2013-07-13, 23:28
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smeden80
Okay, innebär det per automatik att du drar mig över samma kam? Jag är varken kriminell eller kvinnohatare utan en vanlig svensson som arbetar 40h i veckan.

Det jag vill försöka få dig att förstå är att vi alla kan begå misstag. Att han slog sönder ett portfönster på fyllan är en sak. Det får han böta för, eller samhällstjänst. Men att man helt oprovocerat skickar vovven på honom och börjar mata slag med batongen i ryggen är definitivt ett övergrepp. I Sveriges lagstiftning står att läsa att man inte får nyttja mer våld än nöden kräver.

Visst kan vi begå misstag. Men slår man sönder en ruta är man kriminell. Svårare än så är det inte. Dessutom är busen känd av polisen sedan tidigare.
Citera
2013-07-13, 23:29
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Media håller med dig? De klagar ju alltid på polisen och uttalar sig innan de är säkra på sin sak för att sälja lösnummer, så det medhållet är värt lika mycket som en fjärt i rymden.

läs mitt inlägg en gång till din nöt
Citera
2013-07-13, 23:31
Medlem
Citat:
Visst kan vi begå misstag. Men slår man sönder en ruta är man kriminell. Svårare än så är det inte. Dessutom är busen känd av polisen sedan tidigare.
Du har en valdigt skev bild av vad en kriminell ar. Omogen och töntig visst, men kriminell? För att krossa en ruta?

Dessutom aven om han sa vore Pablo Escobar sjalv ar det inte polisens jobb att straffa, det ar upp till domstol och KVV.
Citera
2013-07-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Återigen, från att filmen börjar. Jag är tveksam till att filmen börjar precis den sekund polisen kommer på plats.
Den där diskussionen tror jag pågått någon minut. Så han har nog haft alla chanser att lyda.

Vad jag har för utbildning har inte med saken att göra. Jag vet bara att vad man själv bedömer i fält kan vara helt logiskt även om det ser dåligt ut på film.
Är ju fullständigt idiotiskt att döma en situation från när filmen börjar. Man dömer från när själva situationen börjar.
Och den har ingen av oss någon aning om.

Från filmens synvinkel ser det dåligt ut, då ser det ut som hon går från 0-100 direkt. Och är det som sticker ut mest.

Batongslagen tror jag inte kommer fälla henne. Hon kommer nog säga att hon skyddade sin hund. Hon blir kanske utan lön någon månad, ett slag på handen och sen är hon tillbaka för att ta bort fler drägg från stan. Det behövs!

Det behövs ingen mer information än filmen, för att bedöma det som visas på filmen. Man kan enkelt dra vissa slutsatser, som att situationen är lugn från början och eskaleras av en vansinnig snut, som har allvarliga personliga problem och drabbas av en fullständig kontrollförlust.

Visst är samhället korrupt, men detta kommer inte att kunna passera, hon blir fälld för vansinnesdådet.

Detta beteende är under all kritik.
Citera
2013-07-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Ja du sa det, men att hon bett honom ligga ner finns det inget som tyder pa. Att du behöver hitta pa saker för att styrka din asikt bevisar bara hur javla fel du har. Ska alla rattegangar ga pa "tank om" eller "han KANSKE"?

Ni ger mig förihelvete psykos.

Finns inget som tyder på att polisen dök upp just i den sekunden heller. Men du bedömer ju ändå situationen på det sättet.

