2013-07-13, 17:04
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Min poäng var att man inte får någon verklig kunskap av tro/religion.

I den miljön du lever i är det möjligtvis så men en troende kan ju svara likadant fast tvärtom till dig om denne vill det.

Citat:
Och som du själv nu skriver så förstår till och med många religiösa att vill de ha kunskap, då får man luta sig mot vetenskapen.

Tja, jag vet inte vad exempelvis kristendomen och Gud skulle kunna ge för svar på frågan »hur bildas subkulturella identiteter?» -- frågorna och studieobjektet måste ju rimligen sätta en i en riktning för vilka metoder som krävs för att uppnå den kunskapen man söker.

Vilket blir då märkligt när vetenskap ska svara på frågor som inte är vetenskapliga; Guds existens är ett exempel.
Citera
2013-07-13, 17:13
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Det du inte förstår är att ateister inte ens är intresserade av att "tro". Vi vill veta saker.

Buddhister är -- som jag förstått det -- i de flesta fall ateister. Att vara ateist kräver ingen slags särskilt beteende eller inställning till vetandet*. Den här subkulturen som Sam Harris, Richard Dawkins, Christopher Hitchens och den där fjärde snubben har skapat kring att vara ateist är inte representativ för hur en ateist är i verkligheten.

*Förutom att ateisten inte då tror eller vet, enligt sina skäl, att gud inte finns.
Senast redigerad av filipjansson 2013-07-13 kl. 17:22.
Citera
2013-07-13, 17:16
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CleanUpGuy
Varför tror så många människor nuförtiden att det måste finnas en naturlig
förklaring till allting? Jag menar för något år sedan, när det flög något ovanför
London, som forskaren inte visste vad det var, så blev alla galna. Vissa trodde
att det var Aliens, andra tänkte bara att det måste finnas en naturlig förklaring.

Jag vet inte vilken definition av "naturlig" du har, men enligt mig så är allt som händer i vårt universum per definition en naturlig händelse.
Aliens är väl naturliga, om de finns. De måste ju vara gjorda av något.

Citat:
Alla ser på dokumentärer och tänker att nu VET nått. Men hur vet man sen igen
att alla dokumentärer faktiskt stämmer?

För att man inte nöjer sig med att bara titta på en dokumentär. Vill man lära sig något så får man nog dyka lite djupare i det ämnet.

Citat:
Det kan mycket väll vara så att USA
hittade något liv på månen, men att staten håller det hemligt. Varför är alla i sånt
extremt desperat behov av en naturlig förklaring alltid? Vad är vi så rädda för?

Det kan mycket väl vara så att Sri Lanka har hittat liv på månen, men att staten håller det hemligt.
Men har vi någon anledning att tro det?

Jag är inte rädd.

Citat:
Samma sak när någon människa säger att den har sett något omänskligt. Då
hamnar han/hon rakt in på vårdhem för man tror att han/hon är galen..

Eh?

Citat:
Det finns människor som har dött, och sen återkommit till livet och berättat
vad de har sett. Då har ganska många berättat ungefär samma sak..

En döende hjärna kan säkert spela ett par spratt på människor, som t.ex droger och drömmar kan.
Jag ser ingen anledning att tro att deras berättelser är mer verkliga än mitt möte med en talande hare under en psilocybin(svamp)tripp.
Citera
2013-07-13, 17:21
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson
Buddhister är -- som jag förstått det -- i de flesta fall ateister. Att vara ateist kräver ingen slags särskilt beteende eller inställning till vetandet. Den här subkulturen som Sam Harris, Richard Dawkins, Christopher Hitchens och den där fjärde snubben har skapat kring att vara ateist är inte representativ för hur en ateist är i verkligheten.

Men nu talar vi väl om gud här?!
När det kommer till gud, så vill vi veta, inte tro.
Citera
2013-07-13, 17:32
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Men nu talar vi väl om gud här?!
När det kommer till gud, så vill vi veta, inte tro.

Fast inte veta enligt någon vetenskaplig mall. Jag förstår att folk som ser vetenskapen som Sanningen helst vill undersöka guds existens genom vetenskapliga metoder men varför en religiös skulle underkasta sig dessa förstår jag inte. Ingen av de kristna eller muslimer jag känner har någonsin hävdat att de med vetenskapliga medel känner till guds existens.

