2013-07-13, 08:11
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euboxer
lagen verkar ratt klar. finns inget forsvar for det valdet hon anvande.

Användning av våld

10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld,
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande,
3. det är fråga om att avvärja en straffbelagd handling eller en fara för liv, hälsa eller värdefull egendom eller för omfattande skada i miljön,
4. polismannen med laga stöd skall avvisa eller avlägsna någon från ett visst område eller utrymme eller verkställa eller biträda vid kroppsvisitation, kroppsbesiktning eller annan liknande åtgärd, vid beslag eller annat omhändertagande av egendom eller vid sådan husrannsakan som avses i rättegångsbalken,
5. polismannen med laga stöd skall stoppa ett fordon eller annat transportmedel eller skall kontrollera ett fordon eller ett fordons last,
6. polismannen annars med laga stöd har att bereda sig tillträde till, avspärra, tillstänga eller utrymma byggnad, rum eller område, biträda någon i myndighetsutövning med en sådan eller någon liknande åtgärd eller vid exekutiv förrättning enligt vad som är föreskrivet därom, eller
7. åtgärden i annat fall är oundgängligen nödvändig för den allmänna ordningens eller säkerhetens upprätthållande och det är uppenbart att den inte kan genomföras utan våld.

I fall som avses i första stycket 4 och 6 får våld mot person brukas endast om polismannen eller den som han biträder möts av motstånd.

Hon möts ju av hot om våld genom att han säger att han ska spränga gatan. I motstånd räknas även passivt motstånd. Notera dock att jag inte menar att det behöver vara ett korrekt ingripande.
Citera
2013-07-13, 08:12
Medlem
GostaBerlings avatar
Åker hundförare i regel ensamma?

Både i det här fallet och när hon sköt hejdlöst i bostadsområdet så verkar hon ha varit ensam.

Är det normalt eller åker människan ensam pga att hon är socialt handikappad?
Citera
2013-07-13, 08:15
Medlem
Ravenouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sekunden
Dom sitter säkert på stationen i fikarummet och hyllar henne det jävla äcklet!
Hoppas verkligen att någon tar lagen i egna händer och gör minst samma sak mot henne!!

Jag tycker att det är ett muppigt jävla ingripande, så vi har det klart för oss men ... Din trötta bibliska retorik går över mitt förstånd. Det är väl en jävla skillnad på en snut som gör bort sig på jobbet, alltså i ett ärende personen troligtvis INTE hade hamnat i om plikten inte krävde det (Bär med dig att jag menar konfrontationen - inte resultatet) och någon nolla som vevar på stan?

Nej, vi ska inte "ta lagen i egna händer" och OM någon gör det hoppas jag att DE i sin tur får sig en värre omgång en fyllbulten i klippet, din icke-demokratiska skit.
Citera
2013-07-13, 08:16
Bannlyst
Alltså. Kan svensk polis sluta att skämmta ut sig. Först skjutningarna vid bankrånet, sedan knivmannen i Varberg och nu detta
Citera
2013-07-13, 08:18
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
Mycket märkligt ingripande. Blir intressant att se hur detta slutar.
Ett bättre alternativ hade varit att invänta kollegor, jag ser inte riktigt brådskan med att skicka på hunden och börja veva. Det skulle vara om hon uppfattade honom som allvarlig med sitt hot att spränga gatan. Men att göra den bedömningen med ett fyllo på stan... Dessutom konstigt att hon inte handfängslar honom direkt efter om så var fallet.

Man ska dock vara medveten om att man inte vet vad som har hänt innan.

Om mannen var på väg från platsen då, vilket man får förmoda att han var? Filmen innehåller för lite information, polisbilen står förmodligen bara några meter från platsen där filmen startar. Antagligen har fyllot försökt ta sig från platsen varpå kvinnan har hämtat hunden för att sedan stoppa honom, snackat ett tag innan någon fick för sig att filma slutet på hela skiten.

Sen så ser hon väl ingen anledning att äventyra situationen med att handfängsla honom då han ligger ner, är batongslagen och hundbiten med schäfern en halvmeter från ansiktet vilket hon ju också rapporterar.
Citera
2013-07-13, 08:21
Medlem
GostaBerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenouz
Jag tycker att det är ett muppigt jävla ingripande, så vi har det klart för oss men ... Din trötta bibliska retorik går över mitt förstånd. Det är väl en jävla skillnad på en snut som gör bort sig på jobbet, alltså i ett ärende personen troligtvis INTE hade hamnat i om plikten inte krävde det (Bär med dig att jag menar konfrontationen - inte resultatet) och någon nolla som vevar på stan?

