Nej, utan snarare kritiken mot vedertagna moraliska "sanningar", som att det är rätt/fel att avrätta brottslingar, att det är rätt/fel att upphovsrättsskydda intellektuell egendom, att det är rätt/fel att föra krig av anledning X eller Y, o.s.v. Att försöka likställa kritiken av moraliska "sanningar" med att påstå att saker faller uppåt åstadkommer ofta precis detta - "avskaffa dödsstraffet, är du galen eller känner du inte till den moraliska Sanningen som jag känner till?"
Citat:
Du kommer att hamna i solipsism om detta föras till sin konklusion.
Det håller jag inte med om, jag menar snarare att dess konklusion blir att det objektivt existerar (värdeneutrala) handlingar medan vi subjektivt tillskriver dem positiva eller negativa värden.
Citat:
"Energi-effektivitet" (~symbios) kunne vara en sån objektiv referens.
Ja, lite av varje skulle kunna utgöra en objektiv referens - men vilka objektiva skäl har vi till att välja just denna, eller någon objektiv referens alls? Väljer vi inte en objektiv referens av subjektiva skäl?
Citat:
En sån form av 'objektivitet' är det ju endast teister och positivistiska materialister som hävdar sig ha.
Vilket är lite av min poäng. När jag pratar om objektiva moraliska värden så handlar det, som sagt, om något som är rätt och fel överallt och alltid - vill man istället mena att objektiva moraliska värden är, till exempel, något som många är överens om (och som kan vara något annat imorgon än det är idag) så håller jag med om att sådana existerar men jag skulle inte själv mena att de är objektiva moraliska värden. Påståendet "det är objektivt fel att staten avrättar mördare" är på detta vis inte alls i samma kategori som "det är objektivt fel att påstå att solen snurrar runt jorden"; påståendet "det är objektivt fel att aga sina barn" är inte i samma kategori som "det är objektivt fel att hävda att Sveriges kung föddes på månen". Denna form av "hårdare" objektivitet kan inte appliceras på moralfrågor utan hänvisning till någon form av högre makt som dessutom är moralens ursprung och någon form av "laggivare" - och den "mjukare", relativa, objektiviteten ni talar om har jag svårt att skilja från subjektivitet.
Vad är den konkreta skillnaden mellan det ni kallar relativ objektivitet och subjektivitet? När övergår "det är fel att avrätta människor för brott" från att vara en subjektiv åsikt till att bli en objektiv sant moraliskt påstående (och när händer detsamma med "det är rätt att avrätta människor för brott")? Kan båda vara objektivt sanna, och kan de i så fall vara det samtidigt och på samma plats eller inte?
Senast redigerad av BRT 2013-07-12 kl. 04:55.
Senast redigerad av BRT 2013-07-12 kl. 04:55.