I en vetenskaplig kontext, som är rätt närvarande i det sekulära samhället vi lever i, så är det självklart att vi inte kan veta om gud existerar då vetenskapen inte visat oss dessa. Och då vi kräver vetenskapen som medel för de stora frågorna så litar »vi» på att gud inte finns -- vetenskapsmännen säger ju det! I en religiös kontext råder det helt enkelt en annan paradigm och sätt att tänka och uppleva den här frågan. Religionen och vetenskapen har gemensamt i att de båda till synes verkar vara system för att göra världen mer begriplig för människan -- därefter så skiljer de sig rätt mycket.

Sen har jag alltid tyckt att det är väldigt roligt att många ateistiska teoretiska fysiker kan å ena sina säga att det är meningslöst att försöka svara på frågan »vad fanns innan Big Bang?» då vi inte kan veta något med vetenskapliga medel om det men samtidigt å andra sidan skriva böcker på flera hundra sidor om varför gud inte existerar och varför man inte bör tro på något gudomligt -- trots att vi, som det ser ut nu, inte heller kan veta någonting om det. Något jag finner mycket märkligt... men pengarna i ateism-branschen är rätt stora har jag hört.
Citera
2013-07-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det måste vara en HÖG sannolikhet.
För mig räcker det med att det är mer sannolikt än motsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av quoman
Detta är inte särskilt troligt då lärjungarna förmodligen var väldigt skakade av vad som hade hänt.
Citat:
"Förmodentligen"?
Nytt ord för mig, men du har rätt. Jag tar tillbaka tveksamheten i formuleringen "förmodligen".
När man fångat och dödat ledaren för en rebellisk grupp brukade man också leta reda på de övriga i gruppen och döda dem också. Självklart hade lärjungarna därför anledning att vara rädda för judarna. Jag hade också kunnat referera till ett bibelställe som säger att lärjungarna låste in sig och var rädda (Joh 20:19) men jag trodde inte att det skulle behövas.
Det är rätt så häftigt att se vilken tvärvändning det blev här. Från denna stund när lärjungarna gömde sig i rädsla att bli dödade till att de går ut och frimodigt berättar om vad de varit med om. Det skulle de knappast göra om de inte var helt övertygade om att det var sant. Hur blev de övertygade? De mötte den uppståndne Jesus.

Citat:
Att soldaterna skulle sova när lärjungarna rullade bort en jättestor sten från gravöppningen låter inte rimligt.
Citat:
"Rimligt"?
Jag hänvisar till min topic: Det finns inga bevis som kan beskriva verkligheten till 100%. Allt vi kan få är bevis som gör det sannolikt att tro att det förhåller sig på ett särskilt sätt. Jag har just framfört argument som gör det osannolikt att tro att lärjungarna stal Jesu kropp.

Citat:
Det finns redan i den tidigá Jesus-rörelse en del förvirring (som inte har blivit mindre med åren).
Självklart. Annars hade det varit läge att oroa sig. Jag ser det som ett tecken på att det är människor som faktiskt upplevt och återberättat sin historia. Den är självklart färgad av vilken synvinkel de har haft. Om de olika berättelserna hade varit allt för homogena skulle man kunna misstänka att texterna korrigerats från sitt ursprung in i någon sorts mall eller var hopdiktade.

Citat:
Alltså: Substanslösa gissninger.
Kalla det gissningar om du vill men någon sorts härledning till mitt resonemang tycker jag att jag har presenterat.
Citera
2013-07-13, 18:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag hittade ett intressant citat idag som har med ämnet att göra.

Det lyder så här:

»Många hårda domar har den världsliga vetenskapen fått höra från mystikens adepter, otaliga gånger har det försäkrats, att den invigdes kunskap är fullkomligt otillgänglig för det profana förnuftet. Den naturliga människan fattar inte av det, som hör Guds rike till. Det brukar sägas om den religiösa erfarenheten över huvud taget, att den, som icke äger den, omöjligt kan vara kallad att vetenskapligt utforska den.»

