2013-07-13, 15:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel73
Fel
Det saknas regler för hur länge man kan vara häktad.
Tingsrätten beslutar om häntning i 14 dagars intervaller.

Det finns exempel på fall då den misstänkte suttit i flera år.

I detta fallet kommer dom sannolikt att förbli häktade tills dom antingen är dömda eller avförda från fallet.
Jag har läst någonstans att man kan inte sitta häktad längre tid än maxstraff för brottet man är misstänkt för, men jag kan vara felinformerad.

Jag läser i ttela http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2240491-bade-31-aringen-och-35-aringen-haktade att männen häktades för skyddande av brottsling, vilket har upp till ett års fängelse i straffskalan. Därav min uppgift om ett år.

Jag läste i häktningsframställan att de begärdes häktade för medhjälp till människorov och skyddande av brottsling, grovt brott. Grovt skyddande av brottsling ger maximalt fyra års fängelse. Jag har inte läst något häktningsprotokoll, men jag läser i tidningarna att de dömdes endast för skyddande av brottsling, alltså inte grovt brott, så maxstraff ett års fängelse gäller om tidningarna har rätt.
Citera
2013-07-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ana-Lysera
Han mindes inte tiden eller som vi sen tolkade det till så var det advokaten som inte mindes den då han förde AJs talan.

Som jag sa jag får inte ihop det med barnet, det innebär ju inte att det skulle fört väsen men i min värld så är inte barn i den åldern tysta så länge på dagen och de ger inte upp i första taget

Angående barnet, så är min teori att hen kanske är van vid att "klara sig själv", när mamma sover ruset av sig?!
Kanske, fanns det matrester kvar framme, chips eller godis. Kanske var tv.n på, lekt en stund, kanske sov en stund?!

Om barnet sov när gärningen i träffade, vilket jag verkligen hoppas, så tror jag inte att gm hade en tänke på barnet.
Hans ända tanke var hur han skulle aggera utan att bli misstänkt.
Men det är min teori och jag kan ha helt fel?!
Citera
2013-07-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisetroll
Angående barnet, så är min teori att hen kanske är van vid att "klara sig själv", när mamma sover ruset av sig?!
Kanske, fanns det matrester kvar framme, chips eller godis. Kanske var tv.n på, lekt en stund, kanske sov en stund?!

Om barnet sov när gärningen i träffade, vilket jag verkligen hoppas, så tror jag inte att gm hade en tänke på barnet.

Alltså när man tänker efter, så kan inte barnen ha varit närvarande. Annars hade GM tagit "hand om dom" också för att undan röja eventuella vittnesmål? Det är fallet är fan det skummaste jag har varit med om, och det är inte första gången jag nämner det.
Citera
2013-07-13, 16:02
Medlem
Eiraliciouss avatar
Citat:

Mmm...ska man utgå ifrån BO's pappas info så sov barnet då han ringde o ville hon och AJ skulle komma över till han (för att festa?).
Dock ska ju barnet ha sagts haft blod på sig.
Kanske att I*a i panik rusade för att skydda det sovande barnet/hämta barnet för att fly och att det på det viset blev nedsölat.
Man kan ju alltid hoppas på att barnet inte vaknade ordentligt och i övrigt tror jag med på att det fanns nån sorts egen underhållning för barnet att sysselsätta sig med och att den var van vid det.

Lite OT men jag kände till en människa som alltid la dubbla vällingflaskor i spjälsängen hos sin bebis, hade på radions "Lugna favoriter", för att sedan gå ut på puben och dagen efter sova ruset av sig utan att bli störd alltför tidigt.
Citera
2013-07-13, 16:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ana-Lysera
Den är ju inte en summering av allt i tråden, hade varit ett hästjobb. Det är den senaste sammanfattningen och ber du Q snällt när han uppdaterar den så kanske han smyger in lite länkar på var och en av de som figurerat i detta sammanhang
Eller så gör någon en sådan sammanfattning så kanske Q smyger in en länk i nästa utgåva av sin sammanfattning.
Citera
2013-07-13, 16:09
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiralicious
Jo tack, och jag vet att det finns korrupta personer inom alla yrkesgrupper...det är ju bara att hoppas att det finns minst en tredje person med vid advokatmötena.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har läst någonstans att man kan inte sitta häktad längre tid än maxstraff för brottet man är misstänkt för, men jag kan vara felinformerad.

