Citat:
Ursprungligen postat av
PresidentCarter
Jag har själv varit med om vänner som frågat om hjälp när det gäller matematik i gymnasiet, och det är precis som du säger. Inte nog med att matematiken blir enklare om du förstår den, utan tänk på all tid man kan spara. Finns folk jag känner som lägger ner flera timmar om dagen i flera veckor inför ett prov, men ändå hamnar på gränsen. Samtidigt som de som har en bättre förståelse för matten klarar högre betyg på så mycket mindre tid.
Jag håller med till viss del att lärarna är en del av problemet. Det finns en del lärare jag har haft som verkligen försökt men där eleverna inte tagit emot hjälpen. Å andra sidan har vi lärare som själva inte riktigt förstår logiken i matematik. Då blir det omöjligt för dem att lära ut den och istället lär de eleverna att komma ihåg formler osv. Tragiskt är det..
Självklart kan man inte skylla allt på läraren (skrev trots allt
delvis i mitt förra inlägg) men av min egen erfarenhet är det extremt sällan en lärare går in i det grundläggande bakom en formel/sats som de lär ut. Ett annat exempel är att väldigt få som gör integralkalkyl i gymnasiet förstår varför man skriver 'dx' efter integranden och antar att det enbart är någon notation utan vikt när det egentligen är väldigt grundläggande för integralkalkyl.
Självklart finns det vissa delar som kan vara svåra att bevisa, men överlag anser jag att en lärare bör visa ett bevis för en formel/sats så ofta som möjligt. Att de själva inte känner till ett bevis är ingen acceptabel ursäkt då man enkelt kan hitta några på nätet.