Jag tycker den sista meningen har en viktig poäng.

Varför skulle religionen använda sig av »bevis» eller vetenskapliga metoder för att avgöra om en gud existerar eller ej? Det låter för mig ungefär lika dumt som om vetenskapsmän skulle använda religioners praxis för att förstå världen och producera (vetenskaplig) kunskap. Nu tror jag inte Tor Andræ tänkte samma sak som jag när han skrev det där stycket men som jag tolkar det så finns det helt enkelt upplevelser som -- om man inte delar dem -- gör det omöjligt att utforska deras varande.

Det är pinsamt att läsa den här tråden och hitta människor som är så indoktrinerade i den sekulära, vetenskapliga, livsåskådningen att de inte ens märker av sin kulturella färgning och förstår att deras horisonter antagligen är begränsade. Den empiriska vetenskapen är inte -- och har aldrig varit, och kommer aldrig att vara -- den enda källan till människors kunskap och förståelse för världen. Varken för troende eller icke-troende.

Gud behöver inte bevisas, han är tillräckligt verklig för många människor ändå.

Berätta då vad för andra metoder man har för att tolka vad sanningen är och hur man skiljer det från fantasi, känslor och annat subjektivt nonsens.
Citera
2013-07-13, 18:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nu låter det som att du har en väldigt skev bild av religiösa och troende människor. Finns gott om troende som är allt från fysiker, kemister, biologer och historiker och gud vet vad i syfte att förstå världen på ett sätt som följer vetenskapens eller de akademiska normerna för »säker kunskapsproduktion».

Att det finns en drös ateister som tror på evolutionen, Big Bang och allt vad vår världsdels auktoriteter inom kunskapsområdet säger är sant fastän de själva inte har någon som helst riktig kunskap om teorierna i sig (de kanske inte ens vet vad en elektron i atomen är för något) gör ju inte de per automatik är mer aktiva i sökandet efter Sanningen än vad den allmänna teisten är.

En ateistisk sociolog kan i likhet med en kristens tro på Gud tro på evolutionen -- det behövs inget direkt tänkande för att tro på evolutionen, den är så inkorporerad i den västerländska kulturen att det är väldigt enkelt att luta sig på den. I Sverige skulle jag säga att det är lättare att sitta med armarna i kors och tro på Darwins läror än det som står i Bibeln.

Visst är det att hänvisa till auktoriteter ovan en själv i båda fallen. Skillnaden är att vetenskapsmän redovisar sina metoder så att andra kan replikera analysmetoderna och testa själv. Allt finns nedtecknat och dokumenterat. Metoderna för religionens auktoriteter har inget sådant. Det är baserat på hörsägen, myt, vidskepelse och känsloupplevelser.
Citera
2013-07-13, 18:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Människor har trott på Gud långt, långt före bibeln kom. Bibeln är egentligen bara en sammanfattning av 148 000 olika texter som man hittat efter Jesu tid. Man har försökt ta reda på saken i tusentals
år, men inte kommit nånstans. Det enda man vet är att när en människa föds, så har den en viss känsla att det finns en Gud, sen beror det på barnets uppväxt om känslans finns kvar eller
försvinner. Jag läste i tidningen om en vaktmästare som jobba på en kyrka med var ateist, han ville förstår hur människor tror på Gud och började be till Gud och gå på Gudstjänster. Plötsligt så började han tro, han vet inte varför, men beskriver till tidningen att han känner sig tryggare och lyckligare nu.

Kom ihåg att för att man tror på Gud, så behöver man inte tro på bibeln eller olika religioner.
Religioner har människor själva grundat. Vissa tror och andra inte, vad är det för jävla skillnad?
Det går INTE att bevisa att Gud finns eller inte finns. Så vart försöker alla i den här tråden komma?

Människor har trott på olika gudar och på övernaturliga förklaringar i alla tider. Inte specifikt på Gud. Det är där ditt argument faller.

Vad tråden försöker komma fram till är att troende som försöker framställa Gudstro som vetenskapligt är ute och cyklar..
Citera
2013-07-13, 19:20
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
]Varför tror så många människor nuförtiden att det måste finnas en naturlig
Det är ju för att människan genomgått upplysningsperioder och att utbildning blev allas rättighet.

