2013-07-11, 07:45
Medlem
Ska köpa kikarsikte med förstoring upp till 15-16., Sks ha det som ett allroundsikte, ska funka både till toppfågel där hållen kan bli rätt långa o på relativt näta håll o dessutom vara belyst.. Ska även användas gryning skymning men ej nattetid.. Undrar om nån har förslag på vilket riktmedel man ska satsa på.. Har vart inne på tyska 4an men hur fungerar den på längre håll?? Alla förslag tas tacksamt emot
Citera
2013-07-11, 08:38
Medlem
Memnoks avatar
Skall du ha den på längre håll rekommenderar jag ett icke medförstorande mil-dot, då får du hjälp med avståndsbedömningen också.
Citera
2013-07-11, 09:08
Medlem
Eckepeckes avatar
Borde han/hon inte välja ett medförstörande om han/hon vill ha hjälp med avståndsbedömningen?

På ett icke medförstörande funkar ju bara avståndsbedömningen på en förstoring.
Citera
2013-07-11, 09:24
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Borde han/hon inte välja ett medförstörande om han/hon vill ha hjälp med avståndsbedömningen?

På ett icke medförstörande funkar ju bara avståndsbedömningen på en förstoring.
Hugget som stucket, jag har personligen inga problem med att göra avståndsbedömningen på en förstoring för att sedan öka eller minska för att skjuta. Däremot kan det bli problem med medförstorande på längre avstånd med hög förstoring då riktmedlet inte blir precist nog utan i stort sett täcker hela målet.
Citera
2013-07-11, 16:14
Medlem
Hur fungerar detta med avståndsbedömning med hjälp av prickarna?? Alltså hur mäter jag avståndet med hjälp av dom? Är helt ny på det här med sikten
Citera
2013-07-11, 16:22
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Hugget som stucket, jag har personligen inga problem med att göra avståndsbedömningen på en förstoring för att sedan öka eller minska för att skjuta. Däremot kan det bli problem med medförstorande på längre avstånd med hög förstoring då riktmedlet inte blir precist nog utan i stort sett täcker hela målet.

Jo det klart. Har annars tyckt att du vetat vad du pratat om, så skrev mest för att försäkra mig själv om att jag inte hade gjort en total tankevurpa! Haha!

Att riktmedlet täcker målet har jag aldrig haft några problem med. Iofs har jag aldrig använt ett sikte med mildots. Men på mitt Vortex så klarar då siktet av att skjuta en orre på kilometern. Därmed inte sagt att jag klarar av det.. Tycker bara inte att det känns som ett så stort problem.

Såhär räknar man ut avstånd med riktmedel:

Formeln är målets storlek i mm. delat med avlästa mil i siktet.
tex. målet är 500mm och täcker 1 mil i siktet 500/1=500 meter

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=137213

Där kan du läsa mer av folk som är långt mycket mer kunnig än vad jag är inom ämnet!
(vet iofs inte om jag får länka till ett annat forum, i så fall ber jag om ursäkt! Googla bara på avståndsbedömning med riktmedel.)

Typ..
Citera
2013-07-11, 17:01
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Jo det klart. Har annars tyckt att du vetat vad du pratat om, så skrev mest för att försäkra mig själv om att jag inte hade gjort en total tankevurpa! Haha!

Att riktmedlet täcker målet har jag aldrig haft några problem med. Iofs har jag aldrig använt ett sikte med mildots. Men på mitt Vortex så klarar då siktet av att skjuta en orre på kilometern. Därmed inte sagt att jag klarar av det.. Tycker bara inte att det känns som ett så stort problem.

Såhär räknar man ut avstånd med riktmedel:

Formeln är målets storlek i mm. delat med avlästa mil i siktet.
tex. målet är 500mm och täcker 1 mil i siktet 500/1=500 meter

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=137213

Där kan du läsa mer av folk som är långt mycket mer kunnig än vad jag är inom ämnet!
(vet iofs inte om jag får länka till ett annat forum, i så fall ber jag om ursäkt! Googla bara på avståndsbedömning med riktmedel.)