Det här är dock ingen rättegång. Och en rättegång skulle se över HELA situationen och då göra en rättvis bedömning. Inte en möjlig halv situation. Inte göra som du, bedömer vad du tror är början.
Citera
2013-07-13, 23:34
Medlem
ElegantlyInDespairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AordinaryStoner
Plan och plan vet jag väl inte om jag skulle vilja påstå att jag har.
Men rent logiskt så kommer allt det här eskalera, jag menar titta på Rosengård t.ex dit åker ju inte polisen om dom verkligen inte måste och när dom gör det så är det ju inte bara en bil som åker.
Ju fler polisövergrepp och maktmissbruk som uppdagas, ju mindre tillit kommer vi medborgare att få till polisen, och när vanliga herr Svensson inte längre känner att polisen inger trygghet och tillit när dem dyker upp så kommer det inte behövas särskilt mycket för att helvetet ska braka lös!
Okej, här är ett scenario ; ett krogbråk uppstår vid stängning där 2 personer är inblandade - polis anländer och en av dom gör en liknande tabbe som dum fröken på videon, folk ser vad som händer och påminns om att det uppdagats ett tio tal liknande händelser senaste månaden, nån person blir påmind om den där gången då han blev LOB och fick den lite hårdare behandlingen innan han fick lägga sitt trötta huvud på galonmadrassen - nån vågar ta första stegen och suger tag i konstapeln som ursinnigt slår en av de inblandade med sin pinne, sen blir det domino effekt - alla utanför krogen kör attack dyk och sen är det igång! Detta sprids självklart via media och uppmärksammar resten av Sverige, folk inser att det faktiskt inte är några övermänniskor som är poliser - Göteborgs kravallerna kommer framstå som söndagsskola!
Men det är ju mest spekulationer.

Jag tror definitivt att det skulle kunna hända men är inte särskilt troligt. Jag har själv tänkt på att om den perfekta situationen skulle uppstå att jag skulle ta tillfället, men jag är inte psykiskt normal. t.ex http://www.youtube.com/watch?v=PlzI3lttcJ0 Hade en sådan situation uppstått fast utan några vittnen skulle jag lätt kunna tänka mig ta en stor närliggande sten och slå till rejält i bakhuvudet på polismannen medans han och den andra snuten brottas med mannen, sen lämna platsen snabbt. Alternativt ge mig på kvinnan direkt efter sen ta vapnen och sticka. Det skulle krävas ganska specifika omständigheter dock..samma gäller för scenariot du beskriver. Den genomsnittliga svensken skulle nog aldrig kunna tänka sig "ge sig på" en polis.
Citera
2013-07-13, 23:35
Medlem
smeden80s avatar
Citat:

Det betyder inte att polisen ifråga med omedelbar verkan har laglig rätt att utdela straffet för en krossad fönsterruta i form av batongslag och hundbett. I sådana fall ska han slippa pröjsa för glasrutan, i och med att den redan blivit återbetald genom personlig sveda och värk.

Fönsterrutan kan man ta på försäkringen. Och förresten, hur vet du att han är kriminell sedan tidigare? Är det enligt samma resonemang som polistjejen som blev uthängd för några sidor sedan? Förresten, VISSTE polisbruden att han var kriminell sedan tidigare? I det fallet kan jag möjligtvis godta att omständigheterna förmildras till hennes fördel.
Citera
2013-07-13, 23:36
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
I den bästa av världar skulle mannen ha lagt sig ner och låtit sig handfängslats. I vår vanliga vardagligt kolörerade värld blir det så här ibland. Jag anser inte att det var ett perfekt ingripande enligt regelboken, men jag anser inte heller att något gick snett. Mannen fick några smällar, men inte mer än vad som kan anses vara tolerabelt i mina ögon.

Själv anser jag att polisen lugnt och stilla hade kunnat fortsätta konversera med mannen tills dess att förstärkning anländer. Vem vet, med en trevlig ton kanske han blivit samarbetsvillig. Han såg inte ut att vara på väg någonstans och han såg inte ut som ett hot i övrigt. Han såg ut som vilken fyllbult som helst som av någon anledning retat upp sig på något. Även om det inte tillhör våra stoltaste ögonblick tror jag många av oss varit där någon gång.

Hade han börjat visa aggressiva tendenser blir situationen annorlunda. Då har hon all rätt att försvara sig, och jag ser inget hinder att använda både hund och batong i ett sånt läge. Men en vanlig fyllbult anser jag inte ska behöva vakna upp med söndertrasade underarmar bara för att han var oartig kvällen innan. I synnerhet om det varit mot en polisman, då jag ställer högre krav på en sådan att hantera oförskämt uppförande.

Citat:
Vad gäller din hypotetiska fråga: ?

Jag ironiserade över din hypotetiska fråga genom att överdriva en annan hypotetisk fråga.
Citera
2013-07-13, 23:36
Medlem
[EcO]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torero
Visst är samhället korrupt, men detta kommer inte att kunna passera, hon blir fälld för vansinnesdådet.
Nja, det går säkert att sopa under mattan på något sätt. Det är ju snutens expertområde när det gäller internutredning
Citera
2013-07-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Finns inget som tyder på att polisen dök upp just i den sekunden heller. Men du bedömer ju ändå situationen på det sättet.