Man behöver veta och förstå saker för att ställa frågor att få svar på och svar på frågor väcker svar med nya frågeställningar, det är alltså det kreativa tänkandet som stimulerat fram nyfikenhet och på inte enbart vad man ser utan också hur det fungerar, varför och finns det mer, vad är relaterat, hur kan man förknippa det hur hänger det ihop - det är m.a.o spännande, människan roas av utveckling, förstår du inte vad excitement är?

Hur intressant vore det om alla stagnerade och ännu satt och konstaterade : nä men titta.. åskan formaterar moln och den starke kraften vill oss ont, bäst gå in och stänga dörren och börja be att det inte sker igen..... oj gräset är grönt, men man visste icke varför det var grönt och saftigt.. stora hav och dalar men men ingen nyfikenhet om vad de ger och hur man kan klättra över och dyka under och ev. förbinda.. ingen nyfikenhet på varandra, inga förbindelser med utbyten, fattar du inte att det är det nyfikna sinnelaget som anger friskheten som räddar oss själva, annars skulle vi självöka oss till utdöende..

Du vet väl hur den självömkande själen går... "så synd om mig visan" "alla är så dumma, naturen är elak, snön är för kall havet är för vått och blommorna för vackra.. jag för dum och allt bara jävlas"

...går man bakom och istället undersöker, så dels går tiden undan medan man är upptagen med spännande utforskning och på vägen uppenbarar sig en hel del fenomen, det är medan man undersöker som intressanta förändringar vecklar ut sig till insikter, inte över att färdiga svar utifrån dum fråga om vad som redan är, man FÅR ett svar, du FÅR inga svar.. utan att du ställer frågan, genom att bearbeta det du vill veta mer om, vill du veta något om jorden, gräv.. skär.. mal.. belys.. iaktta.. och då kommer ju strimmor av t.ex malm.. strimmor av guld.. du lär dig materians beteende, du blir lycklig av kunskap och du fokuserar inte på sjä'lvömkan, om hur synd det är om dig själv.

Du måste TA svaren och ifrågas'ätta dem, för att förstå vad för svar tu tagit till dig.

Samtala, inte tilltala och beordra, det går INTA att be, önska eller åthuta andra att tro och tänka som du: DET ÄR DEN RELIGIÖST VILLLFARNA sinnesförrvirrade icke-kunskapliga vägen.. som många ännu är vana vid, för vi har så många folk i omlopp vilka inte förstår vad nyfikenhet eller insikt är, de tror att auktoriteter "bara har det skickat från profeter flygandes via andar och spöken sända från bl.a gud el. änglar"

Och det är symptom på förkrymt, förtryckt livsstil, eftersläpad..

Citat:

Nuförtiden är alla människor hjärntvättade av tidningar och internet och sånt.

Eh nej, du förenklar å det grövsta : vi har däremot ett massivt informationssamhälle när vi själv kan ta in och bearbeta information från olika paljetter.. för att t.ex snabbare orientera oss, snabbare ges uppdaterad info, ta del av rön vilka håller oss ajour, medvetandegöra oss genom att aktivera det vi har latent.. vi kan medverka och samspela, vi förstår vad forskning ägnar oss åt, vi inbjuds till spännande skeenden, men vi kan också felanvända det, det är därför det är smart att inte neka de utbildningar som ges och de gesmed bästa vilja, det finns alltid ett skikt intelligentia i varje folklager.. som är lite begåvade.. förslg råd och att ta vad deras händer sträcker ut är inte fel, när man är ung 'r man kanske dum, men snabbt förstår man vad det handlar om, dvs om man inte är helt förstoppad av religiös fanatism med neurotiska föräldrar som blockerar och inte vill ge barn och unga tillgång, det handlar ju om att tillvar ta på kunskaper vilka håller världen i ett bekvämare läge där komfort inte försvinner så vi får bete oss som på medeltid och befinna oss som om vi inte visste ett jota, vi vet och kan mkt mkt mer tack vare åtgärder där man sätter sig och bearbetar kunskaper, sedn går det av sig självt och man interagerar - är det så svårt för dig....

