Citat:
Ursprungligen postat av
Skräddaren
Men nu handlar ju inte den här tråden om vad han stal för 30 år sedan. Den handlar om ett mord som han är oskyldigt dömd till. Varför kan du inte komma med något vettigt?
Oskyldig är han inte. Dömd av en enig tingsrätt och enig hovrätt. HD har nekat hans begäran om resning flera gånger. Rånmördaren har inget att komma med.
I en artikelserie på Dagens Nyheter finns en intervju med Linna. Tar med biten om hans brott i unga år. De som inte är pålästa tror på hans oskuld.
Kaj Linna säger att han är helt och hållet oskyldig till det han har dömts för. Han menar att huvudvittnet, som här kallas Nils, har pekat ut honom för att skydda sig själv.
Innan Kaj Linna blev aktuell i Kalamarksutredningen hade han inte dömts för någon våldsbrottslighet.
I sin ungdom levde han rövare, enligt egen beskrivning, och dömdes också till ett kortare fängelsestraff.
- Då kan man säga att jag var kriminell. Jag ska inte skylla på samhället, jag var ung och dum. Men det var inga våldsbrott utan stölder och inbrott. Jag tog mig ur det där efter lumpen. Men det har använts emot mig 25 år senare.
Det är viktigt att ta upp för rånare har ofta gjort stölder och inbrott tidigare i sina liv och har dålig ekonomi. Linna passar bra in i en sån profil. Huvudvittnet är utesluten som gärningsman det står i offentliga protokoll. Artikeln går att läsa på Dagens Nyheters hemsida.