Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Det beror på vad du menar med meningsfull, men vem lever sitt liv 100 % meningsfullt hela tiden utom folk som röker brass med indianer i Amazonas och hoppar fallskärm, upptäcker världen osv? Är studerande, men extrajobbar så att det blir väl 40 timmarsveckor ändå. Du har avtagande marginalnytta av det mesta, men inte tid. Tid du slösat bort genom att försumma vänner och familj kommer inte tillbaka.
Vilka andra jobb kan du berätta om där det är vardagsmat att jobba 80, 90, 100 timmar i veckan, utom kanske någon mördarvecka på en toppkonsult? Tycker att det är relevant i högsta grad att få ta del av huruvida det är något man pallar i längden, varför man gör det och hur många som geniunt brinner för det och inte i första hand är ute efter en fet check. Därför skulle jag vilja utröna dessa frågor med hjälp av en insider, men att du svarade efter bästa förmåga uppskattar jag: se det inte som att jag hackade på dig för att vara outsider.
Jag tror att du genuint måste brinna för det för att få en fet check. Det finns nog inte speciellt många som jobbar inom investment banking som inte brinner för det. Du måste gilla hetsen, gilla att göra affärer, gilla att något hela tiden är på G. Gör du inte detta så åker du nog ut direkt. Jag jobbar inte själv inom branschen men jag tror att det är så att levererar du inte så säger bara chefen att du får några månadslöner sen kan du lämna.
När jag säger gilla så tror jag att det måste finnas en glöd där, du vill tjäna pengar, du gillar att ha kostymen på dig, kommunicera med människor etc. Man brukar säga att vissa människor blir utbrända, men människor som älskar vad de gör blir sällan utbrända, jag känner inte till nån iaf.