2013-07-13, 15:11
Medlem
Hej jag undrar hur viktigt det är att kunna ett språk och allt det inkluderar som t ex skrift och retorik. Jag tycker att språk är det viktigaste att lära sig och på två plats kommer matte. Det är uppenbart att huruvida bra man behärskar språket påverkar det hur bra man uttrycker sig och förbättrar inlärningsförmågan. Men det påverkar också till en relativt stor utsträckning ledaregenskaperna och övertalningsförmågan. Jag kan inte komma på mycket mer just nu men följande frågor lyder(för att kicka igång diskussionen):

Kan ni hitta andra anledningar till varför språket är viktigt?
Håller ni inte med om att språket är det viktigaste ämnet, om inte berätta varför?
Tror ni att språkrika argument ger dem mer förtroende?
Hur nödvändigt är det för språkbehärskning i ditt yrke?
Citera
2013-07-13, 15:33
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Hej jag undrar hur viktigt det är att kunna ett språk och allt det inkluderar som t ex skrift och retorik. Jag tycker att språk är det viktigaste att lära sig och på två plats kommer matte. Det är uppenbart att huruvida bra man behärskar språket påverkar det hur bra man uttrycker sig och förbättrar inlärningsförmågan. Men det påverkar också till en relativt stor utsträckning ledaregenskaperna och övertalningsförmågan. Jag kan inte komma på mycket mer just nu men följande frågor lyder(för att kicka igång diskussionen):

Håller ni inte med om att språket är det viktigaste ämnet, om inte berätta varför?
Tror ni att språkrika argument ger dem mer förtroende?
Hur nödvändigt är det för språkbehärskning i ditt yrke?
Nu förstod jag inte vad du skriver
"språkrika argument ger dem mer förtroende".
- Vad menas med språkrik argument? Är det ett nytt uttryck?
- Vilka dem är det du avser? Du har inte berättat om några innan som du kan syfta på!?

Jo språk är viktigt. Man märker här att du själv kanske saknar förmågan till viss del, vilket ju är ett lysande exempel på att förtroendet sjunker.
"men hjärtat det var gott"
Citera
2013-07-13, 16:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
1. Kan ni hitta andra anledningar till varför språket är viktigt?
2. Håller ni inte med om att språket är det viktigaste ämnet, om inte berätta varför?
3. Tror ni att språkrika argument ger dem mer förtroende?

Är det en skoluppgift du ska göra?

1. Den som inte kan uttrycka sig kan inte upprätthålla den nödvändiga kontakten med myndigheter och människor.

2. Språk är ett av flera viktiga ämnen.

3. Antar att du menar "ordrika" argument och det är snarare så att konsten är att säga mycket med få ord.

Tillägg: Huruvuda är inte en högtidligare form av hur.

Tänker då på denna formulering:

Citat:
Det är uppenbart att huruvida bra man behärskar språket påverkar det hur bra man uttrycker sig...
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-07-13 kl. 16:06.
Citera
2013-07-13, 16:16
Medlem
Nazists avatar
Jag tror du syftar på att kunna språk. Framförallt ditt modersmål, antar jag? Ja, det är viktigt, men inte överdrivet viktigt, om man råkar jobba som plåtslagare t.ex. Själv så har jag inte utvecklat utan snarare avvecklat mitt modersmål, använder det väldigt sällan, men det verkar gå bra för mig att bråka på internet ändå, och i andra sammanhang. Det gäller att ha en grundförståelse plus lite till kanske, i övrigt kommer alltid någon annan vara bättre än du, så "ledaregenskaper" och den diskussionen känns irrelevant.
Citera
2013-07-13, 16:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Själv så har jag inte utvecklat utan snarare avvecklat mitt modersmål, använder det väldigt sällan, men det verkar gå bra för mig att bråka på internet ändå, och i andra sammanhang.

Till förmån för ett annat språk då eller använder du bara minspel och läten?
Citera
2013-07-13, 16:49
Bannlyst
Språk är väldigt viktigt att lära sig idag, speciellt engelska då det är ett måste inom så gott som alla yrken, och även på fritiden.

Ska du använda en dator så måste du kunna engelska som ett exempel
Citera
2013-07-13, 17:00
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:

En viktig anledning är att goda språkkunskaper (speciellt ordförråd) gör att man lättare tillgodogör sig andra ämnen också.
Sedan väger språkkunskaper tungt om man har tänkt sig arbeta i en internationell miljö. För många arbetsgivare väger det lika tungt med ett bra andra och tredjespråk som andra examina som kräver fyra-fem år på universitetet.
Citera
2013-07-13, 17:25
Medlem
Nazists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Till förmån för ett annat språk då eller använder du bara minspel och läten?

Ja, självklart använder jag bara minspel och läten när jag bråkar med folk på nätet. Jag laddar upp mina läten på vocaroo och minspelen gör jag en GIF av. Sen är det bara att sätta igång.

Citera
2013-07-13, 17:54
Medlem
Ett språk är ju avgörande för att kommunicera på ett bra sätt.
Citera
2013-07-13, 18:47
Medlem
RiverStyxs avatar
Det är klart det är viktigt. Vi i Sverige är 9 miljoner ungefär som begriper svenska och ytterligare några miljoner i grannländerna kan fatta ungefär vad vi säger eller skriver. Vill vi kommunicera med resten av världen är främst engelska av största vikt, men även andra språk är så klart nyttiga att behärska. Och det är av stor nytta både professionellt och privat, det säger sig självt.

Dessutom är det bevisat i studier att två- eller flerspråkiga individer generellt sett har bättre kognitiv förmåga och att språkstudier alltså hjälper oss att lättare lära även andra ämnen. Det hade tydligen något att göra med en förbättrad förmåga att tänka abstrakt.
Citera
2013-07-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Antar att du menar "ordrika" argument och det är snarare så att konsten är att säga mycket med få ord.
Jag gissar på att TS menar att hög språklig kvalitet är förtroendeingivande.
Citera
2013-07-13, 20:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Jag gissar på att TS menar att hög språklig kvalitet är förtroendeingivande.

Vi kan ju gissa hur mycket som helst. Frågan är lika luddig ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in