Citat:
Ursprungligen postat av
Nail
Jo, givetvis, "honeycomb structure", "hexagonal tiling" eller "hexagonal grid" är alla namn på tesselationen med regelbundna hexagoner som ligger i botten till min frågeställning, men frågeställningen var mer specifik än så:
Om man i en dylik tesselation väljer ut en specifik hexagon som centrum så får man runt den en mängd med hexagoner som alla har samma avstånd från sitt centrum till centrumhexagonens centrum, dessa bildar koncentriska "ringar" (slutna kedjor) av hexagoner. I bilden jag länkade ser du de första tre sådana ringarna med respektive ring färglagd i sin egen färg.
Frågan var vad man lämpligen kallar dessa ringar av hexagoner.
Manne har kommit med svar, men jag brottas fortfarande lite med huruvida jag skall använda uttrycket "hexagon rings" eller "hexagon circles". "Hexagon rings" tycker jag tydligt nog förklarar att det är frågan om en sluten kedja av hexagoner, men jag tycker inte det implicerar regelbundenheten i att hexagonerna har samma avstånd till centrum tydligt nog, och "hexagon circles" ser vid första anblick ut som en oxymoron.
Det kommer ju akompanjeras med en illustration, men det hade varit bra att veta om det finns någon vedertagen term att använda så man inte skämmer ut sig.