Citat:
Alla ser på dokumentärer och tänker att nu VET nått. Men hur vet man sen igen
Genom uppföljning, genom att samatala om det, ta reda på mer.

Citat:
att alla dokumentärer faktiskt stämmer? Det kan mycket väll vara så att USA
Varje dokumentär har en lista av medverkande och producenter, det är lätt att kontakt dem för information.

Dessutom kan du söka på nätet över varje program och få kontakt den vägen, du kan via eget intresse få kontakt som kan få dig att halka in till kontakter vilka förändrar allt och plötsligt befinna dig i spännande process, utifrån en liten nyfiken tanke efterföäljd av handling. Men offerkoftan måste tas av.
Citat:

hittade något liv på månen, men att staten håller det hemligt. Varför är alla i sånt
Stark fördel att skrubba bort sina konspirationsteoretiska gnällerier och snyfterier, som många skaffar sig, ju mindre man vet desto mer gnälls det om hur mycket man "egentligen vet" och vad andra "egentligen vill"
...det är inte vidare charmigt ens, om något är hemligt och man vill ha åtkomst, kan man t.ex sätta sig in i sakkunskaper, att enbart "vilja veta" är intevad som ger åtkomst, det är ju hyena-mentalitet, man skiter i det viktiga och vill enbart ha åtkomst, så funkar det inte, man får själv bevisa att man sitter på kunskaper.. ju mer man vet desto mer åtkomst, eftersom också frågor är av olika intelligent art, dem vilka "håller i trådar" har annan överblick.. och kan märka att det är en offerkofta som mest bölar och fibblar med informationen utan genuin ömhet för kunskaper.. man kan inte vara kunskapsföraktande för att sedan ändå gama sig över att inte "ha åtkomst"..

Men du förstod nog inte kedjeförloppet jag försöker förklara för dig _ du vill ha stekt sparv i gapet i raksträcka rätt in och antagligen bli matad och bli klappad på, eftersom gud väl förklarat ditt värde. ?

Citat:
extremt desperat behov av en naturlig förklaring alltid? Vad är vi så rädda för?
Du är rädd för dig själv, Du kanske ska plocka ner ditt värde till normal nivå.

Citat:
Jag tror att det har hänt många saker som inte forskaren har vetat om, men
bara hittat på en förklaring för att lugna folket. Jag tror även att bl,a USA har
allt möjligt i gömman långt under jorden.
Du har alltså en tjock offerkofta på dig och menar att dem där borta bör uppenbara eller avslöja något för dig.. ?

Vad har isf du hållt undan för dem? Är det något du frågar dig isf?

Citat:
Det finns människor som har dött, och sen återkommit till livet och berättat
vad de har sett. Då har ganska många berättat ungefär samma sak..
Skröna.

Underhållsmaterial.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-13 kl. 19:27.
Citera
2013-07-13, 19:52
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=CleanUpGuy|44300667]
Citat:
Människor har trott på Gud långt, långt före bibeln kom. Bibeln är egentligen bara en sammanfattning av 148 000 olika texter som man hittat efter Jesu tid.
Bibeln är ett skönlitterärt verk, en potpurristisk antologi. Väldigt dramaturgiskt regisserad och levandegjord utefter bästa manusskpande sensationslystnad - du behöver förstå att bibeln skrevs i tider när människan ännu bländades av sin egna förmåga att ens sätta ihop ord och alltså "leka med ordens och meningars sammansättning, för att inte nämna fenomen.. det var på de tidern fenomenalt att se årstidsväxlingar, enbart scvenariot satte tankar i spratt" .. därifrån kan du ju enbart föreställa dig vilka fler vardagshändelser som förklarades som helt apokalyptiska skeenden, och språk kan förstärka alt. försvaga.. så sett är Bibeln ett estetiskt verk, men kunskapskälla... ? Hmm...

Citat:
Man har försökt ta reda på saken i tusentals
år,
Och floppat minst lika många gånger.