Jag läser i ttela http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2240491-bade-31-aringen-och-35-aringen-haktade att männen häktades för skyddande av brottsling, vilket har upp till ett års fängelse i straffskalan. Därav min uppgift om ett år.

Jag läste i häktningsframställan att de begärdes häktade för medhjälp till människorov och skyddande av brottsling, grovt brott. Grovt skyddande av brottsling ger maximalt fyra års fängelse. Jag har inte läst något häktningsprotokoll, men jag läser i tidningarna att de dömdes endast för skyddande av brottsling, alltså inte grovt brott, så maxstraff ett års fängelse gäller om tidningarna har rätt.
Jag har för mig att det rapporterades senare med tillägget "som är ett grovt brott", och då blev betydelsen av utslaget väldigt luddigt. Så en del skrev att det var grovt skyddande och andra inte.
Senast redigerad av Tomato 2013-07-13 kl. 16:24.
Citera
2013-07-13, 16:11
Medlem
Mouchinos avatar
Jag fick ett PM med ett tips, tänkte om nån ville kolla upp det. Nån som känner till stället?

Det finns en mkt stor brunn 75m väster om dbs granne ute i åkern Locket ligger snett och man ser den från stora vägen och även på googleeart,

https://maps.google.se/maps?q=Gr%C3%A4storp+Tre+%C3%84lgar,+Gr%C3%A4storp &hl=sv&ie=UTF8&ll=58.332409,12.607922&spn=0.000812 ,0.001722&sll=59.496005,18.294675&sspn=1.608928,3. 526611&oq=gr%C3%A4stor&t=h&hq=Gr%C3%A4storp+Tre+%C 3%84lgar,&hnear=Gr%C3%A4storp&z=19&layer=c&cbll=58 .332447,12.608139&panoid=fa21hDvEF5JXC30zfz-pQw&cbp=12,319.02,,3,7.46

Eller om nån kanske är ute och åker kan våga sig dit och kolla. Finns inget där Så har vi uteslutit den iaf.
Senast redigerad av Mouchino 2013-07-13 kl. 16:16.
Citera
2013-07-13, 16:16
Medlem
3st polispatruller utanför SB:s bostad just nu.
Vad har hänt?
Citera
2013-07-13, 16:17
Medlem
Ana-Lyseras avatar
Citat:

Tror på min teori, det jag inte får ihop är att ett barn som är 1,5 år har varit på BP i upp till 13 timmar utan väsen. Det finns ju antagligen en förklaring till detta som typ drogad, van eller underhållen av tv.
Skall inte fokusera på barnet så mycket kanske men jag känner att barnet glöms bort lite alla våra idéer och att barnet troligtvis har varit en otrolig stressfaktor för GM.
Citera
2013-07-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Jag fick ett PM med ett tips, tänkte om nån ville kolla upp det. Nån som känner till stället?

Det finns en mkt stor brunn 75m väster om dbs granne ute i åkern Locket ligger snett och man ser den från stora vägen och även på googleeart,

https://maps.google.se/maps?q=Gr%C3%A4storp+Tre+%C3%84lgar,+Gr%C3%A4storp &hl=sv&ie=UTF8&ll=58.332409,12.607922&spn=0.000812 ,0.001722&sll=59.496005,18.294675&sspn=1.608928,3. 526611&oq=gr%C3%A4stor&t=h&hq=Gr%C3%A4storp+Tre+%C 3%84lgar,&hnear=Gr%C3%A4storp&z=19&layer=c&cbll=58 .332447,12.608139&panoid=fa21hDvEF5JXC30zfz-pQw&cbp=12,319.02,,3,7.46

Tror dock att deras egna brunnar ligger mer avskilt från insyn.
Citera
2013-07-13, 16:23
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfKloo
3st polispatruller utanför SB:s bostad just nu.
Vad har hänt?

Ok, han har väl vad jag förstått det mått/mår väldigt dåligt av hela den här situationen. Hoppas inte att han skadat sig själv bara.
Citera
2013-07-13, 16:26
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Tror dock att deras egna brunnar ligger mer avskilt från insyn.

Aa jag vet inte, skickar bara infon vidare. Dock håller jag med om att den ligger lite väl synlig men skadar väl inte att ta en extra titt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in