Typ..
Jag är inte helt övertygad själv, har medförstorande 4:an på min s&b 3-12x50 och upplever att riktmedlet tar upp irriterande mycket av siktbilden på högsta förstoringen. Men jag har inte haft några problem vid jakt, det är bara på skjutbanan jag upplever det som lite irriterande.
Citera
2013-07-11, 22:43
Medlem
Tack då blev jag lite klokare ang prickarna!! vad tror ni om att köra en icke förstorande tyska 4 an som allroundriktmedel?? Är inte nån sån som ska ligga på en skjutbana o skjuta på 400 meter utan maxavstånd torde ligga runt 200 250 meter max, men mest kanske 60- 150 meter.. Har väl mer el mindre bestämt mig för ett bushnell elite 6500 men är som sagt riktmedlet jag grubblar på
Citera
2013-07-12, 00:41
Medlem
Eckepeckes avatar
Som allroundsikte skulle jag välja ett vanligt hederligt hårkors. Inga konstigheter och fungerar på alla avstånd och mål.

Den största fördelen med icke medförstorande är väl egentligen priset enligt mig. Ett icke medförstorande är billigare än sin motsats.

Så om du inte är intresserad av typ fältskytte finns det egentligen noll anledning att lägga ut extra pengar på ett medförstorande.
Citera
2013-07-13, 16:42
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victory1980
Tack då blev jag lite klokare ang prickarna!! vad tror ni om att köra en icke förstorande tyska 4 an som allroundriktmedel?? Är inte nån sån som ska ligga på en skjutbana o skjuta på 400 meter utan maxavstånd torde ligga runt 200 250 meter max, men mest kanske 60- 150 meter.. Har väl mer el mindre bestämt mig för ett bushnell elite 6500 men är som sagt riktmedlet jag grubblar på

Tyska 4:an är det bästa riktmedlet för jakt dag/skymning/natt.
Min personliga favorit.
Har ett antal kikare med just 4:an, Tyska Zeiss (3-12X56) och Schmidt&Bender (8X56 fast), 2 st Leupold VariX III (1-4X20 o 3,5-10X50) och ett Bushnell Elite 6500 (2-16X50) med Tysk 4:a.
Men Bushnells version av riktmedlet är jag inte nöjd med, det är alldeles för tunt, inte i närheten av tex. Leupolds.
Citera
2013-07-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Tyska 4:an är det bästa riktmedlet för jakt dag/skymning/natt.
Min personliga favorit.
Har ett antal kikare med just 4:an, Tyska Zeiss (3-12X56) och Schmidt&Bender (8X56 fast), 2 st Leupold VariX III (1-4X20 o 3,5-10X50) och ett Bushnell Elite 6500 (2-16X50) med Tysk 4:a.
Men Bushnells version av riktmedlet är jag inte nöjd med, det är alldeles för tunt, inte i närheten av tex. Leupolds.

Ok.. Fast då jag ska ha siktet till toppjakt är det ju en fördel om riktmedlen inte är för grova då dom kan täcka upp för stor del av fågeln? Är just ett bushnell i den förstoringen jag är ute efter faktiskt Fast på skott på 150 meter med hög förstoring kanske man inte ser så mkt av pinnarna utan mest pricken om man kör utan medförstorande riktmedel? Hur upplever du själv det går att skjuta på längre håll? Nöjd med siktet förutom riktmedlet? Ändras
träffläget mkt beroende på förstoring osv?
Citera
2013-07-13, 21:17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victory1980
Ok.. Fast då jag ska ha siktet till toppjakt är det ju en fördel om riktmedlen inte är för grova då dom kan täcka upp för stor del av fågeln? Är just ett bushnell i den förstoringen jag är ute efter faktiskt Fast på skott på 150 meter med hög förstoring kanske man inte ser så mkt av pinnarna utan mest pricken om man kör utan medförstorande riktmedel? Hur upplever du själv det går att skjuta på längre håll? Nöjd med siktet förutom riktmedlet? Ändras
träffläget mkt beroende på förstoring osv?
Jag har ägt en bushnell elite 6500 2,5-16 och var väldigt nöjd, att träffläget ändras med förstoringsgraden skall man inte acceptera oavsett prisklass. Men det är ett kvalitetssikte, naturligtvis inte lika bra linser som dyrare sikten men ändå helt ok. Rent mekaniskt är det inget att klaga på. Du behöver inte oroa dig för hårkorsets storlek om du inte köper ett medförstorande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in