Citat:
Det enda man vet är att när en människa föds, så har den en viss känsla att det finns en Gud,
Här får du allt förklara dig lite närmare...

som jag förstår dig, så säger du att den lilla nyfödda ligger där med "en känsla om att gud finns"
...var hämtar du detta ifrån? små människor, dvs babysar.. erfar enbart primära känslor, mat värme sömn trygghet tröst, mat mat mat.. jag har för mig att de inte tänker, fontaneller är öppen..

eller menar du småbarnet? nej.. småbarnet vill leka undersöka, det vill samla, de vill bygga en grund, de jobbar upp ett självförsvar och provar smakar på allt.. de vet dock inte VAD de har att göra med, eftersom hjärnan är helt fokuserd på att TA IN, de har inte parallellförmågan att samtidigt värdera, och gud... existerar icke i småbarnshjärnan, inte i hjärtat heller för den delen, däremot pussar kramar trygget och lek. Och det är ännu.. inte samma som gud / så du har fel om det du säger.

Tyvärr.

Citat:
sen beror det på barnets uppväxt om känslans finns kvar eller
försvinner.[/
Konsekvent fel, du konstaterar fel utifrån grundfel.

Att mamman eller pappan tycker, att gud sände barnet är en helt annan historia och helt annan belysning på vad du försökte säga... att de VILL att barnet är gudomligt beandligat, är inte som att barnet är eller tänker på gud eller att gud ens tänkt på barnet, inte ens om det får en god skvätt vatten på sig i kyrkan under finaste ceremonin, men viljan kan vara god, dock, förstår barnet fortfarande inte varför man skvätter vatten på det.. för det lilla barnet, vill bara ha bröstet att värma sig med, inte gud m.a.o.

Det är alltså att du sitter och för barnets talan, innan det ens kan tänka.. och vill forma barnet till att bli halleluljasjungande. Nåja.

QUOTE]
Citat:
Jag läste i tidningen om en vaktmästare som jobba på en kyrka med var ateist, han ville förstår hur människor tror på Gud och började be till Gud och gå på Gudstjänster. Plötsligt så började han tro, han vet inte varför, men beskriver till tidningen att han känner sig tryggare och lyckligare nu.

Då var han väl en stackars sate innan han hade turen att få sig ett jobb, det var snarare att han fick lön, som gjorde honom lite lyckligare innan han ens visste vad lön för mödan betyder. Hade han ens befattat sig med normalt fungerande människor innan? Man behöver veta utifrån vad, han tyckte det var så speciellt, en kriminell dåre som rånat kan ju uppleva sig vara lycklig över att enbart stjäla bilar, och höra änglarna sjunga för mindre..

Citat:
Kom ihåg att för att man tror på Gud, så behöver man inte tro på bibeln eller olika religioner.
Religioner har människor själva grundat. Vissa tror och andra inte, vad är det för jävla skillnad?
Det går INTE att bevisa att Gud finns eller inte finns. Så vart försöker alla i den här tråden komma?
Det ska vi komma ihåg, ajaj kapten
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-13 kl. 19:57.
Citera
2013-07-13, 21:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om man kan bevisa att Jesus är den han säger att han är så bör man kunna konstatera att resten borde stämma också.

Så OM han vore guds son så är per automatik ALLT man säger om honom sant? Berätta mer....

Citat:
Ingen hävdar ens att Jesu kropp inte försvann från graven.

Lustigt att Paulus inte nämner den tomma graven?

Citat:
Det finns några historiska fakta som de flesta forskare är eniga om:
  • Jesus har funnits som historisk person.
  • Han var någon form av religiös ledare och hade lärjungar.
  • Han blev dömd till döden och avrättad på ett kors.
  • Hans kropp försvann.

1. Och detta skulle bevisa vad?

2. Nyss pratar du om en tom grav, nu har du gått över till "försvunnen kropp". Försvunnen kropp kan inkludera alternativet "okänd grav"...

Citat:
Men Jesus dömdes till döden för att han sa att han var Guds son och att han var ett med Fadern.

Mig veterligen endast i johannes, det minst tillförlitliga evangeliet.

Citat:
En vis man skulle knappast säga detta om det inte var så.

Steg 1. jesus var vis
Steg 2. jesus kallar sig guds son
Steg 3. Alltså är jesus guds son.

Har jag förstått dig rätt?

Citat:
Jesus verkar ha koll på läget och är konsekvent i sina uttalanden.