Det här är dock ingen rättegång. Och en rättegång skulle se över HELA situationen och då göra en rättvis bedömning. Inte en möjlig halv situation. Inte göra som du, bedömer vad du tror är början.
Nej, jag bedömmer att situationen ar lugn innan hon börjar gapa och skrika. Som bevis har jag filmen, vad har du för motbevis? Nada.

Poliskvinnan ar ocksa valdigt lugn i början, sa det gar att anta att hon ocksa varit lugn innan kameran sattes pa. Finns inget som tyder pa att situationen skulle varit annorlunda innan det. Dvs dina argument ar ren spekulation och inte nagot som ar aktuellt i det har fallet.

Edit: Jag har daremot ett bevis för att du har fel om vad som hande innan filmen, vittnet som filmar bedömde hennes agerande som övervald. Tillrackligt för att skicka filmen till media, och det gör hon TROTS att mannen ska ha försökt sla tjejen i fraga. Varsagod. Din tur.
Senast redigerad av hustlerinc 2013-07-13 kl. 23:48.
Citera
2013-07-13, 23:38
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AordinaryStoner
Plan och plan vet jag väl inte om jag skulle vilja påstå att jag har.
Men rent logiskt så kommer allt det här eskalera, jag menar titta på Rosengård t.ex dit åker ju inte polisen om dom verkligen inte måste och när dom gör det så är det ju inte bara en bil som åker.
Ju fler polisövergrepp och maktmissbruk som uppdagas, ju mindre tillit kommer vi medborgare att få till polisen, och när vanliga herr Svensson inte längre känner att polisen inger trygghet och tillit när dem dyker upp så kommer det inte behövas särskilt mycket för att helvetet ska braka lös!
Okej, här är ett scenario ; ett krogbråk uppstår vid stängning där 2 personer är inblandade - polis anländer och en av dom gör en liknande tabbe som dum fröken på videon, folk ser vad som händer och påminns om att det uppdagats ett tio tal liknande händelser senaste månaden, nån person blir påmind om den där gången då han blev LOB och fick den lite hårdare behandlingen innan han fick lägga sitt trötta huvud på galonmadrassen - nån vågar ta första stegen och suger tag i konstapeln som ursinnigt slår en av de inblandade med sin pinne, sen blir det domino effekt - alla utanför krogen kör attack dyk och sen är det igång! Detta sprids självklart via media och uppmärksammar resten av Sverige, folk inser att det faktiskt inte är några övermänniskor som är poliser - Göteborgs kravallerna kommer framstå som söndagsskola!
Men det är ju mest spekulationer.

Jag ser i och för sig inte detta som ett exempel på maktmissbruk. Vi har att göra med en kvinnlig polis och en större och potentiellt våldsam person som måste tas om hand.

Om inte den kvinnliga polisen ska få använda sin batong så måste alla poliser vara storvuxna män och det är inte helt lyckat. Det som ses som ett brutalt övergrepp är paradoxalt nog en konsekvens av en mer jämlik poliskår.

Man får inte låta sig förbländas av filmens suggessionskraft. Två Frank Andersson-snutar skulle lätt ha klämt ihjäl den omhändertagne utan att någon rört på ögonbrynen. Men det är inte det saken gäller. Tror jag.
Citera
2013-07-13, 23:42
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det kan vara som så att denne corruptio är kriminell. Till-och-med mycket kriminell. Däremot verkar han vara ganska reko, han tar bort folk från sin skumma lista ifall man övertygar honom om att han har fel.

Det är den taktiken kriminella använder. De gör vad de kan för att framstå som seriösa. är man kriminell är man inte reko. Det går inte ihop. Det är alltid laglydiga skattebetalare som drabbas av deras verksamhet.

På den sidan det länkas till hänger man ut poliser som man anser gör fel. Inte bara poliser som är dömda. När man dessutom anser att polismördarna i Malexander är oskyldigt dömda då är det uppenbart vad man pysslar med.

Det är i klass med de kriminella gäng som ena dagen hänger ut pedofiler för att nästa dag sälja heroin till skolungar. Det senare skriver man dock inget om på sina hemsidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in