Edit: Mitt första inlägg skrev jag när jag dödstrött så det blev som det blev. Men jag har lagt extra tid på det här inlägget för att göra det extra läsbart och attraktivt
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Nu förstod jag inte vad du skriver
"språkrika argument ger dem mer förtroende".
- Vad menas med språkrik argument? Är det ett nytt uttryck?
- Vilka dem är det du avser? Du har inte berättat om några innan som du kan syfta på!?
Jo språk är viktigt. Man märker här att du själv kanske saknar förmågan till viss del, vilket ju är ett lysande exempel på att förtroendet sjunker.
"men hjärtat det var gott"
Jag menar att de vältaliga har mer bekräftelse i samhället än någon som t ex mig. Även om vi här i Sverige gillar att betona att alla har lika förutsättningar oavsett vad känner jag att dem människor som behärskar språket har ett stort försprång. Det jag har märkt är att i jobb inom politiken och i liknande jobb där man ska försöka övertyga människor brukar vältaliga människor nästan alltid lyckas. Sedan tror jag också att de som är bra skriftligt och har bra språkförståelse lyckas bra i skolan. Jag kommer ihåg när jag gick i skolan och försökte i flera timmar hitta de rätta orden för att uttrycka mig
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Är det en skoluppgift du ska göra?
1. Den som inte kan uttrycka sig kan inte upprätthålla den nödvändiga kontakten med myndigheter och människor.
2. Språk är ett av flera viktiga ämnen.
3. Antar att du menar "ordrika" argument och det är snarare så att konsten är att säga mycket med få ord.
Tillägg: Huruvuda är inte en högtidligare form av hur.
Tänker då på denna formulering:
Nej det är inte en skoluppgift då jag inte går i skolan. Men det är en diskussion jag hamnade i med 20 andra personer om vad som är viktigast i livet. I och med att vi var 20 personer som diskuterade med varandra påminde det mig om mina skolår och hur svårt jag haft det eftersom jag hade svårt att uttrycka mig. Så därför sa jag att språk är en av de viktigaste sakerna i livet. Jag trodde då och tror fortfarande på att språk och kvicktänkande är nyckeln till makt och allt som ingår i det.
Igår tänkte jag tillbaks till den ovannämnda diskussionen och eftersom att jag där inte fick någon bekräftelse så kom jag hit för att se vilka svar jag får.
1. Du har rätt. Jag har mycket kontakt med myndigheter och kan säga av erfarenheter att jag är tvungen att kommunicera mycket verbalt med dem.
2. Mina lärare från grundskolan brukade säga att matematik är ett av de viktigaste ämnena och om man är bra på det ämnet skulle det hjälpa med dem andra. Jag som är bra i matte kände att det inte gav mig några fördelar i andra ämnen som t ex historia eller samhällskunskap. Men svenska i andra hand hade jag många problem med och jag kände hur det påverkade andra ämnen negativt, inkluderat matematik.
3. Ja det är rätt. De som kan manipulera ord och betydelser till sin fördel i argumentationer och situationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nazist
Jag tror du syftar på att kunna språk. Framförallt ditt modersmål, antar jag? Ja, det är viktigt, men inte överdrivet viktigt, om man råkar jobba som plåtslagare t.ex. Själv så har jag inte utvecklat utan snarare avvecklat mitt modersmål, använder det väldigt sällan, men det verkar gå bra för mig att bråka på internet ändå, och i andra sammanhang. Det gäller att ha en grundförståelse plus lite till kanske, i övrigt kommer alltid någon annan vara bättre än du, så "ledaregenskaper" och den diskussionen känns irrelevant.
Nej jag syftar inte på flerspråkiga även om det kan vara relevant till diskussionen. Jag tänker på hur mycket ett språk kan hjälpa i olika situationer. Situationerna kan omfatta allt från lära sig ett nytt språk eller till att dra till sig fördelarna i en debatt. Sedan tycker jag att du underskattar språkbehärskning som en ledaregenskap.
http://www.forbes.com/powerful-people/list/
De flesta på den sidan är väldigt vältaliga. Jag tror inte att det är ett sammanträffande!
Citat:
Ursprungligen postat av
Fromlands
En viktig anledning är att goda språkkunskaper (speciellt ordförråd) gör att man lättare tillgodogör sig andra ämnen också.
Sedan väger språkkunskaper tungt om man har tänkt sig arbeta i en internationell miljö. För många arbetsgivare väger det lika tungt med ett bra andra och tredjespråk som andra examina som kräver fyra-fem år på universitetet.
Ja om man ska arbeta internationellt är flerspråkighet extremt fördelaktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
RiverStyx
Det är klart det är viktigt. Vi i Sverige är 9 miljoner ungefär som begriper svenska och ytterligare några miljoner i grannländerna kan fatta ungefär vad vi säger eller skriver. Vill vi kommunicera med resten av världen är främst engelska av största vikt, men även andra språk är så klart nyttiga att behärska. Och det är av stor nytta både professionellt och privat, det säger sig självt.
Dessutom är det bevisat i studier att två- eller flerspråkiga individer generellt sett har bättre kognitiv förmåga och att språkstudier alltså hjälper oss att lättare lära även andra ämnen. Det hade tydligen något att göra med en förbättrad förmåga att tänka abstrakt.
Min spanska lärare sa något liknande. Vi som har en flerspråkig uppväxt kan generellt anpassa oss bättre till nya språk. En sak jag har märkt är att de som lever strikt med bara ett språk får senare svårigheter med ändra sin accent när de försöker lära sig ett nytt språk.
Men nackdelen med att ha en flerspråkig uppväxt är att man aldrig når upp till sin full potential i respektive språk. Man blir typ halvbra/halvdålig i båda språken, det är mina erfarenheter i alla fall.