Haha, det säger du?

Citat:
Hans familj borde ha upptäckt om det inte stod rätt till. Istället var hans mor och hans bröder några av den kristna kyrkans tidiga ledare.

Hans mor trodde på honom = han är guds son

???

Citat:
Några tror att han var ond och bara lurades. När man ljuger vill man oftast vinna fördelar eller undkomma något. Vad ville Jesus i så fall vinna eller undkomma genom att ljuga?

Pengar, brudar, makt.... va fan listan kan göras lång....

Citat:
Några tror att lärjungarna hittade på allt efteråt. Liksom i punkten innan faller detta på att man ljuger för att vinna fördelar eller undkomma något. Elva av de tolv apostlarna blev dödade för sin tro.

Det brukar heta att lärjungarna dog för sin tro. Det roliga är att det inte finns några som helst tillförlitliga källor som anger detta. Vad sägs att om att du anger dina källor som övriga världen inte har tillgång till?

Citat:
Nya testamentets böcker är skrivna av personer som träffat dem som stod Jesus närmast.

Nja.....jag kan gå med på Paulus (dvs drygt hälften av breven som han påstås ha skrivit, eftersom resten är rena förfalskningar, pseudepigrafer)....men övriga? Tveksamt. johannes är ju skriven uppåt 100 år efter Jesu död....

Citat:
De är skrivna relativt kort efter Jesu död (ca 15 - 60 år)

Snarare ca 25 - 100 år, och påhitten blir allt fler ju senare text

Citat:
Fakta kunde bekräftas av då levande personer som också Lukas refererar till.

1. Man vet inte ens vem som skrev "lukas"

2. Vilka personer?

Citat:
Böckerna i Nya testamentet är bland de bäst bevarade skrifterna från sin tid och har inte förvanskats.

Haha skämtar du med mig aprillo???

Citat:
Detta kan man se eftersom kopierade texter som spridits till olika ställen i världen är identiska.

Nu får du ta och komma in i matchen....

Citat:
Oberoende källor skriver om att Jesu kropp var borta.

1. Vilka källor bortsett från evangelierna? Just det ja, INGA

2. Evangelierna är INTE oberoende. Bevisligen.

Citat:
Det hade varit enkelt för romarna att bevisa att de kristna ljög genom att bara ta fram kroppen om de visste var den var.
Och? De kanske inte visste var den var?

Citat:
Några tror att lärjungarna stal kroppen när de romerska soldaterna som vaktade graven sov.

Lärjungar? Kan ha varit vem som helst som tagit den. Kanske begravdes han på hemlig ort? Fan vet....

Citat:
För en romersk soldat var det dessutom belagt med dödsstraff om man somnade i tjänst.

Och?

Och vem har förresten ens bevisat att graven var bevakad???? Du gör väldigt tveksamma antaganden....

Citat:
Evangelierna innehåller en hel del ofördelaktig information som inte skulle stå där om det var påhittat.Vem var det som först såg den uppståndne Jesus? Det var kvinnorna. På denna tid var det bara män som fick vittna i domstol och en kvinnas röst var inget värd. Ingen litade på en kvinnas vittnesuppgifter. Om allt vore uppdiktat skulle det förmodligen vara någon mer trovärdig person som såg Jesus först.

Fel, fel, fel och fel igen. Ett gammalt argument som är ack så fel. Det är markus som kommer uppgiften om kvinnorna först. I hans fall rör det sig otvivelaktigt om en teologisk poäng som han vill få fram. Genom hela markus så är det de svaga och marginaliserade som ser jesus för vad han är, medans de starkare (inkluderat självaste lärjungarna) inte kan förstå honom lika väl. Kvinnorna har sedan följt med in i övriga evangelier eftersom matteus och lukas läste markus innan de skrev sina evangelier (vilket bevisas av att de kopierade stora delar rakt av...)

Citat:
Petrus, den tidiga kyrkans ledare, framställs också ofördelaktigt som naiv och som svikare. Hade det inte varit bättre att porträttera Petrus som en pålitlig, eftertänksam och stark ledare?

Vilket görs redan i matteus...där han helt plötsligt är klippan kyrkan ska byggas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in