma graven? Han skriver detta i Första Korinthierbrevet:
"Bland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv." 1 Kor 15:3-5
Jesus blev enligt Paulus alltså lagd i en grav och uppstod sedan. Jag tror inte Paulus menar att Jesus sedan bara satt där uppstånden i graven. Självklart menar Paulus att graven blev tom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
1. Och detta skulle bevisa vad?
2. Nyss pratar du om en tom grav, nu har du gått över till "försvunnen kropp". Försvunnen kropp kan inkludera alternativet "okänd grav"...
Jesus existens som historisk person.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Mig veterligen endast i johannes, det minst tillförlitliga evangeliet.
Jesus säger även enligt de andra evangelierna att han är Guds son.
"Men Jesus teg. Och översteprästen sade: ”Jag besvär dig vid den levande Gudens namn att säga oss om du är Messias, Guds son.” Jesus svarade: ”Du har själv sagt det. Men jag säger er: efter detta skall ni få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma på himlens moln.” Då slet översteprästen sönder sina kläder och sade: ”Han har hädat. Vad skall vi nu med vittnen till? Ni har själva hört hädelsen." Matt 26:63
”Andra har han hjälpt, sig själv kan han inte hjälpa. Han är Israels kung, nu får han stiga ner från korset, så skall vi tro på honom. Han har satt sin lit till Gud. Nu får Gud rädda honom, om han bryr sig om honom. Han har ju sagt att han är Guds son.” Matt 27:42-43
I Matteus fjärde kapitel blir Jesus frestad av djävulen som frågar honom:
"Om du är Guds son, så befall att de här stenarna blir bröd." Varför sa Jesus inte då:
"Du har missuppfattad det där, jag är inte Guds son."?
Markusevangeliet börjar med orden:
"Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son."
I Markusevangeliet 2:5-12 reagerar de skriftlärda på att Jesus förlåter synder. De säger (v8):
"Hur kan han tala så? Han hädar ju. Vem kan förlåta synder utom Gud?"
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Steg 1. jesus var vis
Steg 2. jesus kallar sig guds son
Steg 3. Alltså är jesus guds son.
Har jag förstått dig rätt?
Eller kanske snarare: En vis man skulle inte säga att han var Gud. Så antingen var han vis och Gud eller ovis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Pengar, brudar, makt.... va fan listan kan göras lång....
Det skulle ju som sagt kunna vara vilka fördelar som helst. Men han såg inte ut att sträva efter några som helst fördelar. Han var inte girig eller maktlysten, snarare tvärtom. Han hade ju också chansen att ändra sig när han fick frågan om vem han var när han skulle dömas. Han hade kunnat säga: "Okej, jag bara skoja. Jag trodde att jag skulle bli poppis och få tjejer. Jag bara hittade på." Men han valde att inte göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Det brukar heta att lärjungarna dog för sin tro. Det roliga är att det inte finns några som helst tillförlitliga källor som anger detta. Vad sägs att om att du anger dina källor som övriga världen inte har tillgång till?
Det finns flera utombibliska källor som hävdar att kristna förföljdes och dödades. Alla lärjungar namnges dock inte i dessa skrifter så visst är det spekulationer exakt hur de dog. Poängen med det jag skrev var dock att de, trots det motstånd som fanns och den uppenbara risken
för att bli dödade, så gick de frimodigt ut och predikade evangelium.
Flavius Josefos, judisk-romerske historiker, skrev:
"Han [översteprästen Hannas] sammankallade Sanhedrin till rättegång och ställde inför dess medlemmar Jakob, brodern till Jesus, som kallades Kristus, samt några andra som han anklagade för att ha brutit mot lagen och sålunda överlämnade till att stenas till döds."
Publius Cornelius Tacitus, romersk historiker, skrev:
"Som skyldiga ådömde Nero de mest raffinerade straff åt de kristna." ... "De fick sitt namn från Kristus, som avrättades enligt beslut av landshövding Pontius Pilatus under kejsar Tiberius regeringstid. Det satte stopp för den farliga vidskepelsen en kort tid, men den tog fart på nytt - inte bara i Judéen, där denna pest först uppstod, utan även i själva Rom, där all världens hemska och skamlösa saker samlas och finner ett hem" (Annaler, XV, 44).
Eusebius, historiker, skrev 325:
"Paulus sägs därför ha blivit halshuggen i Rom och Petrus ska ha korsfästs under honom. Och denna berättelse bekräftas av det faktum att namnen Petrus och Paulus än i dag finns kvar på begravningsplatserna i den staden."
