Citat:
Ursprungligen postat av
Eargesplitten
Det finns en djungel med riktmedel dom flesta fungerar utmärkt men beroende på vad du vill använda det till kan dom vara mer eller mindre lämpliga.
MRAD eller Mildot är väl egentligen bäst på allt ifall man kan använda dom, finns massor med guider på youtube. Ifall jag hade börjat med skytte och jakt idag med kunskapen jag har hade jag inte tvekat att börja med en av dom, bara dumheter att använda annat under vanliga förhållande.
Själv som många andra började jag med duplex och tyska 1an. Duplex är väl standarden mycket enkelt att använda bara att peka och skjuta. Tyska 1an fungerar bra för snabba och instinktiva skott på kortare avstånd, själv tycker jag att riktmedlet är svårt att använda vid skytte på längre håll då målet kan försvinna under stolpen när man håller högt. Järnsikten/diopter är väl underskattade för vanlig korthålls jakt, ifall man har god syn så fungerar dom utmärkt då en nybörjare knappast skjuter på längre håll än 150 meter. Det klarar vem som helst med lite övning vill jag påstå, väldigt få skyttar behärskar järnsikten dom vill ha sina snabbfästen men när tuben är av för eftersök så skjuter dom hejvilt. Jag tror att majoriteten av jägarna och skyttarna i landet klarar sig bra med vanliga fasta kikarfästen..
Majoriteten av alla nya jägare övertygas att lägga stora summor med pengar på ett europasikt kikarsikte av god kvalité, men har det inte gått för långt. Hur ofta behöver den vanliga jägaren otroliga skymnings egenskapar? Är det värt 5000-10000 tusen extra för dom där minuterna på passet... lägg hellre pengar på ammunition och bli en kompetent skytt.
Mycket kloka ord!
Citat:
Ursprungligen postat av
victory1980
Efter mkt funderande fick det bli ett bushnell 6500 elite 2.5-16 med belyst tyska 4an... Bara hoppas man blir nöjd men som allroundsikte så verkar det kanon

Jag har alltså en sådan, och hoppas naturligtvis att du blir nöjd.
Jag blev det inte, dels är Bushnell's version av Tyska 4:an mer likt ett Duplex och inte vad jag tänkt mig för grynings o skymningsjakt.
Den röda punkten, visade sig inte fungera, vilket inte var så kul. Och den lilla svarta punkten som blir kvar gör siktbilden oprecis.
Jag har skickat tillbaka min för reparation av rödpunkten.
Fast egentligen vill jag ha riktmedel utan lysande punkt eller kors.
Har en Leupold 3,5-10x50 där "lyset" slocknade efter ett år, här gör det ingenting då hårkorset är tillräckligt grovt för att synas ändå.