Nej, vi ska inte "ta lagen i egna händer" och OM någon gör det hoppas jag att DE i sin tur får sig en värre omgång en fyllbulten i klippet, din icke-demokratiska skit.

Problemet med deras muppiga jävla ingripanden är att dom aldrig fälls för det. Något vi andra gör när vi fittar oss på jobbet.

Håll med om att det uppmuntrar folk till att ta lagen i egna händer?
Citera
2013-07-13, 08:23
Medlem
Skön hjärntvätt på alla. Om någon försvarar sig mot totalitär/förtryckande polis/militär osv. Då MÅSTE DET VARA FEL FÖR DET KANSKE FINNS EN LITEN ANLEDNING ATT INTE FÖRSVARA SIG.

Men när polisen/militär osv är fullkomligt idiotiska i allmänhet på alla sätt så "Måste det vara rätt för det kanske finns någon konstig anledning att göra så!!!!"

Detta är hjärntvättning, när de "accepterade" sakerna behöver 100% fullkomliga motbevis, och de "icke-officiella" sakerna behöver något 0,1%igt motbevis eller måste bevisas 100% fullkomligt.
Citera
2013-07-13, 08:26
Medlem
SwiftDeletes avatar
Även om jag inte är just polis så har jag varit i liknande situationer flera gånger förr och denna polis är ju helt hysterisk. Vem vill arbeta med henne? Hon är emotionell och tänder på 2 röda. Dessutom verkar hon handla först och tänka sen. Finns bra och dåliga poliser, liksom det finns bra och dåliga snickare.

Eftersom killen stod still så borde hon bara inväntat en bil för att sedan med hjälp av kollegor skicka fyllot in i den. Att ensam gå in i en batalj med en dubbelt så tung och påverkad person är inte det klokaste valet, även om denna fyllepajasen råkade vara lugn.

Nä, tummen ner för henne...
Citera
2013-07-13, 08:26
Medlem
GostaBerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Om mannen var på väg från platsen då, vilket man får förmoda att han var? Filmen innehåller för lite information, polisbilen står förmodligen bara några meter från platsen där filmen startar. Antagligen har fyllot försökt ta sig från platsen varpå kvinnan har hämtat hunden för att sedan stoppa honom, snackat ett tag innan någon fick för sig att filma slutet på hela skiten.

Sen så ser hon väl ingen anledning att äventyra situationen med att handfängsla honom då han ligger ner, är batongslagen och hundbiten med schäfern en halvmeter från ansiktet vilket hon ju också rapporterar.

Är det enligt regelboken att låta en arg hund ligga och lapa på gärningsmannen samt låta vittnen komma fram och mysa i hundkojan?
Senast redigerad av GostaBerling 2013-07-13 kl. 08:28.
Citera
2013-07-13, 08:29
Medlem
Citat:
Problemet med deras muppiga jävla ingripanden är att dom aldrig fälls för det. Något vi andra gör när vi fittar oss på jobbet.

Håll med om att det uppmuntrar folk till att ta lagen i egna händer?

Det är väl detta som kallas för privilegier, eller privata lagar. Vi har alltså inte en lag för alla, även om den offentliga lögnen vill påstå det.
Citera
2013-07-13, 08:30
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot

Ja precis vi vet inte vad som hänt innan som sagt, det är mycket om i det här klippet. Jag tycker utifrån videon att ingripandet är märkligt. När han står där finner jag det inte meningsfullt att skicka hunden på honom.
Citera
2013-07-13, 08:33
Medlem
Citat:
Även om jag inte är just polis så har jag varit i liknande situationer flera gånger förr och denna polis är ju helt hysterisk. Vem vill arbeta med henne? Hon är emotionell och tänder på 2 röda.

Precis. Och att vara emotionell, eller styrd primärt av känslor är en del av den genetiska make-up:en av kvinnor. Slutsats: Kvinnor bör ej arbeta inom denna bransch då de har böjelse att låta sig förledas (och fördärvas?) av emotionella responser, istället för rationella responser till yttre stimuli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in