Origenes, bibeltolkare och teolog, skrev omkring år 230:
"Peter was crucified at Rome with his head downwards, as he himself had desired to suffer."
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Nja.....jag kan gå med på Paulus (dvs drygt hälften av breven som han påstås ha skrivit, eftersom resten är rena förfalskningar, pseudepigrafer)....men övriga? Tveksamt. johannes är ju skriven uppåt 100 år efter Jesu död....
Johannesevangeliet är nerskrivet på 90-talet enligt de flesta forskare. Det betyder ca 60-70 år efter Jesu död. Evangeliet säger inte rakt ut vem som skrivit det, men att någon lärjunges vittnesmål ligger till grund för evangeliet.
"Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesmål är sant" (Joh. 21:24)
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Snarare ca 25 - 100 år, och påhitten blir allt fler ju senare text
Jakobs brev är daterat till ca 46-48 e.kr vilket betyder ca 15 år efter Jesu död.
De senaste böckerna är daterade till 90-talet vilket då kan vara max 70 år efter Jesu död.
Anledningen till att texterna inte skrevs ner på en gång är att denna tid inte präglades av skriftspråket på samma sätt som idag. Det var en helt annan berättartradition. När ögonvittnena sedan började gå ur tiden kom man på att det kanske var en bra idé att bevara detta i skrift.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
1. Man vet inte ens vem som skrev "lukas"
2. Vilka personer?
Att det skulle vara den Lukas som var lärjunge till Paulus är ganska troligt. Lukas träffade troligen Jesu lärjungar då han rörde sig i Jerusalems församling. Han träffade säkert också Jesu mor Maria som ju är den enda som skulle kunna beskriva hur det gick till när Jesus föddes. Därför är det det enda evangeliet som grundligt tar upp detta. Men vi vet inte vem som skrev det, det är rätt.
Dock spelar det för sammanhanget inte någon som helst roll.
"Många har redan sökt ge en samlad skildring av de stora händelser som ägt rum ibland oss, så som de har berättats för oss av dem som från första stund var ögonvittnen och blev ordets tjänare, och efter att grundligt ha satt mig in i allt ända från början har nu också jag beslutat att i rätt ordning skriva ner det för dig, högt ärade Theofilos, för att du skall förstå att de upplysningar du har fått är tillförlitliga." Luk 1:1-4
Alltså personer som var med när det hände, som såg och hörde Jesu undervisning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Haha skämtar du med mig aprillo???
Det finns inga originalmanus kvar, men det finns två kriterier för att avgöra tillförlitligheten i ett manuskript. Det första är tidsavståndet mellan originalet och det äldsta manuskript som finns kvar, ju kortare desto bättre. Det andra är antalet kopior som finns bevarade, ju fler desto bättre. I båda dessa avseenden är NT's texter helt i en egen klass för texter från denna tid. De flesta avskrifter är mindre än 150 år gamla, vilket i sammanhanget är kort tid. Dessutom har man hittat närmare 5000 avskrivningar på NT's texter. Jämför detta med Platons skrifter som hittats i 7 ex.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Fel, fel, fel och fel igen. Ett gammalt argument som är ack så fel. Det är markus som kommer uppgiften om kvinnorna först. I hans fall rör det sig otvivelaktigt om en teologisk poäng som han vill få fram. Genom hela markus så är det de svaga och marginaliserade som ser jesus för vad han är, medans de starkare (inkluderat självaste lärjungarna) inte kan förstå honom lika väl. Kvinnorna har sedan följt med in i övriga evangelier eftersom matteus och lukas läste markus innan de skrev sina evangelier (vilket bevisas av att de kopierade stora delar rakt av...)
Om detta med kvinnorna är kopierat, varför har inget av evangelierna uppgett samma personer i så fall? Antagligen är det så att det rör sig om vittnesuppgifter men att den som lämnat dem inte mindes exakt. Inte konstigt efter ett antal år ellerhur?
Enligt Matteus var det bara: Maria från Magdala och den andra Maria
Enligt Markus var det: Maria från Magdala, Maria (Jakobs mor) och Salome.
Enligt Lukas var det: Maria från Magdala, Johanna och Maria (Jakobs mor)
Enligt Johannes var det bara: Maria från Magdala
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Vilket görs redan i matteus...där han helt plötsligt är klippan kyrkan ska byggas på.
Ja, han utses av Jesus att bli kyrkans ledare. Men det betyder ju inte att han är en perfekt människa och har alla de egenskaper som vi skulle vilja se hos en ledare.